Защо и как да ползвате Google Trends и медийния мониторинг в разработването на идеята си в Тийноватор

Защо и как да ползвате Google Trends и медийния мониторинг в разработването на идеята си в Тийноватор

Близо 30 ученици от София и Пазарджик се запознаха с някои инструменти за комуникационен анализ и идентифициране на трендове като ключов момент в създаването на маркетинг стратегия. Обучението беше организирано от Тийноватор и Updata One. С много примери от реалния бизнес и интересни данни и съвети, Анна Ценова, маркетинг мениджър в Updata One, държа вниманието на учениците близо два часа. Интересът беше голям – личеше си и по въпросите им след това.

Анна разказа повече за това как са се променили анализите на потребителските нагласи във времето, какви са възможностите за анализ с Google Trends и каква е ролята на мониторинга като ключов инструмент в управлението на комуникационни кризи. 

Учениците имаха възможност и да се опознаят по-добре по време на уъркшопа.

Като едни от основните причини за неуспех в бизнеса Анна посочи неефективните анализи на потребителски данни и маркетингови действия. Важно е да разберем, на първо място – какво иска потребителят. Потребителската пътека често започва с търсене в Google, а въведените ключови думи могат да разкрият много информация за интересите, нагласите и целите на потенциалните клиенти. 

Тук на помощ идва инструментът Google Trends. Някои от основните му суперсили са:

  • анализи на различни видове търсене и ключови думи;
  • откриване на популярни търсения по езици и региони;
  • възможност за сравняване на обеми на търсения;
  • интуитивен за употреба интерфейс.

Анализът на социалните медии може да предложи много информация за нагласите към даден бранд (или проблем): 

  • Кой отразява бранда?
  • Къде стои конкуренцията?
  • Какво е въздействието?
  • С какви ключови теми се свързва брандът?
  • Каква е репутацията на бранда?
  • Какви са резултатите от дадена кампания?

Тези базови въпроси поставят и основите на комуникационната стратегия на бранда и позиционирането му в дигиталното пространство. Анализът на тенденции може да бъде много полезен също и при разработването на нови продукти и откриването на правилен начин за комуникирането им с таргет аудиторията. 

Тенденции в търсенето на различни начини за боядисване на коса – количествен анализ.

След като получим суровите данни от количествения анализ, следващата стъпка е извличането на смисъл от тях – т.нар. “качествен анализ”. В примера с различните начини за боядисване на коса, може да се мисли върху това с какви предизвикателства се среща потребителят, какво би го улеснило, коя е таргет групата, каква е ролята на сезона при боядисването, върху какво да акцентира новият продукт, каква е оптималната цена за потребителя и т.н. 

Освен за оценка на нагласите на хората към бранда и разработка на нови продукти, Google Trends може да даде информация и за наличието на комуникационна криза. Дигиталната среда, в която живеем, предоставя възможност за изключително бързо развитие на такъв тип криза. 

Пример за комуникационна криза. През април, 2022 г. започва изтегляне на партиди на шоколади Kinder, заради съмнения за заразяване със салмонела.

Анна сподели съвети и начерта основните стъпки за реакция при такава ситуация:

1. Подготовка – наличие на предварителен план за реакция при криза. В спокойното време е важно да се изгради план за справяне с проблеми от този тип.

Тук се поставят въпросите: 

  • Как бихте реагирали в ситуация на криза?
  • Кой е отговорен за комуникацията?
  • Какво би било съобщението и с каква тоналност бихте искали да звучи?
  • Кои са аудиториите, които имат предпоставки да създадат криза?

2. Действие – бързо да се излезе с официално становище на компанията. Това е много важно, въпреки че ще излязат хора, които да го оспорят. В тази ситуация мълчанието не е злато.

3. Възстановяване – проблемът се адресира с конкретни действия. Анализират се лидерите на мнение и се търсят начини за потушаване на “пожара”. Търсят се правилните медии, в които да протече комуникацията. На този етап се прави разбивка на ситуацията, за да се вземат най-адекватните мерки. Комуникацията в случай на криза трябва да се базира на конкретни мнения по темата, а не на усещане. 

Анна изтъкна, че големите комуникационни кризи у нас се случват обикновено във Facebook групи или в платформата “BG-Mamma”. 

В заключение могат да бъдат изведени няколко важни точки:

  1. Медийният анализ и анализът на търсенето се базират на наблюдения. Инструментите дават само сурови данни – извличането на смислени изводи е задача на заинтересованите хора.
  2. Трансформирането на данни в знание подпомага всички сфери на бизнеса – правилно сегментиране, таргетиране, позициониране, комуникация и др.
  3. В случай на криза най-добрите инструменти за справяне са анализът и правилната и навременна комуникация. 

Флашка със скенер за ирис, умна саксия и отглеждане на земеделски култури чрез аквапоника и амбиции за Финала

В 9-месечната програма на Тийноватор има два пика на емоцията със силен състезателен елемент – Уикенд на идеите (януари) и Финално състезание (май). Учениците, групирани в екипи, и техните ментори се готвят за тези събития като за едни от най-важните им представяния досега.

На Уикенда на идеите жури от компании-партньори награждава идеите в началната им фаза на разработка, в 12 категории. На Финала жури от инвеститори отличава трима победители във всяко издание на Тийноватор. 

В поредица от блог постове предаваме впечатленията на наградените отбори на Уикенда на идеите от първо лице. 

От ляво надясно: Валя Надова, Николай Тодоров, Йоана Василева, Велислава Попова

В Уикенд на идеите 2023 четири екипа жури по четирима членове изслуша общо 86 презентации на бизнес идеи. 

Валя Надова, Operations Manager в LAUNCHubНиколай Тодоров, Изпълнителен директор на LimeChainЙоана Василева, COO на A Data Pro и Велислава Попова, Главен редактор на dnevnik.bg, оценяваха презентации в категориите Най-добра идея в сферата на IT, Най-добра презентация и Най-нестандартна идея.

За Уикенда на идеите Йоана Василева сподели: „Имах възможността да съм от първите свидели на този невероятен ентусиазъм в стартъп екосистемата ни, което ме кара да се чувствам окрилена. Нашето бъдеще е в сигурните ръце на много креативни и любознателни младежи, които скоро ще полетят по-високо в нови за всички нас измерения! Лично поздравявам и се гордея с всичките колеги ментори! Моето поколение е първото, което демонстрира правилните ценности и инвестира в правилната посока на предприемаческия дух в България!“
 

От ляво надясно: Николай Тодоров (LimeChain), Йосиф Салтиел, Йосиф Хамед, Огнян Разсадов

Награда за Най-добра идея в сферата на IT отиде в проекта BioKey/BioAccess, на един от отборите в двата Тийноватор клуба от ТУЕС, София; Участници: Йосиф Хамед, Йосиф Салтиел, Димо, Огнян; Ментори: Николай Неков и Николай Мартинов

Какво е BioKey/BioAccess?

Идеята е да разработим хардуерно устройство (подобно на флашка) със сензор за пръстов отпечатък и скенер за ирис. Целта е да се използва за автентикация в определени системи – напр. компютри, сървъри, влизане в профили и сайтове, за отваряне на врати, за достъп до ограничени места или системи. Така елиминираме нуждата от пароли и от стандартни електронни подписи.

Как се роди идеята? 

Йосиф Х.: В една от срещите на екипа менторите ни дадоха основни сфери, в които да мислим идеи – една от тях беше ”биометрика”. Така стигнах до един проект, който се ползва в блокчейн сферата – представлява флашка, чрез която се подписват транзакции. И се замислих, че към това може да се добави и отпечатък. 

Как разпределихте ролите си в екипа?

Огнян: Разделихме се на това кой какво може най-добре. Йосиф Хамед се занимава с криптографията, софтуера и хардуера. Йосиф Салтиел се занимава с комуникацията с компаниите и проучвания. Аз се занимавам с по малко от всичко – също и с дизайна и user experience-a. 

Как избрахте името?

Йосиф Х.: Когато представих идеята за първи път, дадох името BioKey. То е доста семпло, ясно и отговаря на продукта. Но се оказа, че има такъв продукт. Преди Уикенда на идеите направихме brainstorming – изброихме сигурно 50-60 имена, но не харесахме нито едно и попитахме ChatGPT. Той ни даде идеята за BioAccess. 

Как убеди останалите да работят по идеята?

Йосиф С.: В нашия клуб имаше пълна демокрация – всеки гласуваше за това, което му е харесало. Всички се обединихме около две идеи – Eplanner и BioKey.

Отбор BioKey/BioAccess и Йоана Василева

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?

Йосиф С.: Беше много хубаво. Намерих хора със сходни на моите интереси, това е много важно за мен. Беше наистина много забавно – физзарядката, танците и запознанствата. Страхотни бяха и консултациите с ментори. Уикендът много ни помогна да сплотим екипа – аз и Йосиф Х. ще участваме на HackTUES. Ако не се бяхме срещнали тук, нямаше да стане така. Сработихме се много добре всички. 

Йосиф Х.: Много се радвам, че бяхме в отворено пространство и имах достъп до всички. Ако ми потрябва ментор, просто мога да се огледам и да го намеря. Може би 50% от конструктивната обратна връзка, която събрахме, беше от ученици. 

Огнян: Много ми хареса, че имахме възможност да говорим с хора от бизнеса, с които по принцип не бихме имали контакт.

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала? 

Йосиф С.: Направихме си структурен план за следващите месеци. Очакваме до началото на април да имаме подготвен хардуерен и софтуерен прототип. Аз вече започнах да работя върху презентацията и представянето. Март и април основно ще се срещаме с компании за валидация на продукта. Мислим да се явим и на различни startup събития.

Менторите също ще ни уредят срещи – например с BIODIT. След това ще се опитаме да внедрим продукта в стартъпа на нашия ментор Николай Неков – karavani.bg. Оставили сме май месец като буфер за изглаждане на някои неща, ако има нужда. 

Какви са амбициите ви след Финала?

Първоначално – да направим прототип. След това да произведем по-голямо количество устройства. След като ги валидираме, да ги смалим и да започнем масово производство. Разбира се, трябва да се направи сървърна инфраструктура, трябва да се изгладят комуникациите с партньорите, трябва да се изгради маркетинг стратегия.

Идеята е, че ако спечелим Финала, със сигурност ще продължим напред доста по-сериозно. Отиваме за победа!

От ляво надясно: Мариян Башев, Андон Георгиев, Емилиан Аликовски

Награда за Най-добра презентация отиде при идеята SmartPot, на отбор от сборен онлайн клуб. Участници: Андон, Мариян, Емилиан; Ментори: Мартин Димитров и Слави Михов

Разкажете повече за идеята си.

Нашата идея представлява саксия, която се грижи за растението. Така не се налага човешка грижа или я свежда до минимум. Уникалното при саксията, т.е. това, което ни отличава от останалите, е, че има персонални настройки за всеки вид растение. Тя не е просто един продукт с програмиран код, който остава така, а всяка бройка е персонализирана за нуждите на своя притежател.

Грижи се за температурата, влажността на почвата и въздуха и много други фактори, които създават най-добрата среда за растението.

Как се роди идеята? 

Имало е случаи, когато нашите родители ни делегират отговорност – да се грижим за растенията, докато те са на почивка. Това е досадно задължение. Случвало ни се и на тримата. Затова измислихме SmartPot – за да не се налага да полагаме грижи за растенията.

Как разпределихте ролите си в екипа?

Емилиан: Разпределихме се според компетентностите си. Андон поема частта с електрониката, а аз и Мариян работим по frontend и backend.

Как избрахте името?

Все още нямаме конкретно име. SmartPot е работно заглавие, което най-добре описва идеята. До Финала смятаме да го сменим, така че да имаме възможност да разширим бранда и с други продукти, свързани с агрономия – напр. смарт системи за отглеждане на стопански растения.

Виртуален прототип на „SmartPot“

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Андон: Първоначалната идея беше моя и я споделих с останалите. Всъщност това се случи още преди да станем част от Тийноватор, така че тази идея има по-далечни корени. Другите се мотивираха и започнахме да работим по нея преди началото на Тийноватор. Но програмата ни стимулира да работим по-стегнато, за да се случат нещата. Снимката, която виждате, е реалният 3D модел на продукта и смятаме до Финала да бъде готов. 

Всъщност затова не беше труден процесът на работа, напротив, беше много естествен. Разпределихме се и не беше нужно убеждаване. Освен това много по-лесно може помежду си да кажем, ако има проблем, и да го решим бързо. Просто защото се познаваме от преди.

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?

Емилиан: Уикендът на идеите беше едно изключително събитие. Запознахме с много хора и много ментори, които ни помогнаха значително с развитието на идеята и ни отвориха очите за някои неща – маркетинг, брандиране и др. Имаше куп положителни коментари за идеята ни, защото и други хора имат същия проблем като нас.

Мариян: Бяхме доста заети, имаше много срещи с ментори. Но имаше и развлечения, които ни ободриха.

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала? 

До финала искаме нашият прототип да бъде готов, да имаме необходимите тестове за пускане на пазара, както и да реализираме няколко продажби.

Какви са амбициите ви след Финала?

Искаме да създадем наш онлайн магазин, но и също така да изградим мрежа от партньори, които да ни помагат с продажбите и да пласират нашия продукт във физически магазини. Затова след Финала се надяваме, първо, да намерим партньори и на второ място – да намерим инвеститори, които да ни позволят не просто да развием този продукт, а и да създадем още. 

Какво друго си представяте да влезе в семейството на вашия бранд?

Може би light версия – по-бюджетна, която да предлага ограничени функции. Също така система за смарт отглеждане на стопански растения – домати, краставици и т.н. Също си мислехме за инкубатор за семена (на цветя или на стопански растения). Тоест продукт, който да отглежда семенца и да ги превръща в растения готови за засаждане.

Презентацията на Aqua Genesis

Най-нестандартна идея: Underwater Life/Aqua Genesis, на отбор от клуба в Стара Загора; Участници: Георги, Жасмин, Мартин; Ментори: Силяна Божилова, Златина Пенчева и Михаела Кокенска

Underwater Life е алтернативен начин за отглеждане на земеделски култури чрез аквапоника. Цели ограничаване на вредните емисии и пестициди, освобождаване на земен ресурс и производство на стойностни продукти.

Фалшиви новини, дезинформация, пропаганда. Как да се справим с тях?

Пропагандата, дезинформацията и фалшивите новини засилват възприемането на глобалните проблеми, поляризират общественото мнение, насърчават насилствен глобален екстремизъм и реч на омразата.

Статия от партньора на Тийноватор 5 – Updata One

Какво представляват фалшивите новини?

Фалшивите новини са сложен и широкообхватен проблем. Самият термин се политизира и се използва за дискредитиране на всяка противоположна гледна точка. 

Някои хора го използват, за да хвърлят под съмнение опоненти, спорни въпроси или доверието в някои медийни организации. В допълнение, технологичният напредък, като появата на социалните медии, дава възможност на фалшивите новини да се разпространяват бързо и лесно, тъй като хората споделят все повече и повече информация онлайн./ Все повече разчитаме на онлайн информация, за да разберем какво се случва в заобикалящия ни свят./

Дезинформацията в ежедневието ни

Вселената на „фалшивите новини“ е много по-голяма, отколкото предполагаме. Някои истории може да съдържат частична истина, но да нямат контекстуализиращи подробности. Този тип новини не включват никакви проверими факти или източници. Друг вид фалшиви истории, биха могли да съдържат основни проверими факти, но написани с език, който е умишлено подстрекателски, пропуска уместни подробности или представя само една гледна точка.

Contemporary art collage. Antique statue bust and phone screen covering eyes with fake news lettering. Spreading rumors. Concept of disinformation, gossips, propaganda, influence, society. Artwork

Откъде идва дезинформацията и защо се разпространява?

  • Известни фигури –  популярни на обществото личности, разпространяващи дезинформация или фалшиви новини, с цел повлияване на масата от хора (например по време на избори).
  • Новинарски истории – истории, написани с цел привличане на приходи от реклами, посредством брой кликове. Някои истории съдържат неправилна

информация, за да получат повече кликвания.

  • Информационна война/медийно пространство – основните медии се използват за разпространение на правителствена пропаганда. За целта хиляди бот акаунти в социалните медии са създадени с цел да пропагандират фалшиви новини или да налагат конкретни мнения по дадени теми, правейки хората по-малко способни да различат истината от лъжата.

Как да различаваме фалшивите от истинските новини?

Интернет пространството е пълно с все по-добре замаскирани фалшиви новини и тяхното открояване не е лесна задача. 

Ето няколко начина, чрез които да различите истинските от фалшивите новини:

  • Източници: Точно както проверяваме достоверността на автора, така трябва и да обърнем внимание на самия източник. Въпреки че повечето легитимни източници не произвеждат фалшиви новини, има много уебсайтове, които го правят.
  • Домейн: Много от сайтовете, произвеждащи фалшиви новини, използват идентични URL адреси и имена на домейни на реномирани новинарски сайтове, като обикновено завършват с “.com.co“ вместо с “.com“ в края.
  • Посочените от автора източници: Верните новини съдържат връзки към други утвърдени доклади и организации. Те съдържат интервюта с лица, които могат да потвърдят или отрекат, че са направили дадено твърдение. Подкрепени са с доказателства, дати и други данни, които лесно могат да бъдат проверени.
  • Фактологична проверка: Можете да започнете с просто търсене, като използвате ключови думи. През 2022 г. Google създаде платформата Fact Check Tools, с която можете да проверявате верността на новините, като въведете заглавието на статията или нейния автор.

Нашата роля в борбата с дезинформацията

Фалшивите новини са сериозен проблем в нашето общество и могат да имат неблагоприятни последици за нашето мислене, действия и култура. Но ние можем да предприемем действия, за да се справим с този проблем.

Компаниите в общността на Updata One Perceptica и Identrics правят постъпки в борбата с дезинформацията.  От една страна, Perceptica предлага медиен мониторинг, анализ, с помощта на който може да се анализират различни клъстъри от информация и по този начин да се идентифицират пропагандни течения. Identrics, от своя страна, в разработва модели, базирани на изкуствен интелект и машинно обучение, с които автоматизирано да се улавя езикът на омразата, който обикновено е “посланик” на невярната информация. 

В заключение

Изключително важно е да бъдем внимателни и критични към информацията, която получаваме, да проверяваме източниците и да се обръщаме към надеждни източници на новини и факти. 

Споделяйте информацията отговорно и бъдете внимателни, когато става дума за новини и информация, която може да има влияние както върху вас, така и върху цялото обществото.

Референция:

Hate Speech Detection in Comments

Общото между биоразградима опаковка, стъпки в отстъпки и решение за пътуването с електромобил

В предходен материал споделихме интервю с отбора, който взе награда в категория “Най-иновативна идея” на Тийноватор Уикенд на идеите 2023, който се проведе в края на януари.

По време на събитието 16-членно жури, разделено в четири екипа, стана свидетел на цели 86 презентации на стартъп идеи и отличи 12 отбора.

От ляво надясно: Тодор Младенов, Иван Лозанов, Сибина Григорова, Стефан Петков

Първото жури в състав: Иван Лозанов, Associate в PostScriptum VenturesТодор Младенов, изпълнителен директор на Sofia Tech ParkСтефан Петков, директор „Операции“ в UniCredit Bulbank и Сибина Григорова, главен редактор на Булевард България, търси най-добрите идеи в категориите Зелен бизнес, Социална иновация и Устойчивост на бизнес модела.

След Уикенда на идеите Стефан Петков сподели: 

За мен беше чест да бъда жури. Истински съм впечатлен от креативността, дързостта и високата отговорност на младежите в проектите, които защитаваха! Страшно много енергия бълваше от тях. Оценявам високо и усилията на менторите, които са се грижили доста добре за екипите! Ще се радвам да видя прогреса през май.

От ляво надясно: Иван Лозанов, Сибина Григорова, Стефан Петков

Срещнахме се с наградените отбори, за да научим повече за историята на идеите и плановете им до Финалното състезание на 20 май, както и да „хванем“ екипния дух, който са успели да изградят в седмичните срещи с клубовете си от октомври насам.

Най-добра идея за зелен бизнес: SeedIt, на Тийноватор клуба в Русе; Участници: Вихра, Рая, Ерин, Марк, Габриела; Ментори: Теодора Георгиева и Венцислава Николова

Какво е SeedIt?

SeedIt е биоразградима опаковкa, направена от органични материали с добавена стойност – семена, които могат да се засадят след използването на опаковката. По света има подобни опаковки, но не са същите, тъй като нашата идея включва и дървесина, за да можем да регулираме твърдостта на опаковката.

Как се роди идеята? 

Едно момиче от екипа я предложи и се хареса на всички, тъй като се изхвърля огромно количество пластмаса под формата на опаковки. Проучихме въпроса и това е един начин да намалим потреблението и изхвърлянето. Въпреки че в началото имахме различни идеи и възгледи, тази идея ни обедини.

Как разпределихте ролите в екипа?

Нещата просто паснаха за нас като екип. Още в началото успяхме да си разпределим ролите, според това кой в какво е най-добър и се научихме постепенно да работим заедно.

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?

Беше много интересно това, че прекарахме заедно толкова време и се сплотихме. Там също срещнахме разнообразни хора с различно мислене и идеи. С един от отборите даже обмисляме колаборация – Hazels от Силистра. Те предлагат барчета, направени от лешници и органични съставки, и си търсеха био опаковка. 

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала през май?

За момента най-важно е да направим прототип – трябва да изчислим съотношението на дървесината, семената и всичко, което ще съдържа тази опаковка. За момента всичко е само план – за да стане реалност, е нужно малко време и проучване.

Какви са амбициите ви след Финала?

Ако има интерес към продукта, вярваме, че това е чудесна идея за бизнес, защото е нещо иновативно за българския пазар. 

Също така искаме да създадем сайт или приложение, което да помага в отглеждането на посадените растения. Говорихме с русенска мебелна фирма, която може да ни снабдява с дървесина от остатъчни материали. 

 

Най-добра идея за социална иновация: StepQuest / Стъпки в отстъпки, на един от отборите в двата Тийноватор клуба от ТУЕС в София; Участници: Надежда, Симеон, Александър, Александра, Десислава, Тихомир; Ментори: Милин Джалалиев и Младен Борисов

Какво е StepQuest?

StepQuest е приложение, което превръща крачките, които правим, в отстъпки при наши партньори („Стъпки в отстъпки“). Освен момента с наградата, приложението ще предлага и алтернативни маршрути за разходка. Главната ни цел да стимулира хората да се ходят повече.

Как се роди идеята? 

Интересува ни проблемът за заседналия начин на живот – това, че все повече хора извършват малко или почти никаква физическа активност, което на свой ред влошава качеството на живот. Това води до факта, че България е една от държавите с най-висока смъртност в света. 

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Дълго време седяхме, мислихме и бълвахме идеи. Съвсем по ТУЕС-арски нещата се случиха в последния момент и дори малко след това. Бяхме в коридора преди седмичната ни среща с менторите и знаехме, че трябва да измислим нещо, защото другият отбор в клуба вече имаше идея. Аз споделих идеята си, а другите я харесаха. После я разказахме на менторите и допадна и на тях. 

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?

Уикендът на идеите беше много вълнуващо и прекрасно преживяване. Mисля, че всички ще го помним много дълго време. Освен че свършихме работа, през това време ни беше и супер забавно.

Прекарахме много време заедно – всички останахме през нощта – и просто се научихме да работим заедно. Винаги имаше някой, който да ти помогне, ако имаш проблем. Това много ни сплоти като отбор.

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала през май?

Искаме да създадем реално приложение с няколко основните функционалности – да можеш да си създаваш профил, да брои крачките, да запазва натрупаните точки.

Ще бъде много хубаво, ако някой ни вземе насериозно и имаме реални партньори за финала, които предлагат отстъпки. Ако ни остане време, може да вкараме и функционалности, като получаване на нотификации.

Какви са амбициите ви след Финала?

Искаме да имаме различни магазини като партньори – например зоомагазини, дрогерии и др. Планираме отстъпките да бъдат за конкретни здравословни продукти – ябълки например, а не торти. Също бихме искали да включим и музеи и други подобни места, както и да разширим обхвата на партньорите – да не са само в София (а в цяла България и дори в чужбина).

Искате ли да споделите още нещо?

Нашите ментори много ни помогнаха – и двамата са създали собствен бизнес и са навътре в нещата – помагат ни с разрастването, финансите и др.

Михаела Вихрийска от екипа им в ARC Academy също ни съдейства – тя не ни се води ментор, но беше на Уикенда и ни помогна много с презентацията. Тя направи сценария и може би благодарение на нея успяхме за тези две минути да представим идеята, така че журито да види потенциала в нея да ни наградят.

 

Най-устойчив бизнес модел: ePlanner/Power Pause, на един от отборите в двата Тийноватор клуба от ТУЕС в София; Участници: Ива, Ники Захариев, Росен; Ментори: Николай Мартинов и Николай Неков

Какво е ePlanner/Power Pause?

Забелязали сме, че организацията на пътуване с електрическа кола е досадна, защото трябва да бъдат взети предвид много фактори – разстоянието между станциите, колко ще струва, колко ще се чака и какво да правим през това време. Затова решихме да създадем приложение, което да улесни процеса – както да планира пътуването, но и да го превърне в пътешествие.

Затова имахме промяна и в името. Първото име беше ePlanner – показваше, че това е приложение, което планира. По-късно обаче го сменихме на Power Pause. 

Как се роди идеята?

Росен: Имам познати, които карат електромобили и от тях съм чувал истории как са тръгнали, но не са си планирали правилно пътуването и за малко да останат без ток на средата на пътя. Затова искахме да работим по проект, който да реши този проблем. 

Как разпределихте ролите си в екипа?

Ива: Първоначално не ги бяхме разпределили особено – преди Уикенда на идеите. Всеки се занимаваше с по малко от всичко. В първите минути на Уикенда, когато всички седнахме около масата, определихме кой с какво ще започне, Росен проучваше сферата и предаваше информацията на Ники, той я обработваше и я даваше на мен, за да създам презентацията.

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?

Росен: На Уикенда на идеите най-много ми хареса възможността да представяме идеите си пред голяма публика. Също ми хареса, че можехме да гледаме представянията на другите отбори, както и възможността да се срещнем с още ментори да научим много от тях. 

Николай: На мен ми хареса, че за пръв път се събрахме като един екип и наистина работихме. Мисля, че доста добре се сработихме.

Ива: Хареса ми, че бяхме заобиколени от супер много хора със сходни интереси, които искат да развият проекта си и себе си. Това беше супер вдъхновяващо. Имах шанса да си говоря с доста ученици от другите клубове. Говорихме и с ментори, дори с такива, с които не си бяхме запазили предварително време за консултация. Те минаваха по масите и питаха как върви проекта ни. Даваха ни съвети и мнение. Беше уникално.

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала през май?

През последните няколко дни изграждахме графика ни за работа до финала – имаме много работа. Но поне сферата на технологиите е тази, която изучаваме, която ни интересува и вдъхновява, така че планираме да имаме демо до Финала – сайт и приложение. И нямаме търпение да ви го покажем. 

Какви са амбициите ви след Финала?

Вярваме, че нашата идея наистина има стойност и си заслужава да бъде реализирана в цялата страна. Надяваме се след Финала да имаме възможността да създадем връзки със самите зарядни станции и да популяризираме приложението.

Не на последно място, бихме искали да благодарим на менторите ни, че бяха насреща по време на Уикенда за всеки въпрос. 

Силата на екипа винаги се възнаграждава – WorkForce след Уикенда на идеите

В поредица от публикации ще разкажем за идеите, взели награди в 12-те категории на Тийноватор Уикенд на идеите 2023. Общо 86 идеи и около 500 ученици се състезаваха с първоначални презентации на първите си бизнеси в края на януари, а на Финалното съсезание на 20 май отиват всички идеи, независимо дали са взели награда на Уикенда. 

WorkForce е името на идеята на симпатичен Тийноватор клуб, базиран в София, микс от ученици от 22 СЕУ Георги Раковскии, 91. НЕГ Проф. Константин Гълъбов и НПМГ, с ментори Емил Стойновски и Силияна Панова. Презентацията беше отличена в категория Най-иновативна идея от жури в състав: Надя Захариева – Програмен директор на Америка за България, Виктория Иванова – Експерт Работодателска марка в Kaufland, Енея Георгиева Редактор във FORBES Bulgaria и Николета Лазарова – Директор Бизнес развитие в Resolute Software, част от Ocean Investments. ТУК можете да видите интервюта с останалите наградени отбори от същото жури.

Разкажете повече за идеята си.

Ани: WorkForce е свързана с това, че за учениците е много трудно да намират стажове за професии като IT, адвокат и други – на по-високо ниво. Работодателите също имат затруднения да намират качествени кадри за стажове. WorkForce решава и двата проблема. 

Какво ви мотивира да работите по тази идея – хоби, проблем, интереси

Божидар: Идеята е на Дари и Тиана – те имат опит със стажове. Моята основна мотивация, както разказах и на Уикенда на идеите, е, че аз търся стаж в кантори, защото искам да се занимавам с право, но просто не мога да намеря. От друга страна, в екипа е и Ани – тя работи откакто е навършила 16 години и среща други проблеми. Като цяло при нас е един огромен микс между хоби, желание за намиране работа и проблемите, свързани с това.

Как разпределихте ролите си в екипа?

Кийра: Да започнем от Божидар – заедно решихме, че той ще представи идеята.

Тиана е човекът, който прави контакти и свързва екипа с тях – като мениджър. Тя има много връзки в тази сфера, защото се занимава с ученическия съвет.

Дари анализира нещата, измисля как да бъдат подредени и записва всичко, също и Тиана.

Ангел също е много добър в анализирането на идеи и факти.

Ани винаги се грижи за отбора и за всеки поотделно – винаги се уверява, че всеки се чувства добре и на място в отбора.

Аз като цяло разпределям нещата между нас.

Ани: Кийра, ти си много добра в организацията. Също много допринасяш за дизайна.

Какъв беше цялостният процес на работа от гледна точка на менторите? 

Емил (ментор): В началото (бел. ред. близо месец преди Уикенда на идеите клубовете решават с кои идеи да се явят на състезанието) имаше много идеи – някои от тях не бяха сериозни. В един момент решихме да поставим рамка на идеята, т.е. определени условия, на които трябва да отговаря.

Интересно е, че WorkForce се появи може би 10 минути, след като поставихме рамката. Това ми направи много силно впечатление – колко бързо стигнаха до тази идея. Разбира се, тя се развиваше в продължение на около месец. Но на всички в онзи момент много им допадна. 

Силияна (ментор): Идеята дойде много естествено, от сблъсъка на учениците с това да си намират стажове. Получава се “Параграф 22 – те искат работа, а работодателите искат опит, за да ги наемат.

На мен много ми хареса, че на самия Уикенд, вследствие на срещи с четирима гост-ментори, получихме важна обратна връзка. Благодарение на това, отборът много бързо преформулира решението. Така вече беше валидирано и спрямо нуждите на бизнеса. За мен беше много ценно да видя как това се случва. 

Емил: Относно ролите – по време на Уикенда останах и през нощта и наблюдавах как всеки с огромно желание изпълняваше ролята си, и колко много бяха задълбали и искаха да им се случат нещата. Това много ми хареса. 

Емоцията беше много голяма, Божидар може да каже. Аз играех на една игра по време на Уикенда, и той ми каза: “Как може да си толкова спокоен и да играеш?” (смеят се).

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Дария: Идеята е моя, а вдъхновението дойде от предложение на Тиана. Тя предложи да направим страница, в която да улесним комуникацията между учениците в горни класове и по-малките, и в нея да съберем информация за профилите във всяко училище. Но така бихме обхванали много малък таргет и идеята не отговаряше на всички критерии, заложени в рамката. Затова аз предложих идеята за стажовете. Това си е мой личен проблем, който още остава нерешен, но се надявам, че до май месец ще се разреши. Стигнахме до извода, че това в България дори да съществува, не е толкова достъпно, а в други държави работи. 

Силияна: Освен че е много полезно за много ученици, на Уикенда на идеите видяхме колко много се зарадва бизнесът на тази идея – дори си спечелиха двама-трима клиенти в лицето на някои от гостите там.

Дария: Например от “Кауфланд” попитаха дали смятаме да разширим обхвата на сферите, те проявиха сериозен интерес да ни бъдат клиенти.

Емил: Аз много пъти съм се срещал с този проблем, когато съм интервюирал за работа, и съм го споделял с групата. На много млади хора им липсва точно това – soft skills, независимо колко са умни. А това може да съсипе един екип. 

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието? Как ви помогна в изграждането на екипа?

Ангел: Беше изключително вълнуващо и вдъхновяващо да видя толкова много хора да работят с желание по своите идеи в продължение на толкова часове. По време на презентацията адреналинът и вълнението в залата бяха много осезаеми и зареждащи. И това ще ми остане като като усещане за Уикенда.

Божидар: Аз съм изключително скептичен към всичко и всички, но преживяването на Уикенда ми показа, че работя с изключително ценни хора. Реално мисля, че аз свърших най-малко работа – защото без всичко, което направиха Дари и Ангел по презентациите, без Тиана, без Кийра, без успокояването на Ани, нямаше как да се получат нещата. Всъщност всички са склонни на много, за да постигнат целта, върху която работим. 

Дария: Наистина, и тогава го казах – ако Уикендът на идеите не ни направи екип, няма какво да ни направи. 

Тиана: Освен атмосферата, както каза Ангел, и презентациите, също така беше много хубаво да чуеш как успешни млади хора с бизнеси всъщност се вслушват в идеята ти, без да те подценяват, само защото си дете. Беше много зареждащо, когато менторите ходиха от маса на маса, за да чуят наистина идеята ни и да дадат отзивите си. 

Ани: Аз мисля, че беше много сплотяващ процесът на работа заедно и синхронизацията. Усетих го като много ползотворно, макар че не знам дали съм дала всичко от себе си тогава, както каза Божидар. Тепърва предстои да разбера още какво мога да дам. Но тогава се почувствах като “ние сме екип”, а не като “ние трябва да бъдем екип”.

 

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала? 

Тиана: Планираме до Финала няколко ученици да минат през нашата програма. Също и да създадем една мрежа от контакти – заинтересовани компании, училища и различни ученически структури.

Ще работим усърдно и върху популяризирането на програмата, защото знаем колко е важно младите хора да бъдат информирани за различни възможности за развитие, което напоследък е много подценявано, включително и от училището. И точно затова голяма част от енергията ни ще бъде насочена там.

А след Финала – какви са амбициите ви?

Божидар: Ако трябва да го кажем с едно изречение – главно да разработим успешен и печеливш бизнес. Ако трябва с малко повече – да решим един проблем и на бизнеса, и на нас като ученици в търсене на работа и професионално развитие. Разбира се, нашият идеал е да помогнем и на нашата държава в нейното развитие.

Искате ли да споделите още нещо?

Ани: Аз лично съм много благодарна (и мисля, че всички сме), че именно Си и Емо са ни ментори. В началото нямах представа с какви хора ще се срещнем. А те двамата – първо са прекрасни и забавни, правят целия процес изключително лесен и много ни помагат. Те допринасят страшно много и за нас, и за идеята. Много съм благодарна, че всичко това се случва и че ги познаваме. 

Силияна: Аз пък съм много благодарна, че точно вие ни се паднахте и че Емо е толкова всеотдаен ко-ментор. 

Емил: И аз ви благодаря че сте толкова яки всичките. Имах големи притеснения, че ще се сработите като екип и на Уикенда на идеите просто не повярвах какво се случва пред мен. Много ви се изкефих. И стига, няма повече да ви хваля.

Дария: А ние всъщност, когато получихме наградата, искахме да им благодарим обаче не намерихме микрофона. Затова много държим да знаят, че сме много благодарни и да го включите в интервюто (смее се). 

Близо 500 тийнейджъри работиха по 86 стартъп идеи на петия Уикенд на идеите

В края на януари се състоя петото издание на Тийноватор Уикенд на идеите – двудневно състезание, в което ученици в 10 и 11 клас търсят иновативни решения на социални, климатични, културни, образователни и други теми. 

Уикендът на идеите се провежда в рамките на целогодишната програма за насърчаване на предприемачеството, бизнес мисленето, работата в екип и стартъп културата сред младежите в България – Тийноватор

Събитието беше открито от футболната звезда и създател на Фондация Бербатов – Димитър Бербатов, който пожела на учениците да живеят според моралния си компас и ценностите си. „Пожелавам ви всеки от вас да изкачи своя връх, както аз изкачих своя. А когато го изкачите, да започвате да катерите следващия връх“, каза той.

Близо 500 ученици от 30 града, сред които София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Благоевград, Карнобат, Добрич, Своге, Русе, Плевен, Враца, Своге, Перник, Панагюрище, Хасково и др., работиха два дни на живо в София Тех Парк по общо 86 стартъп идеи, които презентираха, в четири панела пред 16-членно жури.

Програмата беше обогатена и с лекции на създатели на компании и стартъпи и представители на инвестиционни фондове, като създателя на платформата superdoc – Ваня Чонева, Христо Петков от Stinky Socks и Камен Банковски от Vitosha Venture Partners. С лекции се включиха и партньорите от София Тех Парк, които представиха Мейкърспейс и Кока-кола, с лекция за значението на провала в новите начинания.

Ваня Чонева, superdoc

Камен Банковски, Vitosha Venture Partners

Христо Петков, Stinky Socks

Лекция на Мая Иванова, Coca-Cola HBC

Лекция на Мая Иванова, Coca-Cola HBC

В Тийноватор Уикенд на идеите всеки екип ученици работи в продължение на ден и половина върху своя първи бизнес проект с помощта на 80-те ментори в програмата – представители на предприемаческите среди в България. 

Целта на събитието е да даде възможност на учениците да приложат и надградят уменията, които развиват в седмичните срещи в рамките на своите стартъп клубове от началото на учебната година – умения за работа в екип, презентиране и аргументиране на бизнес идея, иновативен подход в решаване на проблеми и др. 

Нанси Шилер, Президент на Америка за България

Събитието беше открито и от Нанси Шилър, президент на Фондация Америка за България: “Тийноватор ви запознава с неограничените възможности, достъпни чрез предприемачеството и упоритата работа. Това е възможно благодарение на усилията на екипа на Тийноватор и 80-те ментори. Вдъхновена съм и съм благодарна на тези хора, които правят България по-добро място, като посвещават времето и таланта си на бъдещото поколение”, каза тя.

След Уикенда на идеите учениците продължават да работят по идеите си, за да ги презентират като работещи бизнеси на Финалното състезание на 20 май, пред жури, съставено изцяло от инвеститори. 

Зорница Миткова, Управляващ директор на Тийноватор

Партньори Тийноватор 5:

Америка за България, Българският център по предприемачество, UniCredit Bulbank, PostScriptum Ventures, Kaufland, UpdataOne, LimeChain, Sofia Tech Park, PhoneArena, Американски университет в България, Endeavor Bulgaria, Фонд на Фондовете, Superhosting

Партньори Уикенд на идеите 2023:

VIP Security, Coca-Cola, Domino’s, Roobar, KFC, Breaktime, БДЖ, Ardes.bg, Изпълнителна агенция за насърчаване на малки и средни предприятия

Списък с наградените идеи:

 

Жури 1:

Иван Лозанов Associate, PostScriptum Ventures

Тодор Младенов Изпълнителен директор, Sofia Tech Park

Стефан Петков Директор Операции, UniCredit Bulbank

Сибина Григорова Главен редактор, Булевард България

  • Най-добра идея за зелен бизнес: SeedIt – Опаковка, изградена от органични материали и приложение, което изгражда навици
  • Най-добра идея за социална иновация: Step Quest – Приложение, което превръща направените крачки в бонус точки, с които се печелят отстъпки в търговски обекти и което предлага алтернативни маршрути за разходка
  • Най-устойчив бизнес модел: ePlanner – Приложение за планиране на зареждането на електромобили

Жури 2:

Валя Надова Operations Manager, LAUNCHub

Николай Тодоров Изпълнителен директор, LimeChain

Йоана Василева COO, A Data Pro

Велислава Попова Главен редактор, dnevnik.bg

  • Най-добра идея в сферата на IT: Biokey – Устройство, приличащо на флашка, което се използва за аутентикация, чрез сензори за пръстов отпечатък и ретина
  • Най-нестандартна идея: Smart pot – Умна саксия, която индикира количеството и честотата на поливане
  • Най-добра презентация: Underwater life – Ферми за подводно отглеждане на земеделски култури

Жури 3: 

Николета Лазарова Директор Бизнес развитие, Resolute Software, част от Ocean Investments

Надя Захариева Програмен директор, Америка за България

Виктория Иванова Експерт Работодателска марка, Kaufland

Енея Георгиева Редактор, FORBES Bulgaria

  • Най-добра идея в областта на Изкуството и културата – BoBo – Решение за втори живот на текстилните изделия
  • Най-иновативна идея: WorkForce – Стажове за гимназисти
  • Най-обещаващ екип: Захир – Продукт за устни, изработен от български натурални продукти 

Жури 4:

Момчил Василев Управляващ директор, Endeavor Bulgaria

Даниел Шопов, Вицепрезидент, отдел Прием на студенти, АУБГ

Борислав Божидаров Marketing and Community Relations, Superhosting

Георги Минев Главен редактор, Money.bg

  • Най-добра идея в областта на Образованието и кариерното развитие: Учи и споделяй –  Платформа за споделяне на записки от уроците в училище 
  • Най-запомнящ се бранд: League of entrepreneurs – Образователна игра
  • Най-добра стратегия за излизане на пазара: Share Experience – Приложение за споделяне на професионален опит

Димитър Бербатов ще даде старт на най-мащабното събитие на Тийноватор – УИКЕНД НА ИДЕИТЕ 2023

 
Футболната звезда Димитър Бербатов ще даде официален старт на най-мащабното събитие на Тийноватор – УИКЕНД НА ИДЕИТЕ 2023, тази събота в 11:00 часа. 
 
На 28 и 29 януари 2023 г. близо 500 ученици (16-18 год.) от 30 града ще се съберат на живо с отборите си и с менторите на програмата, за да стартират първите си бизнеси и да ги презентират за пръв път пред жури. Те ще работят по общо 86 стартъп идеи, които целят да разрешават проблеми от различни сфери на живота.
 
 
Целта на състезанието е да даде на учениците възможност да приложат и надградят уменията, които развиват в своите стартъп клубове от началото на учебната година – умения за работа в екип, презентиране и аргументиране на бизнес идея, иновативен подход в решаване на проблеми и др.
 
В края на двудневното събитие жури от 16 доказани професионалисти ще оценява идеите в 12 категории:
 

Жури 1:

Иван Лозанов Associate, PostScriptum Ventures

Тодор Младенов Изпълнителен директор, Sofia Tech Park

Стефан Петков Директор Операции, UniCredit Bulbank

Сибина Григорова Главен редактор, Булевард България

Най-добра идея за зелен бизнес

Най-добра идея за социална иновация

Най-устойчив бизнес модел

Жури 2:

Валя Надова Operations Manager, LAUNCHub

Николай Тодоров Изпълнителен директор, LimeChain

Йоана Василева COO, A Data Pro

Велислава Попова Главен редактор, dnevnik.bg

Най-добра идея в сферата на IT

Най-нестандартна идея

Най-добра презентация

Жури 3: 

Николета Лазарова Директор Бизнес развитие, Resolute Software, част от Ocean Investments

Надя Захариева Програмен директор, Америка за България

Виктория Иванова Експерт Работодателска марка, Kaufland

Енея Георгиева Редактор, FORBES Bulgaria

Най-добра идея в областта на Изкуството и културата

Най-иновативна идея

Най-обещаващ екип

Жури 4:

Момчил Василев Управляващ директор, Endeavor Bulgaria

Даниел Шопов, Вицепрезидент, отдел Прием на студенти, АУБГ

Борислав Божидаров Marketing and Community Relations, Superhosting

Георги Минев Главен редактор, Money.bg

Най-добра идея в областта на Образованието и кариерното развитие

Най-запомнящ се бранд

Най-добра стратегия за излизане на пазара

Програмата на състезанието влючва и вдъхновяващи лекции с хора от стартъп екосистемата:

 
 
 
 
Следете социалните медии на Тийноватор, за подробности от събитието:
Facebook, Instagram, LinkedIn
 
Партньори Тийноватор 5
 
Америка за България
Българският център по предприемачество
UniCredit Bulbank
PostScriptum Ventures
Kaufland
UpdataOne
LimeChain
Sofia Tech Park
PhoneArena
Американски университет в България
Endeavor Bulgaria
Фонд на Фондовете
Superhosting
 
Партньори Уикенд на идеите 2023:
 
VIP Security
Coca-Cola
Domino’s
Roobar
KFC
Breaktime
БДЖ
Ardes.bg
Изпълнителна агенция за насърчаване на малки и средни предприятия

Милин Джалалиев: Идеите са като снежинки – само да ги погледнеш накриво, и се разпадат

В рамките на учебната програма, Тийноватор организира серия от уъркшопове с професионалисти в различни сфери. На 6 януари в София се проведе уъркшоп на тема “Как се раждат идеите”, с водещ Милин Джалалиев – един от менторите ни в София.

Милин има дългогодишен опит в изграждането и комуникацията на брандове, включително собствени, в създаването на рекламни кампании, стратегическото планиране и бизнес развитието. Съосновател и двигател е на ARC Academy – академия, която помага на таланти да станат професионалисти в сферата на гейм, филм и криейтив индустриите.

Милин даде ценни насоки на Тийноваторите как да генерират и подбират идеи, но и как да се грижат за тях по-късно. Според Милин трябва да бъдем внимателни с идеите, защото “те са като снежинки – човек само да ги погледне накриво и се разпадат”.

С много успешни примери от света на големия бизнес (Michelin, McDonald’s, Nike и др.) той обобщи петте най-важните стъпки за раждането на една идея.

1. Открий проблема!

И то не просто проблема, а проблема на проблема на проблема. Необходимо е да зададем много пъти въпроса “Защо?”, за да преминем отвъд повърхността и да достигнем до сърцевината. А оттам пътят става по-ясен – да намерим креативно и ефективно решение.

2. Търси информация!

Когато познаваме достатъчно добре проблема, можем да използваме данните, които вече са събрани, за да изберем посоката на действие. Другият метод за събиране на информация е чрез наблюдение и разговори с хора – приятели, потенциални клиенти и инвеститори, професионалисти с опит в сферата и др. Това е начинът да “заредим” догоре силите си, преди да скочим в “битката”.

3. Време е за идеи!

Измислянето на идея е процес, в който използваме комбинации и асоциации – т.е. неща, които вече познаваме, за да ги съчетаем по нов и вълнуващ начин. “Какво ще стане, ако…?” е един от могъщите инструменти за провокация на мисълта – чрез генериране на множество нестандартни идеи, започват да се отличават и потенциалните решения. Затова е важно и да се записва всяка идея, без да я оценяваме и категоризираме веднага като “добра” или “лоша”. Процесът по селекция идва по-късно.

Генерирането на идеи в екип също е изкуство, в което има правила. Добрият подход изисква:
Всеки член на екипа да бъде свободен и окуражен в споделянето си;
Всички идеи да бъдат отбелязвани и записвани;
Да има човек, който да структурира групата и да я държи в рамките на съществената работа;
В процеса на генериране идеите да не бъдат моментално оценявани.

Пример за креативно решение на бизнес проблема на Michelin – малко хора използват автомобили. Michelin решават да им дадат достатъчно добра причина да променят навиците си – събират наръчник с най-качествените ресторанти, които човек си струва да посети.

4. А сега забрави за идеите!

Намерили сме проблем? Разучили сме детайлите? Нахвърляли сме някои възможни решения? Супер! Време е да забравим за тях. Това е най-добрият начин да си дадем пространство и да не си позволим да се фиксираме само в една възможност. Едва когато се отърсим от идеята и умът ни е зает с други дейности или почивка, можем да оценим обективно достойнствата й.

5. Дай живот на идеята!

Плътността на една идея се крие в нейната реализация. В последния етап идеите се селектират и оценяват на база техния потенциал. Има множество форми, по които една идея може да бъде реализирана. Понякога идеите могат да се изпеят, нарисуват или моделират – нека дадем път на креативността, когато търсим нови решения.

Накратко това са петте стъпки, които могат да отведат предприемача от проблема до успешното му разрешаване.

А ТУК можете да откриете записа от събитието.

Рецептата за успех на Николай Тодоров: Да обичаш хаоса и да откриваш своя ред в него

Вече ви разказахме за две от седмичните срещи на софийски Тийноватор клубове по темите за излизането от зоната на комфорта и за справянето с очакванията – и двете са част от рамката от 28 теми, по които работят учениците и менторите през годината. И ако в повечето градове в България срещите се провеждат на живо, то два от клубовете са сформирани от ученици в различни градове. По този начин те имат възможността да участват активно в програмата, независимо от локацията си. Това е историята и на Клуб № 42 – сборен клуб от Хасково, Горна Оряховица и Своге, с ментори Юлиан Аспарухов и Михалина Георгиева. Опитахме се да съберем в един текст наситения с емоции и преживявания ден, в който клубът се събра за пръв път на живо в София.

Понеделникът започна изключително рано за 17-те супер мотивирани Тийноватори. След разходка и закуска, групата беше готова за работа при нашите партньори от Resonator. Там учениците се докоснаха до иновативните възможности, които пространството предлага. По време на срещата тийноваторите направиха тур из лабораториите на Resonator и научиха как функционират STEM центровете на някои училища (какво оборудване има и по какъв начин се използва). Домакините отправиха към тях и VR предизвикателство, което провокира способността им да се справят със страх от височини. 

Тийноваторите имаха възможността да се срещнат отблизо със страха си от височини.

След предизвикателството, програмата продължи с още една изненада. Гост-лектор на срещата беше Николай Тодоров – основател и изпълнителен директор на партньора на Тийноватор 5, LimeChain – компания за разработка на софтуерни решения, базирани на блокчейн. В началото на разговора Николай провокира учениците да кажат от какво се интересуват и той ще им отговори на всичко… Така и стана – споделяме част от въпросите им.

Откъде мина пътят ти до LimeChain?

Имах невероятния шанс или голямото проклятие (усмихва се) първият ми работодател да е именно стартъп. Много хора си представят стартъпа като нещо страхотно. Дават успешните примери с Марк Зукърбърг и Стийв Джобс. Реалността е, че има една сляпа точка в представите на обществото. То се фокусира върху успешните примери, но всъщност те са изключително малък процент от  предприемачите. Истината е, че има много хора около нас, които от години се борят с това да създадат нещо успешно, но не успяват.

Стартъпите в началото имат и голям плюс, и голям минус. Всичко е много хаотично – оказваш се на място, където никой не знае какво се случва и се опитва да разбере.

Успешните хора в тази среда са тези, които обичат хаоса и откриват своя ред в него. Ако стаята ви е разхвърляна обаче знаете къде са ви чорапите – това е добър знак.

След това опитах в корпоративния свят и този опит ми беше много полезен, но след две години се завърнах отново в стартъп средите. С приятели стартирахме LimeChain. Ако ме питате колко неща съм фалирал преди това – може би пет. Истински късмет е да уцелиш нещо и то да успее.

Всъщност най-важното в началото не е идеята – тя вероятно ще се промени много пъти. Няма значение пазарът, потенциалът и т.н. Най-важното е екипът, с който разполагаш. Наистина е трудно да го откриеш, но е страшно удовлетворяващо и учиш много – на моменти повече, отколкото ти се иска.

Разстоянията не са пречка пред мотивацията на Клуб № 42.

Какво те мотивира?

Моята мотивация е да се опитваме все повече и повече хора да са успешни. Вече съм на определена възраст – имам дете и искам то да остане в България. Предполагам вашите родители вече са започнали кампанията “Върви да учиш навън, но се върни после в България!”. Истината е, че можем да направим по-добра среда. И това ме движи напред.

Как преминава един твой ден?

Относно ежедневните ми дейности – двамата ми най-добри приятели са моят календар и имейлът ми. Денят ми е разделен на слотове по 15 минути. Обикновено целият ми ден е изпълнен със срещи. В началото на един бизнес правиш всичко сам. След като колелото започне да се върти, следващата цел е да се опитваш да присъединиш хора, които да могат да правят част от тези неща (в най-добрия случай – по-добре от теб). И да си освободиш време, в което да погледнеш на голямата картина – как да развиеш всичко това. 

Когато изградиш правилния екип, нещата стават по-подредени, но не стават по-лесни. Аз и колегите, с които сме основали компанията, по цял ден сме в срещи и се опитваме да помогнем на хората, дошли след нас. Целта е да бъдат максимално успешни в това, което правят. И това може да означава хиляди неща – понякога се занимаваме с продажби, с маркетинг, с човешки ресурси и т.н.

Освен това се опитвам да давам и добър пример и това е най-трудното. Общо взето това е ежедневието ми – почти цял ден съм в срещи и се опитвам в останалото време да помагам на хората да са по-успешни.

Част от услугите, които могат да бъдат открити под покрива на Resonator Co-innovation hub.

Какво мислиш за университетското образование? Необходимо ли е да учиш как се прави бизнес или е по-добре просто да го правиш?

Относно университетското образование – не го смятам за задължително при наемането на хора. Уменията и желанието са по-важни. Университетът обаче дава обратна връзка за това, че даден човек може четири години да учи и да не се откаже от нещо. 

Университетът може да те научи на много, извън чисто образователната сфера. Чудесно място е, защото попадаш в среда с много други хора с интереси като твоите. Университет е едно от най-добрите места да намериш хора. Можеш и да натрупаш много опит и преживявания в различни студентски организации – за мен това беше изключително полезно и приятно време.

Всъщност предприемачеството е занаят – то не е нещо, което да просто да научиш. Има хиляди начини, по които можеш да правиш успешно бизнес. И как го правиш много зависи от конкретните хора, среда и др. Но когато учиш бизнес в университет, ще разбереш как да начертаеш бизнес план, как да планираш финансите, така че да са реалистични, как да осчетоводяваш, как да основеш фирма и т.н. Всичко това е много важно. 

Разликата между УНСС и Харвард не е в материала – ако го сравним, ще видим, че 90% от съдържанието се припокрива. Как се пресъздава, как се преподава и с какви хора си обкръжен – това е разликата. Аз гласувам с две ръце за университета – не казвам да бъдете “dropouts”. Това, което Зукърбърг и други са направили, не е най-умното (смее се).

Да измислиш име, което да описва най-точно духа на групата, не е лесна задача.

С целия опит, който имаш сега, ако се върнеш назад и имаш страхотна идея за бизнес – кои биха били първите две неща, които ще направиш, за да се задвижи процесът?

Първата стъпка е да изградя екип – със сигурност не бих могъл да се справя сам. Да направиш сам нещо голямо и успешно е илюзия. Често се показват снимки на някой успешен човек, но зад него стоят стотици други. Успешните никога нямаше да бъдат на корицата, ако ги нямаше екипите им. 

Второто нещо е да съставя план. Всъщност тази част на предприемачеството не е много бляскава. Има много писане на документи, писане по дъски и т.н. На ден записвам по 20 брилянтни идеи – почти всички умират за няколко дни. Нали знаете – много много умните хора помнят много, а брилянтните си записват…

*Resonator e мултифункционално пространство и единствен по рода си R&D център, който цели да намери иновативни решения, комбинирайки възможностите за бързо прототипиране с приложното обучение. Те използват разширената си мрежа от експерти в индустрията, с помощта на които съвместно разработват продукти и нови бизнес възможности. Първият им център за съвместни иновации е в гр. София.

Resonator помага на различни организации да предоставят цялостни решения – от проектиране на процеси до инженеринг и производство. Техният бизнес се фокусира върху сближаването на технологиите и интеграцията между решенията.

станете ментор

Менторите в Tийноватор са предприемачи и стартъп лидери с начинания в различни бизнес сфери. Задачата им е да вдъхновяват учениците чрез личен пример и да споделят професионален опит, с който екипите да стартират бизнес. Срещите между учениците и менторите се провеждат веднъж седмично в онлайн среда или на живо. Един Тийноватор стартъп клуб се състои от двама ментори и 10 ученици. Програмата предоставя разработена учебна програма, базирана на практически упражнения и примери от бизнеса.

стани тийноватор

Здравей!

Записване на ученици за Тийноватор 8 – учебната 2025-2026 година, е отворено. Участието е напълно безплатно. Молим те да имаш предвид, че за да участваш, трябва да си в 10. или в 11. клас през учебната година 2025-2026. Ще получиш мейл с инструкции.

Записвай се смело!

* Viber е основният канал за комуникация в Тийноватор. Важно е да го имаш инсталиран на телефона си. Увери се, че настройките ти във Вайбър позволят да бъдеш добавян в групови чатове.
Молим те да посочиш активен имейл адрес, който проверяваш често и чрез който можем да комуникираме с теб.
Моля, увери се, че въвеждаш правилно имейла на родител.
* Провери дали си попълнил/а всички данни коректно, преди да завършиш формата за записване в Тийноватор 8.

станете училище-партньор