Каква е разликата между данни, информация и знание – Updata One внасят яснота
Каква е разликата между данни, информация и знание – Updata One внасят яснота
В общите дискусии данни, информация и знание са три термина, които често се използват като синоними. Те обаче не са.
Знанието е важно за изграждането на бизнес стратегиите, а то има нужда от обработени данни. Всяка информация, която не е анализирана в правилния контекст, не би осигурила здрава основа за вземане на важни стратегически бизнес решения.
Какво представляват данните?
Данните са необработени факти, цифри и статистически стойности, събрани по предварително определени стандарти. Необработените данни, известни също като първични данни, не обясняват нищо сами по себе си.
Те представляват съвкупност от думи, цифри, изображения или символи, които при първоначалното им разглеждане не дават никакъв смисъл. Преди да станат полезни, данните трябва да се поставят в контекст и да се обработят до информация.
Нека разгледаме един пример:
Представете си, че сте собственик на компания за сладкарски изделия и всеки ден следите колко често се споменава вашия бранд в социалните медии чрез платформа за медиен мониторинг. Вашата цел е да научите кой споменава продуктите ви (демографски данни), как се възприемат продуктите ви онлайн (настроения и отношение) и какво определя ангажираността на потребителя (тенденции).
Когато отворите определената платформа, може да видите всички споменавания на бранда, селектирани по зададените от вас критерии. Простото прочитане на споменаванията няма да ви даде ясна представа за текущите тенденции или цялостното отношение към вашата марка. Ще гледате само куп думи, снимки, времеви маркери, потребителски имена и т.н.
За да имат смисъл тези данни, те трябва да бъдат обработени до информация.
Какво представлява информацията?
Информацията е процесът на превръщане на данни в знания. Обработката на данни включва разглеждане и идентифициране на събраните данни в определени модели. Тези модели помагат да стигнете до определени заключения, които реално носят значима информация за вас.
Нека продължим с гореспоменатия пример.
За да превърнем данните в смислена информация, първо трябва да определим какво измерваме. Дали разглеждаме демографски данни? Дали разглеждаме времето на публикуване? Кои са най-активните потребители? Какви са настроенията на потребителя? Какъв е броят на споменаванията на продукта за даден период?
Информацията представлява данни, показани в по-разбираем формат. Много инструменти за медиен мониторинг улесняват това, като автоматично групират и структурират подобни данни в графики и таблици.
Тази информация може да бъде представена като кръгова диаграма, показваща процента на потребителите, които са споменали един шоколадов продукт във всяка държава, или времева линия, която илюстрира дните и месеците, когато споменаванията на този шоколадов продукт са достигнали своя връх.
Информацията може да бъде под формата на таблица, съдържаща процентите на положителните, неутралните и отрицателните споменавания, измерени за даден период. Цялата тази информация е ценна, но тя не ви казва какво точно е причинило колебанията във вашия набор от данни.
Знание
Знанието е по-дълбоко разбиране на дадена информация чрез анализ на факти и събития — т.е. превръщането им в по-значими части от цялото, които могат да помогнат за насочване на процесите на вземане на решения във вашия бизнес или организация.
Знанието се случва, когато информацията направи пълен кръг. Не може да вземате информирани решения, без първо да имате достъп до съответните факти. Ако обаче тези факти не са свързани или интерпретирани правилно, няма да може да правите добри избори в бъдеще.
Знанието не е просто данни, подредени в спретната форма. То не просто обобщава това, което вече се е случило. То разкрива нови модели, връзки и възможности и ни позволява да използваме това, което знаем за миналото, за да си представим как различни процеси могат да се променят в бъдеще, включително и как тези промени биха се отразили на всички нас.
Разбирането защо един от вашите шоколадови продукти е бил често споменаван на 14ти февруари, например, и наличието на обобщение за цялостното настроение и дискусиите около него може да ви помогне да създадете по-добри маркетингови кампании, които да подкрепят вашите бизнес цели.
Как да преминем от данни към знание?
Първо, нека да повторим:
Данните са суров материал (факти, цифри и статистически стойности), които се преработват до информация. Знанието се получава, когато интерпретирате тази информация. С други думи:
Данни
Съдържат фактите.
Информация
Оформя се от тези факти.
Знание
Ново възприятие, придобито от всичко това.
Но как да превърнем тези разнородни парчета информация в нещо смислено? Ето къде идва анализът на данни!
Какво представлява анализът на данни?
Анализът на данни превръща необработените данни в ценна информация и знание, което ви позволява да вземате информирани решения за вашия бизнес. Първата стъпка при извършването на анализ на данни е да се определи целта на анализа. Защо разглеждате тези данни? На какви въпроси искате да получите отговор? След като имате представа от какъв вид информация се нуждаете, може да решите кои инструменти ще ви помогнат да постигнете това.
Правилните инструменти могат да ви помогнат да осмислите вашите данни, но трябва да знаете как да ги използвате ефективно. Съществува голямо разнообразие от инструменти — от прости електронни таблици до сложен статистически софтуер — и всеки от тях има своите силни и слаби страни.
Например, ако търсите тенденции или модели в големи количества неструктуриран текст (като напр. публикациите в социалните медии в нашия пример с фирма за сладкарски изделия), тогава инструментът за автоматично извличане на ключови думи може да е това, от което се нуждаете. Но ако вашата цел е да сравните два различни набора от данни, като използвате сложни статистически модели и алгоритми, тогава по-подходяща може да е специализирана статистическа софтуерна програма.
Да се разбере кои инструменти да се използват може да бъде сложно, а експоненциалното нарастване на броя на инструментите за анализ на данни на пазара не го прави по-лесно. Някои от тях са създадени за специфични отрасли или приложения и работят само с определени видове данни, докато други са с по-общо предназначение — но дори и те може да имат различни характеристики, които ги правят по-подходящи за нуждите на някои хора, отколкото за други.
Как можем да помогнем?
Нашите многоезични екипи в A Data Pro имат опит в работата с различни инструменти и превръщат големи обеми от данни в полезно знание.
За да станеш част от екипа на A Data Pro и да работиш по превръщането на данните в знание не се изисква предварителен опит или специално образование, извън това да владееш английски и друг чужд език, да си любопитен, да притежаваш внимание към детайла и да имаш аналитичен ум.
Когато се присъединиш към екипа ни, нашият отдел Обучения ще ти даде всички допълнителни знания и умения, от които се нуждаеш. Работатата с данни и информация е професия от бъдещето. С помощта на изкуствен интелект и машинно обучение, ние използваме технология, която подпомага нашата работа, но човешката намеса е винаги в края на веригата, така че данните да се превърнат в полезно знание за нашите клиенти.
Искаш ли да научиш повече? Ела на: https://www.updata.one/career-opportunities/
Тийноватор надникна в „кухнята“ на най-големия клон на Кауфланд в София
На 18 ноември 2022 г. се проведе първото събитие, извън основната програма на Тийноватор. Ученици от София, Пазарджик, Пловдив и Стара Загора се събраха, за да посетят централния филиал на партньорите ни от Kaufland в столицата. В рамките на събитието те получиха ценни съвети как да изберат първия си работодател, след което надникнаха зад кулисите на най-големия и натоварен магазин на веригата.
В първата част от срещата учениците участваха в лекция с фокус върху човешкия ресурс. По време на дискусията се засегна темата за критериите към бъдещ работодател на поколението Z (към което принадлежат и те). От богатия опит на експертите в Kaufland научихме, че за младите хора днес най-важно е развитието на организацията. Това включва възможностите за обучение и развитие, технологиите, социалните придобивки и, не на последно място – забавленията.
Тийноваторите получиха съвети за най-важните фактори, когато избират работодател (или когато самите те станат работодател). Сред тях са стабилност и перспективи за развитие, потенциал, репутация и др. Научихме повече и за начините, по които достигаме до работодатели и кандидати – чрез обяви, кариерни събития, социални мрежи и, разбира се, собствената мрежа от познанства.
Въпросът за създаването на добри автобиография и мотивационно писмо винаги е актуален. Кое е важно да се включи и кое да се пропусне, как да представим максимално точно себе си пред специалисти и колеги, как да говорим за мотивацията си, кои са последните тенденции в дизайна на CV – върху тези казуси се спря вниманието на участниците. Получихме малко информация от кухнята – колко добро впечатление правят предварителната подготовка и въпросите, свързани с работния процес.
И въпреки че знанията, уменията и опита са винаги от значение, добрите меки умения се отличиха като ключови за успешния бизнес. Гъвкавост, емоционална интелигентност, екипност, готовност за учене, мотивация, целеустременост и проактивност са едни от най-важните съставки в рецептата за успех. Именно върху практическото развитие на тези умения се фокусира и голяма част от програмата на Тийноватор.
Заключението на лекцията се превърна и в послание: най-важно е работата да ти носи удоволствие и удовлетворение.
Срещата продължи с обиколка и разговор с управителя на филиала. Учениците разбраха повече за сложните процеси и взаимодействия в толкова голяма организация от първа ръка. Управителят сподели, че денят му започва в 03:30 сутринта, за да може всичко да бъде изрядно, когато магазинът отвори врати.
Тийноваторите се запознаха с логистичните процеси, финансовите параметри, софтуерните решения и иновациите, които Kaufland въвежда в магазините си, за да бъде максимално енергийно ефективен и зелен бизнес. Този филиал е и мястото, в което се изпитват продуктите и се въвеждат нови идеи. Разбрахме, че съвсем скоро там е поставена специална камера, в която растат подправки в напълно екосъобразна среда.
След всички детайли за работата на сложния организъм, наречен хипермаркет, в учениците се надигна въпросът: “Как въобще успявате да обслужите толкова много хора на ден?”. И получиха страхотен отговор: “Тайната е в добрия екип и ефективната комуникация”.
*Kaufland е супер партньор на Тийноватор 5 и партньор от първата година на програмата.
Тийноватори извън зоната на комфорта
Срещите на клубовете в Тийноватор стартираха ударно в края на октомври. След първоначалната еуфория от новите запознанства, сега групите навлизат в същинската част на програмата – в процесите на споделяне, съпреживяване, изграждане на доверие и учене през практика в безопасна и подкрепяща среда. Крайната цел за предстоящите осем месеца е да изградят силни екипи, да усвоят умения, които ще им помогнат за живота и работата; и разбира се – да създадат първата си стартъп компания.
В календарите на всички участници и ментори вече е отбелязана датата на следващото голямо събитие – Уикенда на идеите – 28 и 29 януари, 2023 година. Подготовката за предизвикателствата там вече тече – програмата в момента е фокусирана върху изграждане на екипите от ученици и ментори. В този процес Тийноваторите развиват активно и своите меки умения – за работа в екип, изправяне пред страховете, справяне с предизвикателствата и стреса, критично мислене, управление на времето и др.
За да разкажем малко повече за това как протича една среща в началото на Тийноватор годината, отиваме на гости на Клуб № 38 в София – с ментори Любомира Вуткова, Николай Димитров и Биляна Милкова и ученици от няколко столични гимназии.
Домакин на срещата са нашите партньори от The Steps. Влизаме в споделеното работно пространство, а наоколо се чува тихото жужене на работния ден. Групата е заела своето място на втория етаж, настанена в кръг. Както често се случва в първите срещи на клубовете, процесът започва с кратко представяне на няколко нови участници. Всеки казва името си и споделя по един свой интерес. Така научаваме, че групата се състои от хора, които обичат музиката, пътуванията, химията, животните, планината, децата и книгите. Силен старт!
Така неусетно навлизаме в припомняне на преживяванията от миналия път – следва въпросът “Кой какво си е взел от последната среща?”. Предходната седмица към учениците са били отправени три отборни предизвикателства – в рамките на 1 час:
- Да се снимат с три забележителности и да разкажат с какво ги свързват;
- Да открият решението на проблем и да запишат 3-минутно видео (песен, разказ, флашмоб, интервю или каквото друго си изберат);
- Да предадат нататък едно “добро” – точно както менторите предават опита си на тях.
От споделянията за предизвикателствата стават ясни няколко тенденции: от една страна, понякога хората са твърде забързани и нервни, а от друга – всъщност не е толкова страшно да заговориш непознат.
Някои от учениците се заканват да излизат от зоната си на комфорт по-често, други мечтаят някой ден уверено да заявят, че обичат работата си, а трети установяват, че можеш да предизвикаш лавина от позитивизъм, само с помощта на една усмивка. Разбираме, че упражнението е било толкова успешно, че и двата отбора са спечелили поощряващи награди!
Случайно или не, така навлизаме в темата за деня – нашите страхове. Какво ни плаши, познаваме ли зоната си на комфорт, какво стои отвъд границите й, склонни ли сме да пристъпим навън и, в случай че не сме, какво можем да направим? Все големи въпроси!
Слушаме споделянията в групата: изглежда изплува всеобщо опасение – говорене пред хора. Притесненията са сходни – да не кажа нещо глупаво, да не се изложа, да не блокирам…
Всъщност говоренето пред публика е един от най-често срещаните страхове. И ако за много хора това не е голям проблем, защото в ежедневието си не срещат често такива предизвикателства, то за предприемачите ситуацията изглежда различно. Без съмнение им се налага да говорят пред другите – дали за да изградят мрежа от полезни нови познанства, да привличат съмишленици за идеите си или да презентират проекта си пред инвеститори, уменията за публично представяне и привличане на внимание са ключови. Точно поради тази причина, програмата на Тийноватор се фокусира върху развиване на качествата, необходими на успешния предприемач и преодоляване на страховете по пътя към успеха.
“И ако сега погледнем само крачка по-напред, отвъд страха… Какво ще видим?” – въпрос към групата. “Ами… Паника!” Смях разведрява обстановката. “Възможно е. Но може да видим и възможности. Уроци. Ще станем адаптивни. Смели. Пробивни.”
А какви техники има, за да се постигне това? Следва нова дискусия – можем да се изправяме ежедневно пред малки страхове и да посрещаме смело дребните предизвикателства. И така, преди да се усетим, сме набрали сили и смелост за големите. Можем да се приспособяваме. Можем да приемем, че всички имаме несигурности и сме просто хора. Тогава израстваме, усъвършенстваме се, придобиваме опит и знания и получаваме удоволствие от постигнатото – все пак сме преминали на следващото ниво в играта.
И така започва темата за страховете и провалите на Големите – на Уолт Дисни, Дж. К. Ролинг, Стив Джобс и други. А Любомира напомня, че има нещо много общо между тях – всичките са имали ментори, които са им помогнали да превъзмогнат неуспехите и да продължат напред.
Разговорът преминава към споделяне на лични впечатления. И се отличава едно преживяване – всъщност днес много от участниците са разбрали, че споделят общи притеснения. Че не са сами в битките си. И че повече ги свързва, отколкото разделя.
Други изводи също излизат на преден план – просто да забележиш, че се страхуваш, е голяма стъпка напред. Страхът от успеха, колкото и проворечиво да звучи, е често срещано преживяване. Подготовката преди страшно събитие пък помага за преодоляването му.
Следващото предизвикателство към тийнейджърите е да се включат в игра – всеки да опише конкретна случка, от която изпитва или е изпитвал страх анонимно и да я пусне в страшната кошница. Накрая всеки изтегля по листче, прочита историята и размишлява върху преживяването. Много от опасенията пак си приличат – говорене пред хора, отхвърляне, страх от остаряване и осъзнаване за непълноценен живот, страх от самота, излагане, разочарование, нараняване на околните, страх от тъмното и смъртта. И пак се затвърждава изводът, че не сме сами в борбите си.
Следва време за раздвижване – групата е поканена да се изправи и да влезе в елипса, очертана на пода. Това са границите на зоната, в която се чувстват комфортно. Всеки има възможността спонтанно да назове ситуация, в която се усеща добре, а останалите да покажат отношение с положението на тялото си. Крачка назад извън линията – не бих се чувствал удобно. Оставам вътре – много си ми е добре. Единият крак вътре, другият вън – ох, сложно е.
Играта променя динамиката си – всички излизат извън границите и назовават ситуации на дискомфорт. Тогава групата достига до нов извод – приличаме си, но сме и много различни и имаме какво да научим от другите.
Забелязва се колко е готова да се впусне групата във всички приключения, без резерви. В разговор Любомира споделя, че е много впечатлена от смелостта, искреността и активното участие на всички. Казва, че учениците напълно се потапят в процесите и имат пълно доверие на менторите.
Връщаме се в кръга и менторите отправят финалните си предизвикателства за деня. “Сега си намислете по една известна личност, която харесвате.” Замислени погледи… “Докато дойде време за следващата среща, всеки трябва да открие начин да се свърже с него или нея. Целта е да си поговорите/попишете, да поискате снимка или пък интервю. И най-вече да предизвикате себе си.” Всички се оживяват и трескаво започват да променят своя избор.
– A дали може да е чужденец?
– Ами ако не е сред живите?
– А ако не ни отговори?
“Такаа.. А втората задача е да си създадете дневник на очакванията, когато навлизате в дадена ситуация – може преди контролно или презентация. Или например преди среща с известна личност.“ – усмихва се.
Всички трябва да разкажат какво изпитват, имат ли притеснения, какво мислят, че ще се обърка. И след събитието да опишат реалността – какво всъщност се е случило и дали очакванията им са били оправдани. Дали е по-страшно или пък далееч по-спокойно, отколкото са си го представяли.
И така срещата достига крайната си спирка. Всички изглеждат енергизирани и готови за предизвикателствата. А ние си мислим, че понякога са нужни само 90 минути, за да разбере човек колко точно са големи очите на страха.
Над 600 ученици от 33 града и близо 80 ментори стартираха в петата година на Тийноватор
Над 600 ученици стартираха в петата година на Тийноватор – програмата за насърчаване на бизнес мисленето, екипната работа и стартъп културата у активните младежи от 16 до 18 години. Учениците работят с близо 80 ментори от цялата страна – опитни предприемачи от различни сфери на бизнеса.
Тийноватор 5 е със стартъп клубове в София, Пловдив, Стара Загора, Враца, Своге, Ловеч, Перник, Русе, Плевен, Бургас, Варна, Пазарджик, Благоевград и др.
Какво се случва на срещите на Тийноватор?
Срещите между менторите и учениците са ежеседмични, в продължение на една учебна година, и се движат по специално разработена програма от теми, благодарение на която учениците да се научат как се прави бизнес от “А до Я”. Тийноватор помага на учениците да открият страстта си и да я превърнат в бизнес, като отключат креативното си мислене и развият редица ценни умения – ефективна работа в екип, презентиране пред инвеститори, управляване на времето, адаптивност, критично мислене и други т.нар. меки умения. Програмата залага на ученето през практика и през опита на менторите.
“В Тийноватор учениците разбират, че не е нужно да си добър във всичко, а да намериш истинската си сила, както и че провалите са важни за събиране на мъдрост по пътя към успеха, а не повод за срам”, казва Зорница Миткова, директор на програмата. ”Менторите и учениците създават отношения в продължение на девет месеца и менторите са истински ролеви модели, на които младежите разчитат и след като завършат програмата”.
“Teenovator е свързан с иновациите. А да “иновираш”, означава да “си свободен”: от ограниченията на това, което не знаеш, и това да ти помогне да влезеш в да те новите сфери на възможното”, каза на откриването в живо включване от Калифорния основателят на Българския център по предприемачество Лари Бийл.
В края на четвъртото издание на Тийноватор учениците представиха 43 бизнес идеи на Финалното състезание. Три от тях взеха финансиране за реализацията си.
Тийноватор се реализира с подкрепата на Фондация Америка за България и Българският Център по Предприемачество.
Супер партньори на Тийноватор 5 са UniCredit Bulbank, Kaufland, PostScriptum. Партньори на Тийноватор 5 са UpdataOne, LimeChain, Phone Arena, Sofia Tech Park, Американски университет в България, Endeavor, Фонд на фондовете, Агенция за насърчаване на МСП.
За Тийноватор
Тийноватор се реализира пилотно в България от началото на учебната 2018-2019, когато в програмата участваха четири столични училища. В петата учебна година – 2022-2023, в програмата участват училища от 33 български града.
Тийноватор е 9-месечна програма, която развива меките умения (работа в екип, адаптивност, презентиране, управление на времето и адаптивност), стартъп културата и бизнес мисленето на учениците в 10. и 11. клас в цяла България.
Учениците работят с ментори – предприемачи и създатели на стартъпи, по специална учебна програма, базирана на учене през практика. В края на учебната година участниците в Тийноватор представят първите си стартъп компании пред жури от инвеститори и това е техният летящ старт в света на бизнеса. Програмата е безплатна, с което дава равен достъп до предприемачеството на всички младежи в тази възраст. С това допринася за повече подготвени отрано кадри за пазара на работна ръка и е инвестиция в бъдещето на икономиката на страната.
Фокусът е върху стимулиране на творческото мислене, увереността в собствените възможности и насърчаване на предприемаческия дух.
Цветелин от Chessler, който превърна страстта си по шаха в стартъп с Тийноватор
Как да дадем възможност на хора с различни рангове да се наслаждават на играта на шах еднакво? Как да добавим ролята на късмета в партията? Как можем да предложим разнообразие в забавление на 1500 години?
Тези въпроси си задава Цветелин Станев от Варна, участник в четвъртото издание на Тийноватор, след партия шах с ментора си. Той сподели повече за участието си и за бъдещите планове – неговите и тези на проекта му Chessler – картите, които добавят нови елементи в класическата игра на шах.
Отборът на Цветелин спечели трето място на Финалното състезание през май. Той е един от 400-те Тийноватори в четвъртото издание на програмата. Ако сте в 10. или 11. клас, запишете се в петото издание, което стартира на 22 октомври 2022 г. Записването е безплатно ТУК – отнема две минути.
Какво се случи с Chessler след финала на Тийноватор?
След Финала на Тийноватор разпитвахме печатници, за да разберем колко би ни струвало да направим масово производство. Във Варна се оказа, че не е много евтино. Има и допълнителни неща, които трябва да се платят – например щанци за кутията и картите. Започнахме да търсим и други варианти за реализиране на идеята. В екипа ни липсва маркетолог.
Затова тръгнахме по друг път – използвахме контактите на ментора ни Христомир Христов. Свързахме се с Ozonе.bg и ги помолихме да си направим кратка среща. Случи се тази среща, разказаха ни, че освен самоиздаване, има и вариант да се отстъпят правата на дадено издателство за определен период от време и да получаваме процент от всяка продажба. Тези преговори са в процес.
Отделно, тъй като в момента аз съм в Холандия, си взех едно от тестетата и играем с другите българи, които са на различни нива в шаха, за да тестваме точно за кои хора ще е най-интересно и най-бързо ще схванат играта. За момента обратната връзка е доста добра и играта се харесва много.
А освен позитивната обратна връзка, получи ли и градивна критика?
Градивната критика е само за правилата – да се дооправят, тъй като има моменти, които не са точно описани. За едната карта мислехме, че е направена достатъчно ясно, но се оказа, че не е така. Ще трябва да го измислим, тъй като при първия сблъсък с картата хората не разбират какво да правят. Шахът по принцип и сам по себе си има изключително много комбинации, а като се добавят карти, стават още повече.
Разбирам, че хората около теб използват картите. А купуват ли си ги?
Не – имам само едно тесте в себе си и няма как да го продам.
А имаш ли на склад останали тестета? Знам, че първоначално имаше готови 30 броя.
От тези 30 броя в началото имаме още 10 – те са във Варна. Но това са първите карти, които направихме. След това играта претърпя промени и в момента тези тестета са нещо като бета версия. Сега са по-добри – има нови карти с леко променени правила и е по-лесно за игра.
Доколкото разбирам шахът все още е активно хоби за теб – става ли все по-вълнуващо за теб да играеш?
Научих, че в града, в който съм в Холандия, се е основава шах клуб точно седмица, след като пристигнах, и веднага се записах. Имаше нещо като мини турнир. Нямаше нито един професионалист, който да е тренирал. Всички бяхме т.нар. chess hustler-и. Играхме, играхме и накрая всъщност спечелих турнира. Освен това всеки ден играя от лаптопа.
Колко души участваха в турнира?
Бяха две групи – аз станах първи в моята група, а един друг мъж стана първи в другата. В моята бяхме шестима – имах една загуба и 5 победи. В другата група, до колкото разбрах, е било малко по-лесно. На 29 септември имаше втора среща на шах клуба и играх срещу първия от другата група – резултатът беше 2:1 за мен.
Какви са бъдещите планове за Chessler? Планираш ли да развиваш бизнеса или да го продадеш на някого?
Не мога да отговоря още. Трябва да разберем какви са условията на печатниците и на издателствата. След като разберем, ще можем да решим като екип дали ще минем по този път или ще правим нещата сами. Ако минем по втория път, съответно ще отнеме повече време, усилия и ресурси, но ще имаме по-голям шанс за печалба. И вече след определен период от време ще можем или да го продадем, или да изкарваме достатъчно пари да продължим да го развиваме.
Знам, че си студент в момента. Когато участва в проекта, 12. клас ли беше?
Миналата година участвах като дванадесетокласник. Но участвах и по-миналата година – в 11. клас, само че тогава се включих в програмата през февруари.
Трудно ли ти беше да съчетаваш 12. клас и програмата?
Не бих казал. Аз 12. клас го съчетавах с тренировки преди и след училище, плюс програмата и плюс още занимания. Свикнал съм на много извънкласни дейности и въобще не ми беше проблем да вкарам и Тийноватор като част от ежедневието ми.
Какво учиш в момента?
International business.
Свързано е с Тийноватор – дали програмата те подтикна да го направиш? Участието промени ли нагласите ти?
Със сигурност. Нагласата ми се промени още след първия Тийноватор, през който минах. Разбрах, че това е нещото, което искам да правя – бизнес. Просто е много по-интересно за мен от всичко останало.
А преди Тийноватор имаше ли интерес към бизнеса?
По-скоро имах интерес към света на парите, но нищо конкретно. Тийноватор наистина ми помогна да разбера малко повече какво е това да си предприемач. Макар и да не съм стигнал до финалната степен, в която изкарвам пари, наистина Тийноватор дава доста ясна представа.
Поддържаш ли все още връзка с менторите си?
Да, поддържам връзка с от първата година – Мария Доганова и с главния ми ментор от тази година – Христомир Христов. С него се чух преди 5-6 дни.
Виждаш ли себе си в ролята на ментор в бъдеще?
Абсолютно да. Казвал съм го на една приятелка, с която бяхме заедно в екип първата година – че толкова ми хареса, че искам в бъдеще да стана успешен и да дойда и аз да бъда ментор в Тийноватор.
Какво би казал на хората, които сега влизат в Тийноватор или се чудят дали да го направят?
Дори да имат минимален интерес, да се запишат и там да преценят дали е тяхното нещо. Ако е – да презентират; да се постараят максимално и да си подготвят проекта, тъй като така се учат нещата в Тийноватор. Колкото повече се стараеш да напреднеш в проекта, толкова повече научаваш. И обратното – колкото по-малко си направил, толкова по-малко извличаш от програмата и от менторите.
Също – въобще да не им пука дали са спечелили, или не, тъй като първата година ние не спечелихме. Даже не мисля, че сме били и в топ 10. Втората година обаче ни се получиха нещата.
Влади от Pandora Box: Опитът, който добих в Тийноватор, ще ми помага и занапред
Владимир Младенов, накратко Влади, е в 12. клас, но отдавна е разбрал, че иска да се развива професионално в сферата на бизнеса и икономиката. През последната учебна година е един от над 400-те ученици, които се включиха в Тийноватор.
Именно там се ражда идеята му за проект за финансово ограмотяване на младежи. И макар проектът на неговия отбор – Pandora Box, да не грабва едно от първите три места на Финалното състезание през май, открива подкрепа и печели специалната награда на партньора на Тийноватор вече четири поредни години – Уникредит Булбанк. За ценните опит и знания, за грешките, за комуникацията и за бъдещите планове, разказва Влади.
Влади е един от 400-те Тийноватори в четвъртото издание на програмата. Ако сте в 10. или 11. клас, запишете се в петото издание, което стартира на 22 октомври. Записването е безплатно ТУК – отнема две минути.
Как би описал Тийноватор накратко?
Програмата дава възможност да се запознаеш с различни хора със сходни цели и интереси – понякога и да се съчетаеш с тях в общ проект. Това, което видях на Финалното състезание, беше една сплотена общност с много проекти, някои от които вече започнали реализацията си.
А твоят проект? Как би обяснил Pandora Box на някого, който не знае нищо за него?
Pandora Box е проект за финансово ограмотяване на млади хора в гимназиална възраст – между 8. и 12. клас – които тепърва навлизат в управлението на личните си финанси.
Идеята е младежите да се научат от ранна възраст да управляват парите си, да разберат как работят те и да навлязат в този необятен свят. Целта е това да им помогне да се движат свободно в тези среди, когато пораснат и наистина да могат да боравят с парите си грамотно.
А какво се случи през изминалите 4 месеца след края на Тийноватор 4?
През лятото организирахме и първата ни официална среща – с ученици и с нашия партньор Уникредит. В Тийноватор имахме възможността, още след Уикенда на идеите, те да ни подкрепят и да ни предложат партньорство.
Изпратиха двама души, които да водят встъпителна лекция за учениците през юни. С тях координирахме кога да се случи срещата, на каква тема да бъде, организирахме група от ученици и се получи интересно. После отзивите бяха много добри. Реализацията на проекта всъщност се случи след състезанието.
Как гледаш на Пандора Бокс днес? Промени ли се нещо през последните месеци – имаш ли друга визия след срещите с хората?
Да, добих доста опит и разбрах каква възрастова група целим, ако искаме проектът да продължи нататък. На този етап сме замразили дейността, защото сме 12. клас и ни е трудно в момента. Но разбрахме, че Pandora Box е за малко по-големи ученици – по-скоро хора, наближаващи 18-19-г. възраст – точно на границата, преди края на училище. Това за мен е идеалният момент, защото тогава сме по-зрели, можем да слушаме и наистина имаме интерес. Групата, която събрахме, беше смесена и с по-малките беше по-трудно.
От тази среща разбрах и как трябва да бъде координирано такова събитие – подготовката е много важна. Първоначално идеята беше да бъдат ежемесечни или ежеседмични срещите в проекта, а се оказа предизвикателство да организираме дори само една.
Самата комуникация с партньорите, с Уникредит, също беше много полезна – те бяха основната причина ние да можем да реализираме срещата. Това, че се научихме как да комуникираме с тях и как да се напаснем според възможностите и на двете страни, беше наистина ценно.
Каква обратна връзка получи за проекта от учениците, пред които го представи? Позитивна ли беше и имаше ли критики?
Да, много бяха доволни всички. Всъщност никой от тях не се беше замислял колко полезна може да бъде такава една подготовка – дори само една среща за 1 час (организирахме презентация, по която говореха двама души от Уникредит).
Съученици ми разказаха след това, че им е било много полезно. Те не са осъзнавали колко много не знаем на тази възраст, и че всъщност трябва ние сами да се образоваме на тази тема. И колко по-добре е, когато има някой, който систематизирано и точно да го представи.
Критики не са споделили пряко, но тези, които аз усетих, са свързани със самата организация. Трябва да я обмислим добре. От страна на Уникредит всичко беше перфектно.
Какви са плановете за Пандора от сега нататък? Сподели, че сте го замразили, защото сте в 12. клас – представяш ли си проектът да продължи след година, две?
Аз си представям проектът да продължи и да се разрасне до нещо наистина голямо – това, което презентирахме още на финалното състезание на журито. Искаме да бъде реализирано в по-голям мащаб, да бъдат проведени повече срещи с повече хора. Да има екип, който да се занимава с подготовката на различни теми и лекции. А тях да ги преподават специалисти, които могат да го правят по интересен начин.
А ти самият разви ли финансовата си грамотност повече в рамките на този проект?
Аз – имайки личен интерес към финансовата грамотност – съм се ограмотявал сам във времето. Ние целяхме да създадем добър план от гледна точка на разглежданите теми. Но и научих много, докато проучвах за проекта какво би било интересно на хората. Това е познание, което никога не може да е достатъчно за човек, според мен.
След участието ти в Тийноватор промени ли се начинът, по който гледаш на света? В началото менторите са ви стимулирали да откривате проблеми в средата си – повече проблеми или повече решения виждаш днес?
Аз постоянно търсех проблемите, някои от тях и ги намерих, още докато бях в Тийноватор. Впоследствие едно от най-ценните неща, които Тийноватор ми даде, беше начинът на презентиране на проект. Защото един проект може да бъде брилянтен, но ако не е представен правилно и не бъде показан потенциалът му на хората – той няма да бъде разбран.
Друго, което ми донесе Тийноватор е поканата в БНТ – със Зорница (бел. Зорница Миткова – директор на програмата) и с още едно момиче от друг проект отидохме в БНТ. Това ми даде възможност да се науча да презентирам пред света различна информация, която да бъде разбрана.
Поддържаш ли все още връзка с менторите си?
Ние имахме няколко ментори по време на годината, но менторът, който беше с нас от началото до края, беше Ани Андрова. Тя беше много активна част от нашия проект. Наскоро ни беше писала да ни пита как сме.
А ти самият виждаш ли себе си в ролята на ментор в бъдеще?
За мен менторите трябва някакъв начин да всяват респект в участниците на проекта – аз така го видях, като част от програмата. Ако имам какво да предам като знания на по-млади от мен хора с предприемачески дух – а се надявам да има – бих участвал като ментор.
Тийноватор е нещо, което много ми е помогнало дотук, а вероятно опитът от този проект ще ми помага и занапред. И ако мога да помогна на някого да изпита това, което съм изпитал и аз, бих, да.
В личен план какво ти предстои – избрал ли си своята специалност в университет?
Избрал съм, да. Ще уча икономика и бизнес. Това е моята насока, вече доста време мина, откакто разбрах, че това ме влече и наистина натам ще продължа да се развивам.
Тоест Тийноватор е бил естествена стъпка в този процес?
Тийноватор беше няколко неща. Беше възможност отрано да видя как се случват нещата в бизнеса, тъй като аз тогава нямах още 18 години.
Второ, Тийноватор е страхотен като извънкласна дейност – много е полезен за автобиографията. Това е страничен бонус, за който не знам дали повечето хора си дават сметка. Особено в университетите на запад много държат на извънкласни дейности и то такива, които наблягат на предприемачески дух.
Това е голям опит, и то не само на хартия – просто да е написано, че човек участва в нещо. Проектът е истински и има какво да даде на участниците.
Какво би казал на младежите, които сега влизат или които се колебаят дали да влязат в програмата?
Бих им казал да пробват. Че абсолютно нищо не им коства и това е един опит, който вероятно ще им бъде полезен за цял живот, както казах по-рано. Наистина не всички завършват до край програмата. В началото нашата група например бяхме много хора, до края останахме малко, защото се отказаха поради липса на време.
Но нищо не пречи човек да опита и да види как се случват срещите, какви неща се говорят и наистина да се срещне с хора, които имат опит в сферата. Особено ако им е интересно както на мен и ако искат и в бъдеще да се занимават с бизнес, Тийноватор несъмнено би могъл да бъде много полезна крачка към реализирането на такива планове и може би – мечти.
Победителят sEDU.bg: Тийноватор ни учи да намираме решение на проблемите
Образователна онлайн платформа с леснодостъпно, интересно и цветно съдържание – от ученици за ученици. Това е sEDUbg.com или проектът, който донесе на създателите си първо място на Финалното състезание на Тийноватор 4 през май, 2022 г. Жури от инвеститори отличи авторската идея на Йоана Щинова, Мартин Божилов и Калоян Дойчинов след завършването на 9-месечната програма по бизнес и предприемачество, в която се включиха над 400 ученици от 30 града в България.
В навечерието на новата учебна година и на петата година на Тийноватор (запишете се ТУК, ако сте в 10. или 11. клас), точно четири месеца след финала, се свързахме с Йоана Щинова – ученичка в столичното 35 СЕУ “Добри Войников”, за да ни разкаже какво се случи с проекта през лятото. Хващаме я в неудобен момент: когато звъним, се оказва, че работи върху дизайна на продукта, който грабва първото място на състезанието на Тийноватор III през 2021 г. – високопротеиновия сладолед без захар за почитателите на спорта и здравословното хранене – ICEPRO. Йоана споделя, че е близка приятелка със създателя на стартъпа – Алекс, и са в постоянен обмен на идеи за бизнесите си.
Здравей, Йоана. Благодаря, че се съгласи да ни разкажеш повече за развитието на проекта. Какво се случи през изминалите 4 месеца – след големия финал на Тийноватор 4?
През лятната ваканция използвахме цялото си време да изградим нов софтуер. Вече е по-иновативен – има възможност, освен авторите да печелят пари от нас, и да продават своите материали в платформата. Двете момчета – Марти и Калата – работят върху сайта, за да е на по-добро ниво за началото на годината, докато аз създавам материали. Присъединиха се още няколко човека в екипа, които ни помагат.
Срещнахме се с Vitosha Venture Partners – дадоха ни много добра обратна връзка за това кое си струва да развиваме и кое – не. Също посещаваме лекции при бащата на Марти, който работи в тази сфера. За момента не развиваме Instagram профила ни, но от началото на учебната година ще го засилим.
Говорихме и с Вероника Рачева, която преподава педагогика в СУ и също е в основата на създаването на Тийноватор. Скоро ще имаме среща с нея, за да видим как можем да си бъдем взаимно полезни. Това се случи през лятото – сега имаме един доста добър сайт и голяма база от материали за почти всички класове, като наблягаме на матурата по литература в 7. клас и на тези в 10. клас.
Как изглежда sEDUbg.com в очите ти днес? Промени ли се нещо от началото?
В началото бях много несигурна в идеята, тя дойде спонтанно. Мишо и Гери (бел. Михаил Баликов и Гергана Стоичкова – ментори в програмата) ни казаха: “Търсете проблеми около вас, които искате да решите и създайте продукт”. Тогава имах контролно по история, а господинът е много стриктен. Той иска лично отношение, а аз изобщо не съм “на ти” с историята. Беше ми много трудно, но харесвам господина и не исках да го разочаровам.
И така се събрахме пет-шест момичета и всяка имаше да подготви по два урока, като добавяше лична информация, обобщаваше най-важното и го оцветяваше. Принтирахме всичко и го раздадохме на останалите. Когато информацията беше сортирана, си научихме толкова добре уроците, че всички имахме шестици накрая. Тогава си казах, че това е страшно добра идея. В началото си мислех само ние да правим материали – аз и избрани хора от екипа. Обаче това нямаше да сработи – ако по цял ден пишем планове, в един момент ще се изчерпим. Тогава решихме да го направим като социална мрежа, в която учениците да разпространяват информацията, независимо дали са планове, картинки, анимации, презентации, идеи за проекти или др. Всичко, сортирано по сектори, за да бъде лесно за всеки ученик.
Така се разви идеята и тогава започнах да виждам, че има бъдеще. След това започнахме много да работим. Имах момент, в който бях несигурна, но след като спечелихме Тийноватор, получихме много подкрепа – от Vitosha Venture Partners, от Мишо и Гери – те повярваха в идеята, преди ние да повярваме, Зори (бел. Зорница Миткова, управляващ директор на Тийноватор) – също. Всички бяха толкова ентусиазирани в това да ни помогнат, че в момента вече съм сигурна, че ще успеем. Продължаваме, това са страшно много възможности. Тази година отново ще участвам в програмата.
Получихте ли обратна връзка през това време и каква беше тя? Каза, че до голяма степен е била положителна, а имаше ли критики?
Градивна критика имахме много от Vitosha Venture Partners (фондът беше и част от журито на Финала, бел. ред.) специално – казаха ни сериозно да поработим върху бизнес плана си. Досега сме градили идеята – как да социализираме продукта, да съберем таргет група, да развием социалните мрежи, да направим идеята по-иновативна, да направим по-добър софтуер, да имаме повече и по-качествени материали. Така бизнес планът и прогнозите за бъдещето останаха някъде назад.
Хубаво е да имаме стриктен план, прогнози и минимум, който трябва да изпълним за дадено време. Не се бяхме замисляли как ще представим проекта пред инвеститори. Засега средствата са достатъчни, защото идеята не изисква много начален капитал, но все пак трябва да работим за бъдещето на проекта.
Какви са плановете за sEDU през започващата учебна година?
Забелязах, че когато излезе sEDU, нямаше толкова интерес до момента, в който матурите на 10. и на 7. клас не почукаха на вратата. Тогава рязко се вдигна потреблението и от 20-30 човека, станаха 120-130.
Със сигурност за тази година искаме да подготвим учениците за входните и изходните нива, за тестовете и най-вече за матурите. Миналата година нямахме достатъчно планове, но сега сме намерили база от ученици, които да ни изпращат разнообразни задълбочени материали. Аз – по математика, имам приятелки с биология, с история. Така освен че помагаме на учениците, които имат затруднения с дадени предмети, тези, които качват материали, получават и средства за труда си.
А на какъв етап е сайтът в момента? Как върви разработката?
Новият сайт се подготвя, в момента е наличен старият модел. Но докато не е напълно готов новият, ние не можем да го пуснем. Почти сме на финала и ще предлагаме много нови възможности, напр. вече има бланка, в която учениците споделят кои са им любимите предмети, по кои срещат трудности, за кои биха качвали или получавали материали. И така началната страница показва персонализирани опции. Целим новият сайт да е по-бърз, по-хубав и да отговаря по-точно на нуждите ни.
Как възприемат проекта съучениците ти – готови ли са да се включат като създатели на съдържание или потребители?
Много съм щастлива – точно преди финала имахме много свободни часове. Беше краят на годината и вместо да сме навън или да ядем, 10-15 човека се събирахме и работехме заедно. Аз правех брошурата, двама души ми помагаха, още двама проверяваха материали, за да сме сигурни, че нямат грешки. Всички работехме заедно. Много хора ме подкрепиха и се регистрираха.
В момента познатите ми се включват с правенето на планове, защото всички ние имаме различен начин да учим. Аз уча чрез рисуване, други хора обичат таблици, трети учат с флаш карти. Съответно колкото повече хора качват в сайта и колкото повече хора вземат участие, толкова повече можем да достигаме до учениците. Аз много се консултирам с хората около мен и се старая винаги да чувам обратната връзка.
След участието ти в Тийноватор промени ли се погледът ти върху света? Виждаш ли повече проблеми около теб или пък повече решения?
В момента имам чувството, че се развивам страшно бързо – след Тийноватор. Преди това нямах представа какво искам от живота си. Бях склонна да запиша биология и химия като профил, независимо, че биологията ми е трудна, само и само да стана лекар, защото е сигурна професия. В момента, в който влязох в Тийноватор, аз открих умението си да говоря, да представям продукт, също да рисувам и да създавам дизайни. Не съм объркана, какво искам от всеки ден, знам как да планирам времето си и бъдещето си. Чета литература, строго свързана с бизнес мениджмънт и психология, упражнявам и рисуването си. Погледът ми се изчисти със сигурност, всичко стана доста по-бистро след Тийноватор. Започнах също да ценя повече хората, които са до мен и ми помагат. Аз съм много емоционална личност, но след Тийноватор успявам да контролирам емоциите си. Тийноватор може би не е толкова бизнес училище, а е повече начин да откриеш с какво си различен. Ние през цялото време говорехме за бизнес, но и решавахме проблеми от ежедневието ни. Вече няма ден, в който да си кажа “днес нищо няма да правя, цял ден ще лежа и ще гледам ТикТок”, защото това, нито е почивка, нито е работа. А всеки ден има някакъв смисъл. Това започнах да го осъзнавам още в началото на Тийноватор.
Поддържаш ли все още връзка с менторите си?
Дори преди няколко дни се видяхме. Още ни помагат, дори и за личните проблеми. Много си говорим и се смеем. Освен това почти целият наш клуб работим заедно в едно джелато – постоянно сме заедно. А с тези, с които не работим, се чуваме често, защото групата на клуба продължава да си работи и си пишем всеки ден. Помагаме си. Днес например Алекс не знаеше как да си направи опаковка за продукта. Дойде вкъщи и я оправихме. През това цялото време в групата ни помагаха останалите – заедно създаваме. Като едно семейство, в което Мишо и Гери са родителите, а всички останали просто градим нагоре с тях, независимо с какво ще се захванем.
Виждаш ли себе си в ролята на ментор за в бъдеще?
Много ще се радвам. Със сигурност до този момент не съм постигнала това, което са постигнали Мишо и Гери, но ако в един момент се чувствам сигурна в съветите, които мога да дам, с радост, защото много харесвам платформата Тийноватор. Говоря за нея на всичките ми приятели, особено на тези, които са много объркани.
Ние сме 11. клас и вече сме записали профил. Но някои нямат представа как да се реализират с този профил. И аз на всички им казвам: “Вижте Тийноватор!”. Разказвам им какво правим и какво не правим там. Страшно съм вдъхновена от Тийноватор и със сигурност, ако имам възможност да го продължа по някакъв начин, бих.
Какво би казала на младежите, които сега навлизат в програмата или се колебаят дали да го направят?
Това е програма, която те учи не само как да правиш бизнес. Учи те да намираш решение на проблемите ти и да създаваш лесно добър контакт с хората. sEDU никога нямаше да е на това ниво, ако аз не се бях запознала с Марти и Калата, които направиха сайта, и с Мишо и Гери, които ни помогнаха да го развием. Запознахме се със страшно много хора с различна история. Запознахме се със Спас, който 3D-принтира човешки органи. Срещнахме се с хора, които наистина са постигнали нещо и само докато разказват за идеята си, те мотивират. Тук се учиш да планираш времето си, да приемаш отказа нормално, да представяш себе си, да говориш пред голяма публика. Въобще е един много добър старт в живота. Дава ти страшно много опит и те развива на първо място като човек.
Тийноватор 5 търси новия отбор ментори
Това са само два от отзивите на учениците за преживяването им в Тийноватор. За да има повече доволни ученици, се нуждаем от ментори – треньори за летящ старт в живота.
През октомври 2022 година стартира петата поредна година на Тийноватор. Станете част от приключението, като кандидатствате за ментор ТУК.
Какво е Тийноватор?
РОЛЯТА НА МЕНТОРА
Менторите са предприемачи, които имат опит с бизнес начинания и искат да го споделят с учениците. Менторите и учениците се срещат веднъж седмично за 2 учебни часа (90 минути) на живо или онлайн.
Менторите следват учебна програма с конкретна тема за всяка среща с учениците, като има и конкретни практически предизвикателства, чрез които учениците усвояват ценни умения.
В Тийноватор не се използват учебници. Част от процеса е да се разглеждат case studies на успешни стартъпи. Акцентът е върху меките умения и пътя на изграждането на един стартъп.
Всеки стартъп клуб стартира свое бизнес начинание и може до края на учебната година да започне да печели първите си приходи. Най-ценното в програмата е практическият опит, както и поуките, които могат да се вземат от провалите. Акцентът не е върху печалбата.
В Тийноватор бизнес идеите идват от хобитата, страстта, конкретни житейски проблеми или социални предизвикателства (напр. климатичните промени), с които се срещат учениците в ежедневието си.
Задачата на менторите е да помогнат на учениците да превърнат това, което ги вълнува, в бизнес и да намират решения чрез иновации.
КАКВИ СА ПОЛЗИТЕ ДА БЪДЕТЕ МЕНТОР
Кой може да стане ментор?
Всеки, който има опит със стартирането на бизнес начинание и познания за стартъп екосистемата в България, може да стане ментор.
Най-важният фактор е мотивацията и желанието да участвате в подготовката на учениците за бъдещето след училище. Всеки ментор получава достъп до методиката и планове на уроците, както и обучение от екипа на програмата. Не се изисква опит в преподаването.
Менторите в програмата са хора от всички сфери на бизнеса, като повечето от тях са част от екипите на инвестиционни фондове, собственици са на малък и среден бизнес или са на свободна практика.
Какво се изисква от вас?
-
Участие в онлайн обучение, което ще се проведе на 7 и 8 октомври 2022 година.
-
Ангажимент за онлайн, на живо или хибридни срещи с учениците веднъж седмично от края на октомври до средата на май месец. Всеки ментор провежда по две срещи в месеца.
- Подготовка на клуба за Финалното състезание и презентирането на идеите през жури от инвеститори.
КАК ДА СЕ ВКЛЮЧИТЕ В ПРОГРАМАТА
Свържете се с нас на посочените контакти или попълнете онлайн формуляра.
Можете да се свържете с нашия екип на:
Зорница Миткова
+359 884 511612
43 бизнес идеи на Финала на Тийноватор 4
Състезанието премина със забележителен успех за 250 ученици от цялата страна, които направиха първия си бизнес в изминалите девет месеца.
250 тийнейджъри с 43 бизнес идеи се включиха във Финалното състезание на програмата за развиване на бизнес мисленето и стартъп културата у българските ученици в 10. и 11. клас – Тийноватор, през изминалия уикенд. Тази година програмата постигна рекордния брой от 420 записали се участници през есента на 2021 година.
Печелившите бизнес проекти на първите три места бяха платформа за създаване на учебно съдържание от ученици за ученици – Sedu.bg, проект за вертикално отглеждане на микрорастения в града – Microcity, и настолна игра на шах с карти – Chessler.
Сред основните теми, на които се спряха тийнейджърите в бизнес проектите си, са още климатичните промени, справянето с последствията от бързата мода, коучинг по видео игри, социално пространство за осъзнатите млади хора в Своге, благотворителна инициатива за подпомагане на болницата във Враца, фестивал за връщане към българските корени, програма за изграждане на полезни навици, вертикални вятърни турбини, които усвояват вятърната енергия от движещите се превозни средства и други.
Специален гост за откриването на състезанието беше Еврокомисарят в областта Иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж – Мария Габриел. Тя поздрави участниците – „Тийноватор означава три неща – това е едно приключение, в което младите хора откриват себе си, това е опит, който те придобиват, и това е визия за едно по-добро бъдеще, за решаване на проблеми.”
От Силициевата долина пристигна американският финансист и основател на фондация „Български център по предприемачество” – Лари Бийл. „Вие ме вдъхновихте да живея моя живот!”, каза той в емоционално слово пред младежите и гостите в залата. Лари Бийл е един от основателите на Тийноватор в България. Сред официалните гости беше и изпълнителният директор на Фондация „Америка за България“ – г-жа Десислава Тальокова, която отправи три важни лични предизвикателства към участниците. Фондацията е основен спонсор и партньор на Тийноватор.
Идеите се оценяваха от жури от инвеститори от фондовете Launchub Ventures, Vitosha Venture Partners и NV3 Fund. Имаше и специално жури от компаниите UniCredit Bulbank, Kaufland, Sofia Tech Park, както и от Американския университет в България.
Водещи на събитието бяха основателят на медиата The Recursive Ирина Обущарова и водещият на подкаста Свръхчовекът – Георги Ненов.
Състезанието се състоя в София Тех Парк, където се събраха младежи от София, Пловдив, Стара Загора, Бургас, Своге, Панагюрище, Благоевград, Русе, Плевен, Враца, Монтана и др. Чрез видеовръзка се включиха и учениците от Варна и Добрич.
“Гордеем се с постиженията на Тийноватор и с това, че свързва ученици от десетки градове, които работят заедно за първите си бизнес проекти”, каза Зорница Миткова, Управляващ директор на Тийноватор. “Програмата е мост между българското училище и българския бизнес. Двете си дават взаимно сили, вдъхновение, идеи и нови знания и нашата амбиция е да правим Тийноватор с все по-голям обхват и да насърчаваме компаниите в България да обръщат внимание на младите хора, защото в техни ръце е икономическото ни бъдеще”, каза още г-жа Миткова.
Тийноватор се осъществява с подкрепата на Фондация „Америка за България“ и Българския център по предприемачество.
Партньори на Тийноватор са UniCredit Bulbank, Kaufland, Sofia Tech Park, Американският университет в България.
Събитието подкрепиха Български държавни железници, Кока-кола Хеленик България, Domino’s, Superhosting.