новини

Образователна видеоигра, платформа за споделяне на записки от уроци и проект за споделяне на успеха – три вдъхновяващи екипа
23 март 2023

Образователна видеоигра, платформа за споделяне на записки от уроци и проект за споделяне на успеха – три вдъхновяващи екипа

В рамките на Тийноватор Уикенд на идеите близо 500 ученици от 30 града имаха възможността да работят в екипи върху първите си стартъп идеи с помощта и подкрепата на своите ментори и гост-ментори на събитието. На Уикенда учениците от цялата страна се събраха за първи път на живо в София Тех Парк. През останалата част от учебната година те се срещат веднъж седмично със своите двама ментори в т.нар. Тийноватор клуб. 

След близо 24 часа усърдна работа, отборите презентираха идеите си пред жури, разделено в четири екипа, и се състезаваха за отличие в 12 категории. В серия от постове споделяме интервюта със спечелилите отбори (можете да ги видите ТУК, ТУК и ТУК). 

Четвъртото жури в състав: Момчил Василев, управляващ директор в Endeavor Bulgaria; Даниел Шопов, вицепрезидент – прием на студенти, АУБГ; Борислав Божидаров, маркетинг експерт в SuperHosting и Георги Минев, главен редактор в Money.bg, изслуша 22 презентации и избра три екипа за победители в категории Най-добра идея в областта на Образованието и кариерното развитие, Най-запомнящ се бранд и Най-добра стратегия за излизане на пазара.

След събитието Борислав Божидаров сподели впечатленията си за Уикенда: 

На Тийноватор се успокоих, че немалка част от следващото поколение е на прав път. Общото ми впечатление от помощта ми като гост-ментор е, че повечето отбори имат работещи идеи и добре дефинират проблем, решение, устойчивост и монетизация.

Според мен това, върху което може да се работи повече, е презентирането на продукта/услугата. Впечатление ми направи, че разглеждаха презентацията като нещо отделно от бизнес плана си. Всъщност брандингът е много важен, защото именно той дава усещането. Затова е и толкова важна част от самия продукт/услуга. Бяха помислили за маркетинга по различните места, но той е само инструмент за напомняне на брандинга в различни канали.

Както казах при награждаването, пример за добър брандинг е Teenovator, защото всеки път когато се сетя за него, вече ще се появява емоцията, която изпитах на двата дни на Уикенда на идеите!

Борислав Божидаров, SuperHosting

Отличието за Най-добра идея в областта на Образованието и кариерното развитие отиде при идеята Учи и споделяй, на един от отборите в двата Тийноватор клуба в Благоевград. Участници: Симона, Михаела, Стефани, Анелия Церовска, Амелия. Ментори: Милка Стойчева, Емануил Мавродиев, Георги Георгиев

Какво е Учи и Споделяй?

Амелия: Решихме да създадем платформа, в която да се споделят записки, обобщени таблици, решени задачи и всичко останало, което може да помогне да се предадат знания от по-големите на по-малките ученици. Планираме в бъдеще да бъде насочено и към студенти. 

Какво ви мотивира да работите по тази идея?

Мотивира ни главно това, че всички имаме общ проблем – недостиг на записки и обобщени таблици от материала, който учим и това ни обединява да работим заедно, за да намерим решение. 

Как разпределихте ролите си в екипа?

Разпределихме ролите си по това какви силни страни има всеки един от нас. Разделихме се на мислещи и правещи. Мислещите даваха идеите, а правещите се фокусираха върху практическата част. По този начин създадохме среда за ефективна работа.

Отборът зад идея Учи и споделяй на награждаването

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Симона: Идеята беше моя – на една от срещите разказах за нея и на тях просто им допадна. Явно имаме еднакви интереси, пък и сме срещали този проблем заедно.

Мими (ментор): Нашият клуб е доста голям – с над 20 ученици. Съответно имаше хора, които презентираха идеите си, и съмишлениците се присъединяваха на тази база. Така формирахме отборите.

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието? Как ви помогна в изграждането на екипа?

Михаела: Всички мои отзиви за Уикенда на деца са положителни. Наистина беше  страхотно преживяване за мен. Всички в екипа бяха много любезни и менторите бяха изключително добри. Наистина много ни помогнаха. Прекарахме време заедно и се опознахме. Повечето сме от едно училище, но познавах само едно момиче. Уикендът ни позволи да се опознаем като хора и да разберем колко много си пасваме като отбор. 

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала? 

Целим до края на Тийноватор да създадем изцяло платформата, за да може да се качват документи. Искаме всичко да се реализира и да докажем, че ще бъде успешно.

А след Финала – какви са амбициите ви?

Надяваме се след финала сайтът да продължи да съществува, да го надграждаме и да стигне до повече хора. 

Какво беше преживяването за менторите?

Емануил (ментор): Беше много интересно! Имахме своите предизвикателства, както и моменти на обезсърчение за отбора, но успявахме заедно да ги преодолеем. Те бяха много мотивирани. На Уикенда имаха възможност да научат нови неща от презентаторите – даже успяхме веднага да ги приложим. 

Мими (ментор): За мен също беше много интересно преживяването на Уикенда на идеите. Мисля, че за отборите беше много положително това, че се срещнаха с толкова хора на тяхната възраст, разпитаха за своята идея и получиха директен фийдбек. И мисля, че отборът разбра някои неща за идеята – за това какво се търси и какво те предлагат и как по-добре да ги свържат. 

Специално за Учи и споделяй аз съм изключително доволна от това, което направиха. Работиха много добре заедно. Със сигурност и те са имали моменти на обезсърчение, финалният резултат и динамиката в екипа бяха много положителни. Всеки път когато отивахме, бяха подготвили въпроси за нас. И естествено това ни помогна и ние да съдействаме. Много се гордея с това което направиха!

Презентацията на League of Entrepreneurs

В категория Най-запомнящ се бранд отличието взе идея League of Entrepreneurs на ученици от 133. СУ ,“А. С. Пушкин” и СПГЕ “Джон Атанасов” в София. Участници: Ива, Мелани, Иво, Михаил. Ментори: Георги Георгиев и Яна Иванова

Какво е League of Entrepreneurs? 

В България е много трудно да се достигне до предприемачески курсове и програми подобни на Тийноватор. Решихме да направим нещо лесно, иновативно и което ще породи в тийнейджърите, като нас, интерес. Това е видеоигра с образователна цел. В нея има предприемачески курсове, по които да се учи по-лесно. Играта ще бъде разделена на глави, като първата глава е изцяло с обучителна цел. След всяко ниво има куизове и допълнителна информация. След края на първата глава всеки ще може да създаде свой собствен бизнес – после да го продаде, доразвие и т.н. 

Какво ви мотивира да работите по тази идея?

Изчислихме, че 99,54% от учениците в България нямат достъп до такива курсове, както и до Тийноватор. И всъщност по този начин искаме да им предадем нашите емоция и преживявания тук.

Как разпределихте ролите си в екипа?

Мишо и Иво учат в Джон Атанасов и са по техническата част – програмиране и графичен дизайн. Те имат опит с това. Ива и Мелани са по презентационната част. Скоро ще определим бъдещите ни позиции в работата. Всички в екипа са много приятни като хора и е много лесно да се работи с тях. Разбираме се и това е най-важното. 

Как избрахте името?

Първо се сетихме за играта League of Legends. Главният герой в играта е бъдещ предприемач, бизнесмен. Оттам дойде и идеята.

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Михаил: Идеята ми хрумна на мен. Изработването на една игра има етапи и имаме нужда от екип, за да се развие. Убедих останалите като им дадох причини защо е толкова интересно да се занимават с това. Процесът на работа е доста задълбочен и любопитен. 

Ива: Мишо всъщност и преди е правил игра, показа ни демото. Това ни впечатли. И като чухме идеята, веднага знаехме, че ще бъде печеливша. 

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието? Как ви помогна в изграждането на екипа?

Ива: Всичко много ни хареса – беше едно невероятно и незабравимо преживяване. Много се смяхме и се потопихме в работата. Сближихме се. Аз минах през много емоции, но най-много ми хареса частта, в която представях и накрая си казах: Супер! Получи се, както трябваше! Менторите много ни нахъсваха. 

Мелани: Всяко нещо ни донесе много хубави емоции. Правехме упражнения, преди самата презентация, за да не сме толкова нервни. 

Мишо: Всички имахме голям хъс да си представим проекта добре и всичко да бъде по план. Накрая успяхме.

Яна (ментор): И ние преминахме през всякакви емоции. Притеснение нямаше, по-скоро се вълнувахме, заедно с тях. Не сме спирали да вярваме, че ще достигнат целта си.

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала?

Да имаме работещо демо, което да представя главната идея.

А след Финала – какви са амбициите ви?

Ива: Бих се радвала, ако след Финала продължим да работим заедно, реализираме докрай идеята и в бъдеще да изкарваме и доходите си от това.

Мелани: Аз много бих се радвала, ако успеем да стигнем до всички или до почти всички училища в България.

Ива: Дори бихме искали да преведем играта на английски език, за да я развием и в други държави. 

Разкажете някоя забавна случка от работата ви заедно.

Ива: Вечерта преди Уикенда на идеите беше една от най-хубавите, които са ми се случвали. Събрахме се целия клуб, готвихме заедно и направихме видео за представянето ни. Беше много забавно, така се сближихме. Дори се научихме да правим кори за баница. 

Отбор Share Experience, заедно с един от менторите си – Николай Ганчев

Наградата за Най-добра стратегия за излизане на пазара отиде при идея Share Experience на ученици от Бургас. Участници: Карина, Мая, Божидара, Виктория. Ментори: Николай Ганчев и Николай Господинов

Какво е Share Experience?

Целта ни е да вдъхновяваме потребителите, като споделяме вълнуващи истории на хора, които са постигнали успех в живота си. Ще бъде полезно особено за тези, които са на наша възраст или с близък до нашия по опит. Основната идея е да предоставим вдъхновяващо съдържание, за да подкрепим клиентите си в процеса на прилагане на получените уроци в живота.

Какво ви мотивира да работите по тази идея?

Проектът е плод  на проблем, който забелязахме – високия процент на тийнейджърите с влошено психическо здраве. Голяма част от тях не разполагат с талант, който да подпомага увереността им. За да разберем по-добре причините за този проблем у нас, решихме да проведем анкета с участието на около 300 души. Тя показа, че много от тях се чувстват нерешителни и неуверени в изборите си.

Как разпределихте ролите си в екипа?

Аз – Карина, имам ръководната роля за проекта Share Experience. В качеството си на CEO отговарям за общото направление и успешното изпълнение. Божидара е отговорна за отдел Финанси и гарантира финансовата стабилност на идеята. Виктория е нашият Front и Back-end developer, като се грижи за изграждането на онлайн платформата и техническите аспекти. Мая работи в сферата на маркетинга, където подпомага рекламирането на идеята и осигурява комуникацията с аудиторията и клиентите. 

Как избрахте името?

Преди да изберем името, бяхме наясно, че трябва да бъде нещо запомнящо се и да отразява съдържанието на платформата, както ни бяха препоръчали нашите ментори. Името Share Experience цели споделеният опит да засили чувствата на потребителите за принадлежност, свързаност и смисъл. 

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Тя е резултат от две отделни идеи, които аз и Мая разработихме, за да решим един и същ проблем. След като обсъдихме детайлите на двете предложения, решихме да се обединим и да работим в екип. След това представихме няколко примера за това как можем да го реализираме. Вики и Божидара, които бяха заинтересовани, се присъединиха към нашия проект.

Презентацията на идея Share Experience

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието? 

Карина: Аз бях силно очарована. Като председател на Ученическия съвет на нашето училище често организирам големи събития и съм запозната със сложността на такова мащабно събитие. За мен беше много вдъхновяващо да видя толкова много хора, които упорито работят върху идеите си в продължение на часове. В залата по време на презентацията се усещаше емоцията, атмосферата беше изключително зареждаща.

Любимата ми част от събитието беше срещата с ментор от LimeChain. Велислав Иванов ни запозна с бизнес моделите, като ние избрахме Freemium модела. Даде ни съвети в областта на финансите и ни показа примери за конкуренти в сферата на образователната система. Предупреди ни за най-честите грешки, които се срещат в стартъп идеите. Тази среща доказа, че споделеният опит помага както индивидуално, така и в екип. 

Как ви помогна в изграждането на екипа?

Ние се стремим да изградим екип, който да бъде успешен във всички свои начинания. Уикендът на идеите ни научи, че за да постигнем това, трябва да имаме ясна визия и мисия. Необходимо е и да комуникираме ефективно, защото координацията на дейностите е от решаващо значение за успеха ни.

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала? 

Планираме да разработим уебсайт, където ще качваме всички интервюта и подкасти с истории на хора, които вече са постигнали успех в сферата си на дейност. Ще работим усилено върху популяризирането на програмата, за да информираме младите хора за различни възможности за професионално развитие.

Какви са амбициите ви след Финала?

Ще се стремим да намерим решение на проблем, с който се сблъскваме ние като тийнейджъри, търсещи своето място в света и срещащи трудности при избора на посока за бъдещето си. 

станете ментор

Менторите в Tийноватор са предприемачи и стартъп лидери с начинания в различни бизнес сфери. Задачата им е да вдъхновяват учениците чрез личен пример и да споделят професионален опит, с който екипите да стартират бизнес. Срещите между учениците и менторите се провеждат веднъж седмично в онлайн среда или на живо. Един Тийноватор стартъп клуб се състои от двама ментори и 10 ученици. Програмата предоставя разработена учебна програма, базирана на практически упражнения и примери от бизнеса.

стани тийноватор

Здравейте! Тийноватор 7 тече с пълна сила! Формата за записване на ученици за Тийноватор 8 – учебната 2025-2026 година, ще отвори на 31 май 2025.

станете училище-партньор