Животът и бизнесът година след Тийноватор: Кадер и Петър от Тийноватор 5
Животът и бизнесът година след Тийноватор: Кадер и Петър от Тийноватор 5
Чудили ли сте се какво се случва с Тийноваторите след като приключат състезанието? А. Продължават образованието си, Б. Развиват кариерата си или C. Започват собствен бизнес? Точно така, всички отговори са верни.
Ето какво споделиха двама от тях, вече ветерани в презентирането за 3 минути и безсънните нощи преди пичинг – Петър и Кадер от Бургас, участници в Тийноватор 5 (учебната 2022-2023 година).
Началото…
Всичко започва със силата на нетуъркинга в Търговската гимназия в родния Бургас. Там учителка запознава двамата тийнейджъри с Тийноватор, а после и с Ники (Николай Господинов), техния ментор.
“В началото нямах представа къде отивам и защо. Но учителите ни бяха много настоятелни и се съгласихме,” каза ни Кадер и продължава: “Това се оказа изживяване, което се случва веднъж в живота и наистина ще бъде запомнено.”
Петър споделя, че се срещнал със страхотни хора – и в клуба, и извън него. “Менторите ни бяха уникални – наистина невероятни хора. На Уикенда на идеите през януари (бел. ред. междинното състезание в Тийноватор) с нашата група не знаехме с каква идея да се явим, лутахме се между няколко. Накрая се спряхме на една – във влака преди събитието. Беше проект за фитнес, който сам си произвежда ток чрез уредите, които хората използват. Изложихме се малко тогава, но нямаше проблем – посмяхме се.”
Фокусът само в една конкретна идея е предизвикателство и за двамата. Кадер и Петър допълват, че Уикендът на идеите е бил добър старт за опознаване на средата, сприятеляване и общуване с другите участници. “Много се радвам, че се запознах с всички от Тийноватор. Беше емоционално. Аз самата съм емоционален човек и тези неща ми правят впечатление. Получихме много знания, опит и уроци, които ще бъдат водещи в живота ни,” спомня си Кадер.
Двамата съученици са в един отбор през цялата година, като не крият, че състезанието е предизвикателство. “Макар на Финалното състезание да не бяхме на първите места, бях много горда с нас. Имаше отказали се хора, но нашият екип издържа – борехме се със зъби и нокти, а за нас това беше голяма победа,” допълва Кадер.
Сега накъде…
В момента и двамата съчетават лятната почивка с трупането на опит в няколко посоки. След училище Кадер работи в счетоводна кантора, но се занимава и с творчество. Петър развива собствен бизнес, а свободното си време прекарва с приятели. Той разказва още, че преди Тийноватор не е мечтаел да се занимава с предприемачество, но сега иска поеме по този път.
“Много хора си мечтаят за собствен бизнес и независимост. Но аз – като човек, който нищо не разбира от бизнес, знам, че това звучи недостижимо. Така е по филмите – бизнес имат определени хора, а останалите си седят в своята сфера,” допълва Кадер. “В Тийноватор разбрах, че нещата не стоят точно така. Няма нищо невъзможно. Стига да имаш желание, можеш да постигнеш всичко,” категорична е тя.
Вече по-уверени в стъпките си, двамата споделят с ентусиазъм за бизнесите, които искат да развиват.
Петър разказва как му е хрумнала идеята: “случайно – като повечето идеи. Возих се с брат ми в колата и той ми каза: Има едни драконови топчета, много са готини. Искаш ли някой път да ги пробваме? Тогава ги видях и реших да ги продавам. В началото, когато се съветвах с родителите ми, те бяха скептични. Мислеха, че е много рисковано и е по-добре да започна сигурна работа за лятото. Но аз настоявах, исках да пробвам. И така направих щанд за драконови бонбони. Те са като зрънчо с различни плодови вкусове – ягода, киви, банан и праскова. Като ги ядеш, започва да излиза дъх от устата ти.”
Той споделя още, че менторите от програмата са помогнали много за развитието на бранда му, като оценява и помощта на брат си. “Миналото лято имах един обект в Равда, това лято ще се разраснем – надявам се отново в Равда или в Несебър. Планирам да наема работници и да увелича броя на вкусовете,” допълва той. Радва се на подкрепата на родители, приятели и менторите от програмата.
Кадер разкрива как съчетава творческите си интереси и предприемачеството: “Бизнесът ми е за изработка на бижута, които качвам в платформи като Инстаграм и Фейсбук. Идеята се появи спонтанно – бях си вкъщи и вселената ми изпрати някаква енергия. Казах си: Защо да не създам собствен бизнес, благодарение на знанията, придобити от гимназията и Тийноватор? От малка имам афинитет към бижутата. Защо да не създавам и продавам мои продукти?. В началото на февруари (бел. ред. 2024 година) вече имах изработени бижута. Започнах го като хоби – сред останалите неща, но не очаквах толкова бързо да се развие. Още първия ден имах клиенти. Поканиха ме да участвам в благотворителен базар. Много се радвам, че успях да помогна. Имаше още една изненада – цял клас реши да си купи бижута от мен, за да изненадат майките си за 8-ми март. Много съм горда. Имам и предложение от едно ателие в сърцето на Бургас, в което да ги предлагат.”
Въпреки че го прави в свободното си време, изработва разнообразни модели и развива свой Инстаграм канал. Обещала си е, че като завърши училище, ще се заеме още по-сериозно, а вече усеща, че повече хора около нея я подкрепят и насърчават.
Тийноватор като катализатор на идеи и вдъхновение
Кадер споделя, че в клуба им е имало ученици от различни гимназии. “Запознахме се, благодарение на Тийноватор. Сега са едни от най-близките ми хора. Бяха голяма подкрепа при създаването на страницата ми. В началото поне 30% от последователите бяха само хора от Тийноватор. И това просто ми изпълни душата. Виждаме се често и черпим опит едни от други.”
Петър разказва, че излизат често и си говорят за идеи. “Обикновено си казваме: О, знаеш ли какво измислих аз?”
“Освен Кадер, едно друго момче се пробва да направи нещо свое, но още развива идеята и не е на пазара,” допълва той.
Менторите
Петър си спомня, че когато програмата е приключила миналата година, му е било тъжно, че се разделят с менторите. “Искахме да запазим контакт с тях. Те ме накараха да съм по-благодарен за нещата, които ми се случват и ми помогнаха да следвам мечтите си. Все едно ме побутнаха – излязох с едно рамо напред.”
“Много съм благодарна на нашия ментор Николай Господинов. Той е най-добрият! Няма да го нарека инфлуенсър, но бих казала, че е мотиватор,” не крие емоцията си Кадер.
“Знам, че всеки път, когато имаме проблем или просто нужда да споделим нещо – успехи или провали, можем да се обърнем към него. Той е един истински приятел, с когото искаме да поддържаме връзка много години. Той ни научи да приемаме хората такива, каквито са”, споделя още тя.
Промяната
“След Тийноватор пазя усмивката си, дори когато е трудно,” не крие Петър. “Научи ме на важни бизнес практики. Също, че парите всъщност са нещо добро. Впечатли ме колко са сплотени хората.”
Кадер отново потвърждава, че Тийноватор сваля бариерите. “Вече имам повече знания, отколкото преди година-две. Просто искам да пробвам докъде мога да стигна. Главното, което научихме в Тийноватор е, че няма нищо невъзможно. Стига да има желание, че можеш да постигнеш всичко. Но трябва да го правиш с любов и от любов.”
За финал Кадер и Петър ни разкриват мечтите си…
Кадер: “Някой ден да оставя някаква следа след себе си. И да си кажа “Аз успях!”. Мечтая да бъда истински щастлива и удовлетворена от живота – това зависи само от мен и гледам да се стремя натам.”
Петър: “Мечтая да имам добри приятели и семейство – може би това искам най-много. Искам да кажа на хората да не се отказват от идеите се, дори като не ги подкрепят. Ако вярват, че това е тяхното нещо, да продължават. Нашият ментор ни каза нещо, което много ми хареса – да не ставаш роб на идеята си, защото винаги може да измислиш по-добра.”
А за Тийноватор и двамата са единодушни и препоръчват: “на всеки в 10. и 11. клас да се запише. Дори и да не сте заинтересовани да започнете бизнес, ще излезете с ценни уроци и много силни връзки – приятелства и познанства, на които ще можете да се опрете. Струва си!
Защото всъщност ние сме бъдещето!”
Ако тази история ви вдъхновява, запишете се за ментор или участник (ако сте в 10. или 11. клас) – в Тийноватор 7. Започваме през октомври 2024 година.
68 екипа от 32 града презентираха пред жури от инвеститори на Тийноватор 6 – ФИНАЛ
Финалът на Тийноватор 6 събра в София Тех парк на 18 май – близо 500 ученици, 100 ментори, партньори на програмата, родители, учители и директори на училища.
Тийноваторите презентираха общо 68 проекта за стартъп бизнеси, в рамките на три минути всеки. Всеки от бизнесите е в различна стадий на реализация – в периода от октомври 2023 до май 2024 година.
20 от проектите представиха продуктите и услугите си на специални щандове, където успяха да реализират първи приходи.
Нанси Шилър, Президент на Фондация Америка за България, откри събитието с новината, че Бордът на Фондация „Америка за България“ одобрява удължаването на подкрепата си за Тийноватор за следващите 3 години. Тя сподели, че двигател за Фондацията да подкрепя младежки програми в България е оптимизмът и надеждата за развитието частния сектор в България именно от младите хора.
Специален гост на събитието, с вдъхновяваща лекция и разговор с учениците, беше съоснователят на компанията Dronamics Коснтантин Рангелов.
От Силиконовата долина в САЩ със специално видео обръщение се включи и филантропът и създател на Българския център за предприемачество – Лари Бийл. Той разказа накратко личната си бизнес история. „Трите отделни „стълба“ на нашите индивидуални умения – разработване на продукти, продажби и промоция и управление на бизнеса – ни позволиха да мащабираме и да се адаптираме към постоянно променящия се пазар за експертиза в управлението на лични пари“, каза Лари Бийл.
Жури от инвеститори в състав Димитър Енчев от PostScriptum Ventures, Pressian Karakostov от PhoneArena, Любомила Андонова от Ocean Investments, Bistra Kirova от Sofia Angels Ventures, Stanislav Sirakov от LAUNCHub Ventures, Stoyan Nedin от Vitosha Venture Partners – избра на първите места три проекта, които получиха финансиране от Тийноватор.
Наградата на Kaufland България отиде при СОФЛА.
Диана Пенчева от SuperHosting.BG награди отбора от НПМГ Пчелина, с ментори Мила Петрова и Александър Лефтеров.
Стефка Антонова от PhoneArena награди пловдивския отбор Blearn, с ментори Александър Ангелов и Ариф Каменов.
Анелия Иванова от MyPOS връчи награда на троянския отбор The Money Maze, с ментори Петя Райковска и Теодор Лука.
Юлий Юлев награди екипа на WeMove – от името на Американския университет в България.
Седмото издание на Тийноватор стартира през октомври 2024 година. Можете да кандидатствате за ментор и да се запишете като ученик (ако сте в 10. или 11. клас), на Teenovator.bg
Топ съвети за презентиране пред жури
Припомнете си най-важните съвети от инвеститора Камен Банковски за презентиране, които ще ви помогнат на Финала.
- Не използвайте видео в презентацията си.
Ако качите видео, има риск от технически проблеми. Ако видеото не тръгне, това ще ви притесни допълнително. Подгответе се, така че вие да бъдете видеото – презентацията само подсилва ефекта, тя е ваш акомпанимент. Но вие сте главните герои!
- Говорете свободно, не бързайте и дишайте.
Чувствайте се максимално комфортно на сцената. Научете се да дишате, чрез диафрагмата си – така гласът звучи по-плътно и кара хората да слушат по-внимателно. Да наизустите презентацията си не е добра стратегия. Да я четете – също.
Когато имате три минути, е важно да знаете основните компоненти на презентацията, но се опитайте да усетите сцената като своя. Не залитайте и в другата крайност – прекомерното анимиране и импровизация уморява зрителя. Бъдете себе си.
Не дръжте ръцете си в джобовете, не крийте части от тялото си. Нека езикът на тялото ви показва, че сте открити, свободни и вярвате в бизнеса си.
- Не е важен само продуктът/ услугата ви.
Не прекарвайте цялото си време в презентиране на продукта/услугата. В рамките на три минути трябва да представите още – проблема, решението, пазара, конкурентни предимства, конкуренция, traction, екип и т.н. Всички те трябва да имат еднаква тежест в презентацията. Не се влюбвайте в продукта си. Обичайте идеята си, но бъдете готови да я променяте, защото пазарът често удря шамари.
- Опишете клиентите си максимално точно.
Не предлагайте червило, предназначено за 4 млрд. жени по света. Вместо това, опишете в конкретика типичния си потребител. Когато го откриете, обвържете го с конкуренцията – проучете какво предлагат те и къде се позиционирате вие. Обвържете го и със стратегията ви за излизане на пазара. Избягвайте генерализации във всяка сфера – напр. “Ще продаваме чрез дигитален маркетинг”. Това е прекалено широк термин.
- Наблегнете на силните страни на екипа ви.
Не слагайте просто снимка на красиви лица в презентацията. Обяснете защо вашият екип е толкова добре композиран и какво ви прави правилните хора. Разкажете как ще покриете всеки необходим аспект на бизнеса ви. Ако един е креативен, друг – организиран, трети – с интерес към технологиите, представете го така. Акцентирайте върху силните ви страни и ролите ви.
- Когато ви задават въпроси – не се втурвайте в панически обяснения.
Бъдете максимално кратки и ясни – straight to the point. Oставете време да ви задават повече въпроси и не акцентирайте твърде много върху това, което сте си подготвили предварително. Журито има предвид конкретни въпроси и може да направи лошо впечатление, ако не отговаряте на тях, а се движите по собствения си план.
Припомнете си и лекцията на Камен от Уикенда на идеите тази година ТУК
УСПЕХ!
Nancy Schiller: Programs like Teenovator play a pivotal role in shaping the future of Bulgaria’s economy and innovation landscape
Teenovator recently had the honor of speaking with Nancy Schiller, President and CEO of the America for Bulgaria Foundation (ABF), about the Foundation’s ongoing commitment and the transformative impact of their new grant on Teenovator’s mission. Over the past three years, ABF has placed significant trust in Teenovator and with this renewed three-year grant, they are reaffirming their dedication to nurturing youth entrepreneurship and innovation in Bulgaria.
In this conversation Nancy Schiller shares insights into ABF’s motivations for supporting Teenovator, the objectives of the new grant and the inspiring vision for the future of the program.
What motivated the America for Bulgaria Foundation to support the Teenovator program?
The America for Bulgaria Foundation (ABF) is deeply committed to fostering youth entrepreneurship and innovation in Bulgaria. Supporting Teenovator aligns perfectly with our mission to develop the country’s private sector and related democratic institutions.
The program’s focus on equipping students with entrepreneurial and soft skills addresses a critical need in Bulgaria’s educational landscape where such skills are often overlooked. Moreover, Teenovator’s unique approach, involving real entrepreneurs as mentors, offers students invaluable real-world insights and guidance. The focus on developing teamwork skills is another positive attribute of the program.
Teenovator is entering a new three-year period of grant funding from the America for Bulgaria Foundation. Can you tell us more about this new grant and its significance?
We are excited to continue our support for Teenovator with a new grant of BGN 717,600 over the next three years, which is around 60% of their budget. The leadership and dedication of Zornitsa, Teenovator’s Managing Director, and Veselina, Project Coordinator, to the Teenovator program is inspiring.
Zornitsa’s vision to expand the program through this grant will allow it to reach more students and improve its operational efficiency. The grant will support the addition of one more project coordinator to address challenges like alumni community development and program quality enhancement. This expansion aims to sustain the enrolment of 700 students annually, fostering a new generation of skilled, innovative, and socially responsible entrepreneurs. This grant is part of ABF’s broader efforts to support educational initiatives that develop critical skills among Bulgarian youth.
How do you see Teenovator evolving with the support of this new grant?
With the new grant, we envision Teenovator enhancing its capacity to impact even more students across Bulgaria. The additional team member will help streamline operations and fundraising efforts, allowing the program to scale efficiently. This evolution will ensure that more students gain access to high-quality mentorship and entrepreneurial training, thereby increasing their chances of success in future endeavours in Bulgaria.
The program will continue to adapt and innovate, staying relevant to the needs of today’s youth and the evolving business landscape. ABF’s continued support also ensures that Teenovator can leverage best practices from other successful partner programs such as leadership academies and technological incubators.
How does the Foundation evaluate the impact and success of programs like Teenovator?
We evaluate the impact and success of programs like Teenovator through comprehensive assessments and external evaluations. These evaluations focus on various metrics, including the development of business skills, teamwork, leadership, and civic engagement among participants.
The recent independent evaluation of Teenovator highlighted significant achievements in these areas, demonstrating the program’s effectiveness in enhancing students’ professional and personal skills. We also look at long-term outcomes, such as the pursuit of higher education, civic participation, and the entrepreneurial activities of alumni. ABF applies similar rigorous evaluation methods to other initiatives we support, ensuring that our projects deliver meaningful and measurable benefits to the community.
Can you share any success stories or notable outcomes from the previous period of funding? What impressed the team and the board in the Teenovator Impact Report which we called The Teenovator Effect?
The Teenovator Impact Report revealed several impressive outcomes from the previous funding period. Notably, 98% of alumni completed their schooling, with 78% pursuing higher education. Additionally, the program significantly boosted students’ business skills, teamwork and leadership abilities. One standout story involves alumni who, inspired by their Teenovator experience, started successful social and business ventures. The high levels of civic engagement and volunteering among participants were particularly impressive, reflecting the program’s success in fostering a sense of community responsibility.
How important is the mentorship aspect of Teenovator to the Foundation and why?
Mentorship is a cornerstone of Teenovator and is highly valued by ABF. The mentors, who are seasoned entrepreneurs, provide students with practical knowledge and guidance that textbooks cannot offer. This hands-on mentorship is crucial for developing an entrepreneurial mindset and soft skills that are essential for future success.
The relationships formed through mentorship and teamwork inspire students, build their confidence, and often lead to lifelong professional connections. We believe that this aspect of Teenovator significantly enhances its impact and effectiveness. Similar mentorship models have proven successful in other ABF initiatives, such as the training programs for teachers and young professionals.
Besides Teenovator, what other entrepreneurship programs does the America for Bulgaria Foundation support? How do these programs align with the Foundation’s overall mission and goals?
In addition to Teenovator, ABF supports various entrepreneurship programs aimed at different age groups and stages of business development. These include initiatives like BASE, ABLE Mentor, Mentor the Young, the Summer Leadership Academy at AUBG, DevHubOne, Telerik Academy Foundation, PARA Robotics Incubator and Panda Labs to name a few. All these programs align with ABF’s mission to develop Bulgaria’s private sector by fostering a culture of innovation and entrepreneurship. They provide practical training, mentorship, and resources to budding entrepreneurs, contributing to the overall economic development and competitiveness of the country.
In addition, ABF has two fellowship programs – Digital Marketing for Worthy Causes and Media e:volution. The two programs bring together young journalists, digital marketing specialists, NGOs and media outlets. Our support spans diverse fields, from technology and business to cultural heritage, good governance, and education, ensuring a holistic approach to Bulgaria’s development.
In your opinion, what is the impact of supporting youth entrepreneurship programs like Teenovator on the broader entrepreneurial ecosystem in Bulgaria?
Supporting youth entrepreneurship programs like Teenovator has a transformative impact on Bulgaria’s broader entrepreneurial ecosystem. These programs cultivate a new generation of innovative thinkers who are equipped with the skills to launch successful ventures. As these young entrepreneurs enter the market, they bring fresh ideas, drive economic growth, and create job opportunities.
Moreover, they often inspire their peers and communities, fostering a more vibrant and supportive environment for entrepreneurship throughout the country. ABF’s commitment to entrepreneurship is also reflected in our support for startup incubators and accelerators, which play a critical role in nurturing early-stage businesses.
How do you see the role of programs like Teenovator in shaping the future of Bulgaria’s economy and innovation landscape?
Programs like Teenovator play a pivotal role in shaping the future of Bulgaria’s economy and innovation landscape by nurturing young talent and promoting entrepreneurial thinking. By equipping students with essential business and soft skills, these programs help create a skilled workforce ready to tackle the challenges of the modern economy.
The emphasis on innovation and problem-solving prepares students to drive technological advancements and economic growth. In the long term, such initiatives contribute to a more dynamic, resilient, and competitive economy. ABF’s broader efforts include supporting technology hubs and research centers, further driving Bulgaria’s innovation agenda.
What opportunities do you believe are most promising for young entrepreneurs in Bulgaria today?
Bulgaria’s young entrepreneurs have a wealth of opportunities, particularly in technology, digital services, and green energy. The growing startup ecosystem offers numerous resources, including accelerators, incubators, and access to international markets. Additionally, there is a significant demand for innovative solutions in sectors like fintech, healthcare, and education technology. By leveraging these opportunities, young entrepreneurs can create impactful ventures that address both local and global challenges. ABF actively supports these sectors through targeted programs and partnerships with industry leaders.
What personally excites you the most about supporting entrepreneurship programs like Teenovator?
Supporting entrepreneurship programs like Teenovator is exciting because it allows us to witness firsthand the transformative impact on young lives. I have been a mentor in the US and know how incredibly rewarding it is to see students grow in confidence, develop their ideas, and pursue their entrepreneurial dreams.
The creativity, energy, and passion that these young entrepreneurs bring to their projects are truly inspiring. Knowing that we are helping to build the future leaders and innovators of Bulgaria makes our work deeply fulfilling. ABF’s commitment to entrepreneurship is evident in our diverse portfolio of projects that support economic and social progress across Bulgaria.
Can you share a personal anecdote or experience that has influenced your commitment to youth entrepreneurship and education?
I have been incredibly impressed by the dedication, not only of the leadership of Teenovator, but by the mentors and mentees as well. During the closing pitch session, the culmination of eight months of work, you can sense the tension and excitement in the hall. These young people and their mentors committed an extraordinary amount of time to get to this day, yet their support of their fellow participants is unwavering. This represents community at its finest.
Through the entrepreneurship programs ABF has supported over many years, we are now witnessing the positive impact as the community grows. The beneficiaries are giving back as volunteers and mentors in other youth programs. It is truly inspiring and speaks well of Bulgaria’s future leaders.
What advice would you give to the young students participating in Teenovator as they embark on their entrepreneurial journeys?
My advice is to stay curious, embrace failure as a learning opportunity, and never be afraid to take risks. Entrepreneurship is a journey filled with challenges and setbacks, but it’s also incredibly rewarding. Surround yourself with supportive mentors, continually seek knowledge, and remain persistent in pursuing your goals.
Remember, the skills and experiences you gain now will serve you well in all future endeavours, both personal and professional. ABF’s support networks and resources are designed to help you navigate and succeed in your entrepreneurial path.
Why do you believe it is crucial for the Bulgarian business community to actively support programs like Teenovator?
It is crucial for the Bulgarian business community to support programs like Teenovator because these initiatives are vital for developing the next generation of entrepreneurs and leaders. By investing in youth entrepreneurship, businesses help build a stronger, more innovative economy.
Additionally, engaging with these programs allows businesses to connect with emerging talent and ideas, fostering a culture of collaboration and innovation. Supporting Teenovator is not just an investment in young people, but in the future prosperity of Bulgaria. ABF’s partnerships with the business community amplify our collective impact on Bulgaria’s development.
What steps need to be taken to encourage and strengthen the culture of philanthropy in Bulgaria?
To encourage and strengthen the culture of philanthropy in Bulgaria, we need to raise awareness about the positive impact of charitable giving and foster a sense of community responsibility. This can be achieved through civic education, showcasing successful philanthropic initiatives, and creating more opportunities for individuals and businesses to get involved.
Building strong partnerships between the private sector, nonprofits, and government can also enhance the effectiveness and reach of philanthropic efforts. By promoting a culture of giving, we can ensure sustainable support for programs that drive social and economic progress. At the same time, I believe that personal example is really important in that regard, and I would encourage business leaders to be proactive in contributing their time, talent, and resources. ABF is committed to leading by example and working with all sectors to build a robust philanthropic culture in Bulgaria.
За общото между образованието и храната: платформа за университети, качествено меню в училище и тематичен ресторант
В серия от статии (ТУК, ТУК и ТУК) ви разказахме за идеите, които бяха отличени с награда на Уикендa на идеите по-рано тази година. Докато клубовете усърдно се готвят за презентациите си на големия Финал на Тийноватор 6, ви припомняме част от тръпката на Уикенда.
Четвъртият екип жури в състав: Юлий Юлиев (Алумни, AUBG), Енея Георгиева (Редактор, Forbs) и Виолета Недева (проектен мениджър, Фондация “Америка за България”) бяха най-желаният избор сред учениците. Те оценяваха идеите в категории:
- Най-добра идея в областта на образованието и кариерното развитие
- Най-добра идея за социална иновация
- Най-запомнящ се бранд
Наградата за Най-добра идея в областта на образованието и кариерното развитие взеха Спас, Бисер, Емо, Борис, Теодор, Михаил, Калоян и Мартин от Клуб 2 с ментори Цветелина Асенова и Виктория Каролева с идеята UniConvo.
Вторият приз – за Най-добра идея за социална иновация – беше присъден на учениците от Клуб 12 с ментори Тодор Паунов и Мая Бобева-Атанасова и идеята School Food – Good Food. През първия ден от Уикенда всички участници имаха възможността да се консултират с ментори от други клубове и гост-ментори, за да получат допълнителни съвети за идеите си. И след гласуването за Най-добър ментор на Уикенда на идеите, клубът беше награден за втори път – Мая грабна отличието.
Най-запомнящ се бранд – тази статуетка отиде при Maрия, Андреа, Алекс и Хайдар от Клуб 20 с ментори Десислава Киркова и Георги Палпурин и идеята им Женска логика.
Какво представлява вашата идея и как се роди?
UniConvo е платформа, която свързва ученици със студенти от университети по цял свят, с цел информиран избор на университет и специалност. Ние улесняваме пътя на ученика от интереса му до университета, като предлагаме намиране на най-подходящите университет и специалност, разговори със студенти и осъществяване на връзка с вече избран университет.
Един член на нашия екип е бил на курс за кариерно ориентиране, който е бил скъп и се е оказал безполезен за него. Затова си е задал въпроса: Няма ли по-лесен и практичен начин? Така му е хрумнала идеята за платформа, чрез която да постигне желаният резултат – откриването на правилната специалност и университет. Друг член от екипа пък си е задал въпроса в какво е добър; оказало се – в бързото анализиране на шансовете, изискванията и цените, свързани с университетите. Така му е хрумнала идеята за алгоритъм, извършващ същата услуга, но универсално и за всеки. Двамата обединиха идеите и така се появи UniConvo.
School Food – Good Food цели да вкара вкусна и здравословна храна в училищата. Идеята се зароди като коментирахме големия проблем, че учениците не се хранят в училищния стол.
Идеята Женска логика се роди от въображението на нашата колежка – Мими. Женска логика представлява кафене/ресторант с тематично меню на типичните женски фрази в заведението. Идеята е хората да преживеят нещо ново, необикновено и забавно.
Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?
UniConvo: Уикендът на идеите беше изключително вълнуващо и вдъхновяващо преживяване, което всички ще запомним. Имахме възможността да се запознаем с много наши връстници и да научим ценни уроци за предприемачеството и живота изобщо. Най-полезно за нас беше лекцията на Камен Банковски за презентирането пред жури. А най-запомнящият се момент беше, разбира се, награждаването на нашата бизнес идея.
Тийноватор е незабравимо приключение, в което, развивайки собствена бизнес идея, развиваме и себе си. Определено програмата надмина очакванията ни и ни осигурява летящ старт в света на бизнеса.
School Food – Good Food: Страхотно преживяване, като любимата ни част беше работата по презентациите. Помогна ни да изчистим идеята си, като ни свърза с ментори, специалисти и с други teenovator-и, с които да валидираме идеята си.
Женска логика, Андреа Божилова: Останах наистина очарована от Уикенда на идеите. Дълго време бях в еуфория от преживяването и с много положителна енергия. Бях много щастлива, когато видях как мои връстници имат същите интереси като моите и работят със същия ентусиазъм, с какъвто и аз. Не бих могла да кажа, че имам любима част от преживяното, защото цялото събитие беше различно от тези, на които съм била преди. Помогна ми да съм по-комуникативна с непознати хора, да работя усърдно, особено когато е необходимо и да уважавам повече мнението на другите.
Какви са амбициите ви за Финала и след него?
UniConvo: Нашата цел е не само да спечелим Финала, а и да продължим работата си по идеята след програмта. Амбицирани сме да представим на Финала ясна и стойностна идея, която да се превърне в реалност. Работим усилено да изясним идеята и да я развием във всички аспекти. Имаме огромната подкрепа на нашите менторки, които ни свързват с хора от бранша, за да го постигнем.
School Food – Good Food: Целим се да имаме готов прототип, с който да впечатлим всички. И да ни дават по bTV 🙂
Женска логика: Надявам се Женска логика да придобие популярност и да жъне успехи. Имам желание след Финала да продължим да развиваме заведението и да остане не само Най-запомнящ се бранд в Тийноватор, а и да е едно от най-запомнящите се имена на ресторанти, както в София, така и в по-големите градове в България.
Какво беше преживяването за вас – като ментори?
Виктория Каролева, UniConvo: Вдъхновяващо, мотивиращо и подмладяващо.
Десислава Киркова, Женска логика: За мен беше чудо да видя как идеите на екипа оживяват в презентация за журито, как идеята беше представена кратко и ясно за супер краткото време, което имаха, как екипът се напасна един на друг и всеки имаше голям принос в победата за най-запомнящ се бранд.
Остават броени дни до епичния Тийноватор Финал на 18 май! Очакваме го с нетърпение, за да видим напредъка на 80-те бизнес проекта, по които работят Тийноваторите!
Иновативни, обещаващи и с мисъл за културата: платформа за създатели, хидропоника и настолна игра
След бурните емоции на Уикенда на идеите поканихме спечелилите отбори да разкажат за преживяванията си в серия от статии (прочетете за емоцията ТУК и ТУК). На втория ден от дългоочакваното събитие четири екипа жури чуха презентациите на общо 88 отбора, за да открият и отличат своите фаворити сред тях.
Милена Илиева (HR Director, Updata One), Теодора Атанасова (News Editor, PR Manager, The Recursive) и Теодора Петрова (PR Manager, Ocean Investments) се събраха в Жури № 3 и оценяваха презентираните проекти в категории:
- Най-добра идея в областта на изкуството и културата
- Най-иновативна идея
- Най-обещаващ екип
Първият приз – Най-добра идея в областта на изкуството и културата – беше присъден на Яна Вълканова, Рая Михайлова, Стефан Енев, Савина Иванова и Рая Максимова от Клуб 17 с ментори Яна Иванова и Денис Иванов и идеята Златната роза.
Отличието за Най-иновативна идея отиде при екипа, стоящ зад идеята UGC Talent Hub на Клуб 33 с ментори Калин Класанов, Мирослав Мирославов и Роман Рачков.
Дениз Пийадеджи, Стилиян Матев, Валентин Кирилов, Цветомир Смилов и Теодор Тенев от Клуб 30 с ментори Силвия Пенчева и Виктория Георгиева взеха наградата в категория Най-обещаващ екип с идеята HydroHome.
Какво представлява вашата идея и как се роди?
Златната роза е настолна игра с карти, която обединява участниците, без значение на каква възраст са. Всеки излиза победител, защото целта е играчите да споделят, да опознават и в същото време да научават факти за забравената българска култура, докато се забавляват.
Идеята тръгна от това, че все по-рядко осъществяваме дълбоки и смислени разговори с по-възрастните си родители и връзката в семействата започва да се губи. Работейки по Златната роза, целим да събудим интереса и желанието у поколенията да комуникират качествено и да отделят повече внимание на въпросите, които на първо четене не изглеждат важни.
UGC Talent Hub: Идеята ни е за дигитална платформа, която да бъде мост между UGC creators и фирми. Тя автоматизира комуникацията и предлага множество помощни инструменти, препоръки и анализи за потребителите.
HydroHome е нашата идея за хидропонни системи, които са подходящи за всяко пространство – от дома и терасата до офиса. Хидропониката е градинарство без почва. Корените на растенията се намират в специален воден разтвор, пресъздаващ условията на почва в хидропонната саксия, където получават точно това, което им трябва. И за нас това не е просто нов начин за отглеждане на растения – това е нашата страст.
Научихме, че хидропонните системи могат да ускорят растежа на растенията с до 60% и да дадат 50% повече култури. В HydroHome предлагаме разнообразие от системи – от билки на прозореца до индустриални решения. Най-доброто е, че независимо къде си и колко време имаш, нашите системи са напълно автоматизирани. Растенията ти винаги са под контрол, благодарение на нашата умна IoT система. Заедно с приложението ни за разпознаване на болести, грижата за растенията ти става играчка. Просто снимай странните симптоми и ние ще се погрижим за всичко, включително и за добавките.
В екипа ни обичаме градинарството, именно това ни свързва. Но има един голям проблем – някои от нас пътуват често, други са заети с извънкласни занимания. Резултатът – растенията ни умират. Така се появи идеята за HydroHome – решение за всички, които искат растения, но нямат време за тях. И защо хидропоника? Защото почвата вече не е това, което беше, а ние не искаме замърсена стая с почва от домашните ни любимци. Също така секторът на земеделието се нуждае от иновации, а ние искаме да ги предложим. Така се роди HydroHome – от личен проблем до иновативно решение.
Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?
Златната роза: Уикендът на идеите беше изключително необикновено и обогатяващо преживяване. Нещо, което не се среща и не се прави никъде другаде. Събитие, което разчупва и предразполага същността ти.
Да се срещнеш с толкова успели и креативни хора, да комуникираш с тях, да ти предложат помощта си, да успееш да вземеш нещо от техния опит. Няма как да пропуснем факта, че това все пак беше групова задача и всъщност трябваше да преодолееш себе си, което понякога е невъзможно. Чуваш множество мнения по всякакви теми и проблеми, което те кара да се замислиш над неща, които досега не са ти правили впечатление. Можете ли да издържите на напрежението в край на сметка? С отборен дух всичко се постига!
И въпреки всичко най-хубавото нещо е, че създаваш нови контакти и приятелства. Опознаваш екипа си, останалите участници, менторите. Обменяте идеи и мисли, независимо дали говориш с човек на твоята възраст или някой предприемач.
Нашите ментори са хората, без които нищо от това нямаше да се случи. Няма случайни неща и сме много благодарни, че точно те бяха и все още са до нас.
Не на последно място – изключително много забавление. Може би това беше любимата ни част – когато пред нас има толкова много идеи и амбиции, виждаме и другата страна на нещата – забавната и приятната. Вдъхновявахме се взаимно, усетихме, че започваме да творим и осмисляме преживяното дотук. Нямаме търпение за Финала и сме сигурни, че там също ни очакват такива незабравими преживявания!
UGC Creators: Беше невероятно изживяване. Срещите с всички различни и уникални хора бяха много полезни за нас.
HydroHome: Уикенда на идеите беше невероятно и вдъхновяващо събитие за нас. Прекарахме страхотно време и с нетърпение очакваме Финала. Най-вълнуващата част беше възможността да се срещнем други тийноватори, гост-ментори и ментори от други клубове. Техните съвети бяха от съществено значение, като ни помогнаха да видим слабите страни на нашата идея и да ги подобрим. Уикендът на идеите стана за нас незабравим опит, през който научихме много важни уроци както за нашите проекти, така и за себе си.
Какви са амбициите ви за Финала и след него?
Златната роза: Стремим се да имаме готов продукт, който сме представили на пазара. До Финала Златната роза ще бъде продукт, който носи чувството за сантимент, носталгия и любов. В бъдеще ще развиваме картите си, като добавяме въпроси, популяризираме ги и поставяме стабилни мостове между поколенията.
UGC Creators: Подготвяме се усилено и сме по-сплотени от всякога. Вярваме в нашите възможности и нямаме търпение да ги покажем и на вас. Финалът ще е старта на същинската фирмена дейност.
HydroHome: Благодарение на Тийноватор ние правим мечтите си реалност! Независимо дали ще спечелим Финала или не, HydroHome се готви за екшън. Целта? Да представим нашия продукт пред журито и да пуснем първите си продажби след Финала.
Дори и ако не вземем първото място, HydroHome няма да спре. Ще влезем с пълна сила в разширяването на бранда и продуктовия асортимент. Вярваме, че HydroHome ще разтърси традиционното градинарство с вятър от иновации и стил!
Какво беше преживяването за вас – като ментори?
Денис Иванов, Златната роза: Уникално и незабравимо! Нищо, което да съм виждал през живота си. Толкова енергия, амбициозност, упоритост и хъс на едно място не могат да се обясни с думи. Тийноватор трябва да се преживее.
До големия Финал на Тийноватор 6 на 18 май остава малко повече от месец, а в момента 45 клуба от цяла България работят усилено върху проектите си, за да премерят сили и да ги представят пред журито от инвеститори.
Три идеи и едно жури: почасова работа за ученици, разписание на всички автобуси, полезни бонбони
Трудно е да се опише в текст вихърът от емоции, труд, неспане, екипни отношения, възходи и разочарования, наречен Тийноватор Уикенд на идеите. Два дни в 8-месечната програма Тийноватор, в които всяка година събираме на едно място стотици ученици и ментори от десетки градове, за да работят по първите си бизнес идеи и да ги презентират пред жури от представители на компании партньори.
В края на януари под знака Еволюция – на екипния дух, общността и личността, мина шестият Уикенд на идеите. Резултатът от 48-часовото преживяване са 88 презентации на стартъп идеи и награди в общо 12 категории.
В серия от публикации разказваме за идеите, отличени от всеки от четирите екипа жури. Тук разказахме за историите и вълнуващите бъдещи планове на отборите, отличени с първите три награди по време на Тийноватор 6 Уикенд на идеите.
Под знака Жури 2 на една маса се събраха Момчил Василев (Управляващ директор, Endeavor); Диана Пенчева (Marketing Specialist, Superhosting) и Цветелина Петкова (Manager Strategic Initiatives, Unicredit Bulbank). Тримата концентрираха вниманието си в продължение на няколко часа, за да изберат идеи в категориите Най-добра идея в сферата на IT, Най-добра презентация, Най-добра стратегия за излизане на пазара.
Това сподели Цветелина Петкова по време на церемонията по награждаването на Уикенда на идеите.
В категория Най-добра идея в сферата на IT победители станаха Мартин Иванов, Теодора Стоянова, Диана Гетова, Мартина Николова, Йоанна Георгиева, Михаела Станева, Катерина Пеева от Клуб 2 с ментори Цветелина Асенова и Виктория Каролева с идеята Errandix.
Мария Вайсилова, Йоана Старкова, Йоана Петрова, Лъчезар Вълев, Светлозар Стойков, Михаил Бошов, Пресиян Георгиев и Данаил Ангелов от Клуб 14 и ментори Любомира Вуткова и Атанас Божинов взеха наградата в категория Най-добра презентация с идеята PDP Candy.
С третия приз – за Най-добра стратегия за излизане на пазара, беше удостоена идеята SWAYZE на Борис Илиев, Даниел Луков, Елица Колева, Кристиан Петров, Тома Тасев от Клуб 30 с ментори Виктория Георгиева и Силвия Пенчева.
Какво представлява вашата идея и как се роди?
Екипът на Errandix: Errandix е първата платформа в България, подкрепяща ученици и младежи да извършват почасово дейности срещу заплащане за хора с натоварено ежедневие. Тя предоставя широка палитра от активности – от разхождане и полагане на грижи за дома и домашните любимци до създаване на съдържание за социалните мрежи.
Нашите клиенти ще бъдат отменени в част от техните задължения, благодарение на което ще получават допълнително време всеки ден, което да отделят за себе си и за техни близки. От друга страна платформата ще предоставя възможност на младите хора, които все още нямат професионален опит, да се развиват и да придобиват допълнителни финансови средства.
Екипът на PDP Candy: В забързаното ни ежедневие почти всички можем да се съгласим, че е изключително трудно и натоварващо да се храним здравословно и съобразно даден режим. Този проблем виждаме често сред спортуващите – наши връстници и не само. Понякога е дори почти невъзможно да си доставим правилните хранителни вещества в точното време преди, по време и след тренировка заради всички ангажименти. Именно затова решихме да създадем продукт, който на базата на желирани бонбонки с различни съотношения на макронутриентите в състава си, решава бързо, вкусно и лесно този проблем.
Екипът на SWAYZE: Нашата идея представлява единна платформа, предоставяща актуална информация за всички автобусни линии в страната. Забелязахме проблема с липсата на актуални разписания от лични преживявания и от оплаквания, които сме чули от близки хора. Този проблем е все по-срещан и започва да се забелязва дори и от хора, които не използват редовно автобусния транспорт.
Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?
Errandix: Уикендът на идеите беше едно уникално и запомнящо се преживяване за нас. В рамките на 30 часа успяхме да придобием много нови знания, да развием нашата идея и да се сплотим екипно. Изключително вълнуващ момент беше награждаването, на което Errandix спечели награда за най-добра IT идея. Обратната връзка, която получихме за идеята ни от журито, гост-менторите и участници от други екипи бе изключително ценна и това ни доказа, че трябва да продължаваме да работим усърдно, за да се реализира Errandix.
PDP Candy: От Уикенда на идеите си тръгнахме изключително въодушевени, усмихнати, доволни, горди… Трябваше ни около седмица да проумеем какво ни се случи и да осмислим всички емоции и преживявания. Грабихме с пълни шепи от цялостната атмосфера, контактите с връстниците ни от цяла България, срещите с гост-менторите… Едновременно с всичко приятно, успяхме да свършим и много работа – получихме ценни съвети и добихме представа как се прави бизнес.
Със сигурност Уикендът беше и изключително изграждащ за нас като екип. Сплотихме се, успяхме да отличим силните си страни и работихме като истински отбор.
SWAYZE: От наша страна, както и на всички останали на събитието, имаше само страхотни емоции, които не се забравят лесно. Всичко нужно ни беше осигурено от организаторите и помощния екип.
Любимата ни част беше, когато се бяхме събрали всички екипи да работим вечерта над нашите бизнес идеи и си общувахме с тях, като разменяхме мнения. По този начин не само че получихме искрено мнение от потенциални клиенти, а и създадохме приятелства, които не могат да се намерят другаде. Разбира се, нека не забравяме и помощта на менторите, които ни дадоха ценни съвети как да развием бизнеса си.
Какви са амбициите ви за Финала и след него?
Errandix: Ежедневно всеки участник от екипа работи усилено по платформата. Нашите ментори ни подкрепят и са винаги готови да отговорят на нашите въпроси. След Уикенда на идеите всички сме много мотивирани, амбицирани и целеустремени. Ще се борим на Финала да представим успешно идеята си, за да спечелим първото място, защото вярваме, че Errandix ще се развива успешно за в бъдеще. Не смятаме Финала на програмата Teenovator да бъде край на нашата работата.
PDP Candy: Емоциите от Уикенда на идеите определено ни заредиха много – дадоха ни нови сили и мотивация, които ще са ни нужни, за да финализираме идеята си. През идните месеци ще работим усилено и се надяваме на Финала да се представим по възможно най-добрия начин. Въпреки това не победата е главната ни цел. Искаме заедно да минем през всички етапи на производството на качествен и желан от потребителя продукт и да успеем да го пуснем на пазара. Дали това ще стане преди или след Финала… Все още не можем да кажем. Но определено нямаме намерение Финалът да е краят за PDP Candy.
SWAYZE: Както всеки клуб, така и нашият се надява да вземе едно от първите места. Но сме достатъчно уверени в развитието ни и смятаме, че наистина ще спечелим. А след Финала смятаме да започнем да набираме все повече клиенти и да имаме реални приходи.
Какво беше преживяването за вас – като ментори?
Цветелина Асенова, Errandix: С Вики сме ментори за първа година в програмата на Тийноватор и за нас е истинска радост и удоволствие да имаме възможност да насочваме и подкрепяме тийновете да влагат творческата си енергия в дейности, които имат положително влияние за тяхното бъдеще.
И двете не бяхме подготвени за това, което ни очакваше по време на Уикенда на идеите и сме изключително щастливи от резултата, тъй като спазихме насоката да не работим предварително по представянето на идеите и накрая двата ни отбора бяха отличени с награди от журито.
За нас с Вики беше едновременно предизвикателно, интересно и удовлетворяващо да сме част от този уникален творчески процес. За кратко време трябваше да съобразим много детайли, да присъстваме на много дискусии, да държим фокуса и енергията на нашите отбори и да останем спокойни и подкрепящи.
Най-много се гордеем с това, че макар да работиха по съвсем различни идеи, изключително много се подкрепяха помежду си, помагаха си с обратна връзка и ресурси, вълнуваха се едни за други и останаха много сплотени и задружни.
Награждаването на отборите ни бе един от най-щастливите мигове и за двете ни, един от най-удовлетворяващите моменти в живота ни – за кратко време всички усилия, които бяхме вложили, се върнаха хилядократно.
Използваме случая да благодарим на тийновете за доверието и отдадеността, с които работят. Подхождат изключително отговорно, работят неуморно и попиват с интерес всяка капка ново знание.
Благодарим на Зори и Веси за възможността да сме част от програмата, за нас с Вики също е невероятен процес на учене и израстване, вълнение и радости!
PDP Candy, Любомира Вуткова: Тийноватор за мен е една магия, която помага на всички участници да преоткриват себе си и супер силите си, да мечтаят и да сбъдват!
Уикендът на идеите е прекрасно преживяване, наситено с много емоции и вълнения и остава безценен опит и спомен!
Като ментор съм изключително благодарна и безкрайно горда, както с невероятния ни клуб и техните заслужени успехи, така и с всички прекрасни младежи, които вървят по пътя на своите цели и мечти! Чувството да си част от всичко това е неповторимо!
Очакваме с нетърпение големия Финал на Тийноватор 6 на 18 май, когато участниците от 45 клуба от цяла България ще представят близо 80 стартъп бизнеса пред жури от инвеститори.
Устойчиво, нестандартно, зелено: Рециклиране на хотелски сапун, решение за градския транспорт и безалкохолна медовина
Трудно е да се опише в текст вихърът от емоции, труд, неспане, екипни отношения, възходи и разочарования, наречен Тийноватор Уикенд на идеите. Два дни в 8-месечната програма Тийноватор, в които всяка година събираме на едно място стотици ученици и ментори от десетки градове, за да работят по първите си бизнес идеи и да ги презентират пред жури от представители на компании партньори. В края на януари под знака Еволюция – на екипния дух, общността и личността, мина шестият Уикенд на идеите. Резултатът от 48-часовото презживяване са 88 презентазии на стартъп идеи и награди в общо 12 категории.
В серия от публикации ще ви разкажем повече за идеите, отличени от всеки от четирите екипа жури.
Под знака Жури 1 на една маса се събраха Тодор Младенов, Изпълнителен директор на София Тех парк; Велизара Вълчанова, Мениджър Обучение, развитие и мотивиране в Kaufland и Богомила Гълъбов, Head of Corporate Affairs в Post Scriptum. Тримата концентрираха вниманието си в продължение на няколко часа, за да изберат идеи в категориите Най-добра идея за зелен бизнес, Най-устойчив бизнес модел и Най-нестандартна идея.
Ето какво споделиха след награждаването и Тийноваторите от трите наградени екипа.
Приза за Най-добра идея за зелен бизнес взеха Алекс Георгиев, Атанас Филипов, Димитър Бегов, Ивелин Неев и Николай Рогов от Клуб 14, с ментори Любомира Вуткова и Атанас Божинов. Те спечелиха сърцата на журито с идеята Soap4Future.
Наградата за Най-устойчив бизнес модел отиде при Александра Методиева, Андреа Димитрова, Кристияна Марцел, Марина Кичева, Калин Огнянов и Мария Христова от Клуб 19, с ментори Емилия Василева и Николай Генчев и с идеята TicketTracker.
В категория Най-нестандартна идея наградата отиде при екипа на Стоян Добрев, Василена Узунова, Даниел Туджаров, Калоян Първанов, Нинко Павлович и Ясен Караджов от Клуб 18, с ментори Мила Петрова и Александър Лефтеров и с идеята Пчелина.
Тийноватор: Какво представлява вашата идея и как се роди?
Екипът на Soap4Future: Нашата идея е да събираме използваните сапуни от българските хотели, след това да ги рециклираме по модел, който вече е доказал своите стопроцентови безопасност и ефективност. След като бъдат преработени и превърнати в нови, сапуните ще се връщат в хотелите или ще се продават на крайни клиенти. Идеята се роди, когато Алекс ни разказа за един подкаст, в който се говори за рециклирането на сапун в САЩ. Това ни накара да се замислим върху екологичните и финансови позитиви, които могат да се извлекат от реализирането на подобен модел в България.
Екипът на TicketTracker: Нашата идея е за приложение за оптимизиране на използването на градския транспорт и пешеходните маршрути според нуждите на всеки потребител. Ще може да се генерира информация в реално време – за неточности в графиците на градския транспорт, за различни неизправности, струпване на хора, контрольори, както и за пътници, които са опасни за обществения ред. Един допълнителен плюс ще са напомнянията за валидиране или закупуване на превозни документи.
Идеята се роди покрай неприятен казус с контрольор и няколко закъснения, породени от форсмажорни обстоятелства по маршрутите, за които, ако имахме информация, нямаше да се случат.
Екипът на Пчелина: Пчелина е серия безалкохолни напитки, създадени на базата на български мед, пресни плодове и специално подбрани подправки. По своята същност нашият продукт е модерен прочит на една забравена от обществото напитка, а именно медовината. Основната предпоставка за раждането на идеята е изчезването на медовината от пазара и нашата мотивация да я върнем в нов и подобрен вариант.
Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?
Soap4Future: Уикендът на идеите беше едно наистина изключително събитие. Контактите с ментори и с други Тийноватори бяха от огромна важност за развитието на нашата идея. От друга страна и самата обстановка беше неповторима. Наистина оценяваме организацията, тъй като знаем колко е трудно по такъв умел начин да се комбинират работа, забавление и социализиране.
TicketTracker: Беше много добре организирано събитие – доразвихме уменията си за работа в екип и под високо напрежение. Получихме възможността да контактуваме с много хора (ментори и други екипи), с които иначе нямаше къде и как да се запознаем. Разговорите и съветите от другите ментори ни помогнаха да видим идеите си отстрани и да ги подобрим многократно.
Пчелина: Уикендът на идеите беше от изключителна важност за ясното дефиниране на идеята. Ключова роля в това изиграха гост-менторите, с които имахме възможност критически да оценим потенциални подходи, които да приложим по пътя си към Финала. По време на Уикенда на идеите опознахме по-добре силните и слабите си страни, което допринесе за сплотяването на екипа.
Какви са амбициите ви за Финала и след него?
Soap4Future: За нас е изключително важно, независимо от представянето ни на Финала, да развием нашата идея до нейния пълен потенциал. Наистина вярваме, че с наши усилия и с помощта на менторите ще успеем да разработим успешен бизнес модел.
TicketTracker: Искаме да спечелим и да продължим развитието на идеите си, за да можем да помогнем на обществото и да трупаме реален бизнес опит.
Пчелина: Очакваме да посрещнем Финала с разработки на разнообразни вкусове медени напитки и да реализираме едни от първите си продажби още на Финала. След края на събитието ще се фокусираме върху разпространението на продукта в различни търговски мрежи, кафенета, бензиностанции.
Какво беше преживяването за вас – като ментори?
Атанас Божинов, Soap4Future: Мисля, че Уикендът на идеите е преживяване, което зарежда с ентусиазъм и енергия не само тийнейджърите, но и нас – менторите. Наблюдавах със задоволство как през тези два дни групата младежи, с които се подготвяхме през последните месеци, се мобилизира, фокусира се върху идеите си и се превърна в добре работещ екип, в силен отбор. Смятам, че това е най-съществената награда, която всички младежи печелят от Уикенда – изграждането на екипния дух и усещането, че заедно може да се справим с всякакви предизвикателства.
Емилия Василева, TicketTracker: Като ментори надградихме и доразвихме отношенията си с екипа, успяхме да отключим допълнителен потенциал и на индивидуално, и на групово ниво, имахме привилегията да сме свидетели и участници в невероятното израстване на нашите Тийноватори. Научихме много и се почувствахме вдъхновени и допълнително мотивирани от разрастващия се потенциал на екипа си.
Александър Лефтеров и Мила Петрова, Пчелина: Уикендът на идеите е вълнуващо и завладяващо събитие. Залата Джон Атанасов приличаше на жужащ кошер, само енергията и адреналинът бяха много, много повече. За нас тази година беше втора като ментори и вече имахме определени очаквания какво ще се случи. Миналата година видяхме трансформацията на участниците в нашия клуб от отделни личности в екип. Беше много вълнуващо.
Тази година вече знаехме какво предстои и очаквахме с голямо нетърпение да видим как това ще се случи отново. Уикендът на идеите е тиймбилдинг (изграждане на екип) в буквалния смисъл на думата. Тиймбилдингът е работа по определено предизвикателство, пряко свързано с дейността на екипа, преминаването през различни трудности и достигането на положителен резултат. Когато членовете на екипа са преминали през трудности и са се справили с тях, те изграждат ново ниво на разбирателство и доверие, което им помага да се справят и с бъдещите задачи.
За да се получи този ефект на сплотяване, е необходимо да има положителен резултат, но не е непременно необходимо екипът да е спечелил. Ясно е, че от 88 отбора, само 12 ще спечелят. Въпросът е екипът да има удовлетвореност от свършената работа, а това може да стане и без да има награда.
В нашия клуб имаме три екипа, които работят по три идеи. Вероятността и трите екипа да спечелят награда е малка, но ние много сме радостни и горди, че една от статуетките е в нашия клуб. Сега ни очаква също така вълнуващото и по-трудно предизвикателство на подготовката за Финала.
На 18 май 2024 г. ще се проведе Финалното състезание на Тийноватор 6, където екипите ще презентират вече разработените си идеи пред жури, състоящо се изцяло от инвеститори. Нямаме търпение да видим резултата от 8-месечната работа на 45-те Тийноватор клуба с ученици и ментори от общо 38 града.
Тийноватор 6 Уикенд на идеите – еволюция на екипния дух и 88 стартъп презентации
Тийноватор Уикенд на идеите е най-мащабното събитие от 9-месечната програма Тийноватор, която се провежда всяка учебна година от 2018-та насам.
На тазгодишното издание на събитието, на 27 и 28 януари, присъстваха близо 500 ученици в 10. и 11. клас, от над 30 града, 100 ментори на програмата и около 50 гост-ментори – експерти в различни сфери.
Бяха презентирани 88 стартъп идеи пред жури от компании и предприемачески организации.
Целта беше в рамките на един ден и една нощ екипите да изработят презентациите на първите си бизнес идеи и да ги представят пред жури от компании, партньори на програмата.
Бяха наградени 12 екипа, в общо 12 категории. Битката беше напечена. Наградените са:
Най-добра идея за зелен бизнес – Soap4Future
Най-устойчив бизнес модел – TicketTracker
Най-нестандартна идея – Пчелина
Най-добра идея в сферата на IT – Errandix
Най-добра презентация – PDP Candy
Най-добра стратегия за излизане на пазара – SWAYZE
Най-добра идея в областта на културата и изкуство – Златната роза
Най-иновативна идея – UGC Talent Hub
Най-обещаващ екип – Hydrohome
Най-добра идея в областта на образованието и кариерното развитие – UniConvo
Най-добра идея за социална иновация – School Food – Good Food
Най-запомнящ се бранд – Ресторант „Женска логика“
Благодарим на журито Вилета Недева от America for Bulgaria, Тодор Младенов от Sofia Tech Park, Велизара Вълчанова от Kaufland Bulgaria, Богомила Гълъбов от PostScriptum Ventures S.à r.l., Момчил Василев от Endeavor Bulgaria, Диана Пенчева от SuperHosting.BG, Цветелина Петкова от UniCredit Bulbank, Милена Илиева от Updata One, Теодора Атанасова от The Recursive, Теодора Петрова от Ocean Investments, Юлий Юлиев от American University in Bulgaria, Енея Георгиева от Forbes Bulgaria.
До 18 май екипите ще превърнат идеите си в работещ бизнес, с помощта на своите ментори и ще се съберат отново в София – за Финалното състезание на Тийноватор и представянето пред жури от инвеститори.
До 18 май екипите ще превърнат идеите си в работещ бизнес, с помощта на своите ментори и ще се съберат отново в София – за Финалното състезание на Тийноватор и представянето пред жури от инвеститори.
В Тийноватор 6 (от октомври 2023 до май 2024) участват общо 650 ученици в 10. и 11. клас, от 38 града, и 100 ментори.
Партньори на Тийноватор 6 са: Фондация Америка за България, Български център по предприемачество, УниКредит Булбанк, Кауфланд, PostScriptum, Updata one, Sofia Tech Park, SuperHosting.BG, Ocean Investments, PhoneArena, Kastamonu, Американски университет в България,
Партньори на шестия Уикенд на идеите са: VIP Security, Агенция за насърчаване на малки и средни предприятия, Фонд на фондовете, Кока-кола, Domino’s, Breaktime, KFC, Happy.