„Битката на успелите“ на Тийноватор 5 – равносметката
Голямата развръзка на Тийноватор 5 беше на 20 май и епичното събитие дълго ще отеква в паметта и в сърцата на учениците, менторите, партньорите и родителите, които присъствааха. 70 идеи се съревноваваха на финала на петото издание на Тийноватор под надслов Битката на успелите. Екипите от Тийноватори представиха своите стартъп проекти, разработени с помощта на техните ментори през последните месеци.
Каква е равносметката по теми и вид на разработените проекти:
Много от отборите на финала заложиха на реализацията на идеята си в онлайн среда. За целта 25 от тях предложиха реализиране на дейността чрез онлайн платформа, а 11 – изработване на мобилно приложение.
Сред предложенията за онлайн базирани услуги са платформи с вдъхновяващи статии и подкасти с цел кариерно развитие, мотивация за спорт и здравословен начин на живот; платформи, които посредничат между бизнеса и различни групи хора, търсещи работа, като и между различни хора за реализиране на модели на споделена икономика; платформи, осигуряващи контакт със специалисти – психолози, лекари, ветеринари и др.
Тийноваторите представиха и вдъхновяващи идеи за 18 нови продукта на пазара.
Някои от решенията са:
- smart саксия, предлагаща напълно автоматизирана грижа за растения и мониторинг на състоянието им;
- портативна батерия, зареждана едновременно от слънчевата светлина и топлината, отделяна от човешкото тяло;
- различни протеинови и здравословни продукти, сред които протеинови крекери от брашно от щурци и спирулина с автентично кисело мляко; патриотична настолна игра и други.
Услугите, които предложиха учениците, бяха общо 13, с различни направления – консултантски услуги при покупко-продажби на автомобили, маркетингови услуги, реставрация на стари сгради и помещения, нови менторски програми и други вдъхновяващи и креативни дейности.
На b2b модела избраха да заложат два отбора, предлагайки производство на биоразградими опаковки и услуга – виртуална пробна за дрехи, изработена чрез machine learning модел.
Темите, към които учениците са се насочили в своите проекти, много често са близки до тяхното ежедневие – свободно време и забавления, образование, кариерно ориентиране и намиране на работа, грижа за домашните любимци. Също така хоби-теми: спорт, автомобили, велосипеди, козметика и мода.
Тийноваторите обаче не остават единствено в близките, познати теми, а се осмеляват да крачат редом с най-новите трендове. Те се насочват към smart решения, дигитализация, киберсигурност и криптовалути, електромобили, зелена енергия, споделена икономика. Учениците предлагат екологично и социално ангажирани проекти.
Някои от проектите засягат теми, отнасящи се до живота на хората с увреждания, менталното здраве и зависимостите. Сектори, в които учениците дават предложения за нови продукти и услуги, са още: селското стопанство, архитектурата, ресторантьорството, туризмът, маркетингът и рекламата.
„На всеки следващ Финал на Тийноватор проектите на учениците са все по-задълбочени, иновативни, а презентациите – по-силни. Това, което виждаме на сцената на събитието всяка година, вярвам, че може да ни даде добра обща представа за интересите, хобитата и проблемите, които вълнуват младежите. То обаче е и един компас за посоката на развитие на стартъп мисленето у нас, тъй като се работи рамо до рамо с ментори-предприемачи и с представители на компании и стартъпи“, казва Зорница Миткова, управляващ директор на програмата.
Записването за новото издание на Тийноватор (2023-2024) вече започна! ТУК могат да се запишат желаещите ученици, а ТУК – кандидат-менторите.