Красимир Ставрев от PUNKT: Новата визуална идентичност събира историята и бъдещето на Тийноватор

Красимир Ставрев от PUNKT: Новата визуална идентичност събира историята и бъдещето на Тийноватор
Всяка история е различна, но разказът ѝ често не може бъде събран на един лист, в един ред или в една дума… Как да открием символа, който я илюстрира?
От началото на седмото издание Тийноватор има изцяло нова визуална идентичност. Проектът е на креативното студио PUNKT, създадено през 2007 в сърцето на Пловдив. От самото начало екипът си поставя за цел да извади на показ идентичността на български и международни организации в различни сфери – култура, градска среда, образование, технологии…
Колаборацията с PUNKT ни помогна да илюстрираме и съберем в едно последните години. Срещнахме се с Красимир Ставрев, изпълнителен и креативен директор на студиото, за да ви разкажем за новия визуалният облик на Тийноватор и символа, който отразява нашето 7-годишно приключение.
PUNKT и Тийноватор работят заедно по всичко, свързано с дизайна и визуалните елементи на организацията. Как се случи сътрудничеството?
Зори (Зорница Миткова, изпълнителен директор на Тийноватор, бел. ред.) ни покани да направим визуалната идентичност за финала на Тийноватор 5. Имахме основа, на която да стъпим, но беше предизвикателство да я развием. Участниците, менторите, партньорите – всички те са част от преживяването, а ние искахме да съберем цялото усещане в нещо специално. Заедно със Зори успяхме да сътворим свежа визия и така започна съвместната ни работа по бранда.
Защо редизайнът дойде именно в седмата година на Тийноватор?
Благодарение на това, че сме част от Тийноватор вече три години, виждаме как проектът израства и се развива. Забелязахме нуждата от по-трайни и последователни елементи в комуникацията на бранда. Последната година, в която работихме по препозиционирането му след седем години, беше изключително важна – вече имахме необходимия опит и познания, за да определим как брандът може да стане категоричен.
Разкажи ни повече за процеса. Как определихте посоката, за да стигнете до основната идея? През какви предизвикателства преминахте?
Процесът беше изключително интересен. Ние винаги започваме с уъркшоп, и този път не беше изключение. В рамките на един ден потънахме в историята на Тийноватор, разгледахме развитието му през годините и осмислихме символиката на числото 7 – „първите седем години“. Имахме възможността да мечтаем заедно – как брандът би могъл да се развие, как да достигне най-смелите си мечти и какви са бъдещите възможности. Тези въпроси ни помогнаха да отсеем 3-4 основни теми и цели, които да си поставим за следващите години.
Кадър от уоркшопа на екипа на Тийноватор със студио PUNKT
Разглеждахме разнообразни материали, с идеята да създадем визия, която да е актуална и близка до тийнейджърите, в средата, в която те живеят и се чувстват себе си.
Не бих казал, че началото беше лесно. Първоначалните опити включваха много експерименти. Отне време, за да синтезираме логото, тъй като искахме да запазим импулса и живото усещане, което трябва да предаде.
Част от процеса по създаване на новата визия на Тиноватор
Какво означава новият визуален език на организацията и как го интерпретирахте?
Идентичността трябва да е едновременно повтаряема и разнообразна — винаги да откриваш нещо ново в зависимост от контекста. Основният елемент, който запазихме, беше Тeen – изписано на английски. Тази дума остана като основа на логото. Не използвахме стандартен шрифт, а ръкописен елемент, който носи свежест и непринуденост. Ръкописът символизира нещо уникално и лично – това, с което младите хора изразяват себе си.
“Искахме логото да предаде енергията, която не можеш да укротиш — точно тази жива сила, която тийнейджърите носят.”
Може ли да разкажеш малко повече за елементите?
Ключов елемент във визията е линията. Тя е основа, символ на безкрайността. Тази „жива линия“ се вижда навсякъде — в логото, в цялостния визуален език на бранда. Опитахме се да открием най-характерното от досегашния дизайн и да го превърнем в символ.
Как планирате да доразвиете бранд идентичността?
Новата визия е само на половин година, но е важно Тийноватор да бъде постоянен в позиционирането си. Създаването на нещо трайно изисква време и експерименти. Не бих казал, че имаме строго установени правила – продължаваме да тестваме и да опитваме различни подходи. Вече имаме добра база, върху която създадохме и брандгайд, който да служи за наръчник за правилната употреба на ресурсите на бранда.
Не можем да си позволим статичност във визията и комуникацията – трябва да запазим динамиката и енергията, които вдъхновяват учениците и поддържат интереса им. Затова дизайнът трябва да се променя, провокира и адаптира според нуждите.
Сайта https://teenovator.bg/ също е с изцяло нов облик, който разработихме изцяло с елементите и правилата на визуалната идентичност.
Kултурните и образователните проекти са като отличителна черта за студио PUNKT. Как изграждате доверие с клиентите си, за да създадете нещо наистина солидно?
Опитът ни в социалните, културните и образователните проекти е изключително ценен, част от идентичността на студиото. За мен тези проекти са не просто работа, а източник на вдъхновение. Това виждам и в екипа си – стремим се да работим с клиенти, които споделят тези ценности. Разбира се, свободата в такива проекти понякога може да е предизвикателство, но през годините сме се научили да насочваме енергията си в правилната посока.
Всеки проект е различен, но подходът ни остава сходен – няма универсален модел, който да работи навсякъде по света. Ние не можем да помогнем само с един бриф – трябва да се докоснем до същността на бранда, да усетим енергията на екипа, да изградим доверие. Това е начинът да създадем нещо значимо.
Процесът е най-вълнуващата част от цялата работа. Крайният резултат трябва да бъде символ на този процес, като израз и отражение на цялото усилие.
Какво ново предстои за студио PUNKT?
Преди няколко седмици се върнах от биеналето във Венеция, където бяхме поканени да подготвим всички комуникационни материали за българския павилион. Да видиш своята работа на такава световна сцена е несравнимо преживяване!
В момента доразвиваме идентичността на Пловдив като културна столица в контекста на градския брандинг. Това е проект, който позиционира града на европейската и световна сцена.
Предстоят още много стъпки, но ние сме изключително мотивирани. Пловдив е вплетен в есенцията и ДНК-то на нашето студио, и това прави работата ни още по-специална.
Освен това, съвсем наскоро обновихме нашия сайт. Основен акцент в него освен самите проекти са дългогодишните партньорства с нашите клиенти. Едно от тях, разбира се, е и това между PUNKT и Teenovator. Надявам се, че предстоят още нови общи проекти, за които тепърва ще разказвам. Следете за това на www.punkt.studio/
Пожелавам ви успех!

Петя Динолова от Re:benefit: С подкрепата към Тийноватор даваме шанс за развитие на бъдещите предприемачи
Как може младото поколение да се свърже с работодателите и да развива умения, които да го поставят в изгодни позиции на пазара на труда? Според Петя Динолова, изпълнителен директор на Re:benefit, стартъп за допълнителни придобивки за служители, ключът е в проактивността и иновативния подход.
„Ако искаш нещо да ти се случи, не можеш просто да чакаш. Трябва да действаш, да търсиш възможности и да надградиш това, което имаш”, обяснява Петя.
Точно затова Re:benefit застава зад каузата на Тийноватор да помага на ученици да направят първите си стъпки в предприемачеството. Петя разказва, че не отдавна среща младо момиче, които ѝ споделя, че среща трудности да намери подходящия стаж или първа работа след университета. “Но как да натрупаш опит в CV-то си, ако никой не ти дава шанс… Важно е младите на имат възможността да направят първите си професионални стъпки дори преди университета”, категорична е тя.
“Припознавам се в мисията на Тийноватор и заедно искаме да подкрепим развитието на тийнейджърите в България. Ние самите сме част от стартъп екосистемата”, споделя Петя.
Re:benefit е основан с ясната идея, че в HR сектора има възможност за иновация. Целта му е да подпомогне работодателите при предоставянето на персонализирани придобивки, които отговарят на нуждите на служителите.
Как се случва сътрудничеството между Тийноватор и Re:benefit?
Принципът е, че работодателят фиксира бюджет в платформата на Re:benefit, който служителят може сам да разпредели по начин, който му е най-удобен – карта за градски транспорт, гориво, културни събития, спорт и други. Именно този подход води до положителни резултати. За една година след старта си Re:benefit успява да спечели доверието на над 30 компании и да обедини близо 60 доставчици, които предлагат разнообразие от услуги чрез платформата.

Тийноватор в платфромата Re:benefit
През 2024 най-търсените придобивки са в категориите “Спорт”, “Култура и забавления” и “Здраве”. Освен това, все по-голяма популярност набира една по-специфична опция – „Благотворителност“. Чрез нея служителите могат да подкрепят различни инициативи. Тук намира мястото си и каузата на Тиноватор.
Петя допълва още, че мисията на предприемаческата програма за тийнейджъри е близка до голяма част от екипа им, включително и Милен Манев, съосновател на Re:benefit, който тази година е и ментор в програмата.

Милен Манев (долу в средата) с коменторите си и Тийноватор 7 клуба от СМГ
Принципът “предай нататък”
„Навлизайки на пазара преди 4 години, показахме на фирмите, че грижата за служителите има огромно значение — не броят на придобивките е важен, а концепцията и подходът.” Петя споделя още, че точно това отношение кара голяма част от хората да бъдат и дарители, като отделят част от дадената им сума за благотворителност.
През последните две години Re:benefit предоставя възможност на служителите да подпомагат различни значими каузи за периода. До сега, най-силен отзвук има кампанията в помощ на Украйна и събирането на помощи за земетресенията в Турция.
Екипът на Re:benefit организира и „Лято с кауза” през топлите месеци — вдъхновена от това, че най-активните периоди за дарителство остават основно по Коледа. “Отделихме по една седмица на кампания и осъществихме засилена комуникация в отпускарските месеци.” Петя казва, че планират да продължат подобни инициативи, тъй като хората проявяват интерес.
“Ако сме активни и ангажирано вземем нещата в свои ръце, може би един ден има надежда и за политиката ни”, откровено споделя Петя, като разказва още, че за нея е вдъхновяващо да наблюдаваш развитието на младото поколение от близо, а “тяхната енергия е заразяваща”.
“Целият ни екип е от поколението, което първо иска да даде и после да получи, така че смятам, че можем да постигнем много давайки този пример и на младите”, категорична е тя в идеята на Re:benefit да обедини сили с Тийноватор. “Напредъкът се случва с постоянно надграждане на уменията; стремежът към иновация е от съществено значение за всички нас.”
От стартиращ проект до международен успех
Започвайки без никаква потребителска база през януари 2021 г., HR софтуерната компания бързо набира скорост и успява да приключи първата си оперативна година с 5 000 служители. “Динамиката в стартъп екосистемата е голяма. Първоначално стартирахме в България, но осъзнахме, че можем да разширим пазара. След запитвания от наши клиенти, стъпихме и в Турция.”
Петя разказва още, че са последвали Македония и Сърбия, а от 2024 година работят и с компании във Великобритания. “Искаме да растем заедно с клиентите си и да не се ограничаваме с локално мислене. Вече сме разпознаваем бранд и все още сме единствения такъв продукт на българския пазар, а ако не успееш да се адаптираш към новостите, изпадаш от играта”, заключва тя.

Уикенд на идеите 2025: 600 Тийноватори, 2 дни, 96 презентации и вълшебството на екипния дух
Тийноватор Уикенд на идеите е най-мащабното събитие от 8-месечната програма Тийноватор, която се провежда всяка учебна година от 2018-та насам.

Зорница Миткова, Директор на Тийноватор

Нанси Шилър, Президен на Фондация Америка за България
На тазгодишното издание на събитието, на 25 и 26 януари, присъстваха близо 600 ученици в 10. и 11. клас, от над 30 града, 100 ментори на програмата и около 80 гост-ментори – експерти в различни сфери.

Веселина Шуманова, програмен координатор, Тийноватор
Бяха презентирани 96 стартъп идеи пред жури от компании и предприемачески организации.
Целта беше в рамките на един ден и една нощ екипите да изработят презентациите на първите си бизнес идеи и да ги представят пред жури от компании, партньори на програмата.
Бяха наградени 12 екипа, в общо 12 категории. Битката беше напечена. Наградените са:
Най-добра идея за зелен бизнес – MycoBox
Най-добра идея за устойчив бизнес – ZEOWATER
Най-устойчив бизнес модел – toyCycle
Най-добра идея в сферата на IT – MailArmor
Най-нестандартна идея – Bolt Energy Gum
Най-добра презентация – UniGuide
Най-добра идея в областта на Изкуството и културата – Who dine it
Най-иновативна идея – Off – Trails
Най-обещаващ екип – Nova Gym
Най-добра идея в областта на Образованието и кариерното развитие – Pathfinder
Най-добра идея за социална иновация – TaskMate
Най-добра стратегия за излизане на пазара – TripGO
Благодарим на журито Екатерина Ангелова от Фондация Америка за България, Богомила Гълъбов от PostScriptum Ventures, Христо Арабаджов от SUNOTEC, Никола Газдов от АПСТЕ, , Вера Духлева от MSD България, Момчил Василев от Endeavor Bulgaria, Диана Пенчева от SuperHosting.BG, Несин Вели от A Data Pro, Кристиана Кунева от The Recursive, Андриан Кърпаров от Аурубис, София Будева от American University in Bulgaria, Енея Георгиева от myPOS, Тодор Вълев от Launchub.
До 31 май екипите ще превърнат идеите си в работещ бизнес, с помощта на своите ментори. и ще се съберат отново в София – за Финалното състезание на Тийноватор и представянето пред жури от инвеститори.
В Тийноватор 7 (от октомври 2024 до май 2025) участват общо 900 ученици в 10. и 11. клас, от 35 града, и 100 ментори.
Партньори на Тийноватор 7 са: Фондация Америка за България, Български център по предприемачество, PostScriptum, APSTE, SUNOTEC, MSD, myPOS, Updata One, SuperHosting.BG, Аурубис, Американски университет в България.
Партньори на седмия Уикенд на идеите са: VIP Security, Eddy’s, Кока-кола, Domino’s, KFC, Launchub.
Вижте снимки от Уикенда на идеите тук и тук.

Пет нови и много търсени професии в енергийния сектор
Енергийният сектор претърпя драстична трансформация през последното десетилетие, задвижван от напредъка в технологиите за възобновяема енергия, глобалните ангажименти за борба с изменението на климата и неотложната нужда от устойчиви решения. Сред тях слънчевата енергия се утвърди като крайъгълен камък на революцията за чиста енергия, създавайки възможности за професионалисти в широк спектър от дисциплини. Работата в областта на слънчевата енергия, обхващаща строителство, поддръжка и експлоатация на фотоволтаични централи, както и широк спектър от дейности, свързани с постоянното разширяване на този сектор – се превърна в динамично и многостранно преживяване. Какво означава да работиш в сектора на възобновяемите енергийни източници и кои пет професии днес са от съществено значение, а почти не съществуваха в този контекст преди десетилетие?
Какво е да работиш в соларния сектор?
Работата в сектора на слънчевата енергия е едновременно предизвикателна и удовлетворяваща. Тя изисква съчетание от техническа експертиза, стратегическо мислене и практически умения за решаване на проблеми. От инсталирането на фотоволтаични (PV) панели до оптимизирането на соларни паркове и осигуряването на съответствие с регулациите, професионалистите в бранша постоянно се учат да работят с иновативни технологии и решения. Темпът на растеж в слънчевата индустрия означава, че работниците са част от бързо развиващ се пейзаж, където ученето и адаптацията са от съществено значение.
В строителната фаза инженерите и техниците си сътрудничат, за да проектират и изграждат слънчеви инсталации, независимо дали става дума за мащабни слънчеви паркове, хибридни централи, които включват соларни панели и системи за съхранение на енергия, тоест батерии, или инсталации за градска среда. Екипите за поддръжка гарантират текущата ефективност на тези системи, включително дистанционно, като следят за проблеми в работата, извършват ремонти, променят настройките на системите или внедряват нови софтуерни и хардуерни решения, които да разширяват гамата от услуги, които инвеститорите в централите и техните клиенти могат да използват, за да предвиждат и оптимизират работния режим на централата. Междувременно оперативният персонал оптимизира енергийното производство и управлява интеграцията в мрежата. Всичко това се изпълнява от ново поколение професионалисти, чиито роли подпомагат и допълват основната работа по изграждането и поддържането на инфраструктурата за слънчева енергия.
Пет професии в енергийния сектор, които само преди десетина години не бяха толкова важна част от него
1. Софтуерни инженери
Дигитализацията на енергийния сектор създаде нарастващо търсене на софтуерни инженери. Докато традиционните енергийни системи разчитаха силно на аналогови методи, съвременните операции в слънчевата енергия се захранват от усъвършенствани софтуерни решения. Тези инженери разработват и поддържат приложения, които наблюдават работата на слънчевите панели, прогнозират нуждите от поддръжка и управляват разпределението на енергията в мрежата.
Например софтуерните инженери разработват алгоритми, които използват машинно обучение за прогнозиране на производството на енергия въз основа на метеорологични и други модели. Те също така създават инструменти за визуализация на данни в реално време, позволявайки на операторите да проследяват ефективността на отделни панели, цели слънчеви централи или пък батерии. В строителната фаза инженерите разработват симулационен софтуер за оптимизиране на разположението на панелите спрямо терена и движението на слънцето, за да се постигне максимално производство на електроенергия, и то от възможно най-рано сутрин до най-късно вечер.
Ролята на софтуерните инженери в соларния сектор илюстрира как дигиталните инструменти трансформират възобновяемата енергия. Тези професионалисти не само подобряват оперативната ефективност, но и улесняват интеграцията на слънчевата енергия в интелигентни мрежи и системи за съхранение на енергия, правейки възобновяемата енергия по-надеждна и достъпна.
2. Финансови анализатори
Бързото разширяване на слънчевата индустрия доведе до необходимостта от специализирани финансови анализатори. Тези професионалисти оценяват жизнеспособността на слънчевите проекти, като гарантират, че инвестициите са сигурни и устойчиви. Те моделират дългосрочните приходи, анализират пазарните тенденции и оценяват финансовите рискове, свързани с колебанията в цените на енергията или промените в държавните стимули.
В строителната фаза финансовите анализатори работят в тясно сътрудничество със собствениците на проектите и с техните основни изпълнители, за да се осигури подходящо финансиране от банки и инвеститори. Те подготвят финансови прогнози и оценяват потенциални разходи. По време на оперативната фаза тези анализатори наблюдават паричните потоци и гарантират, че слънчевите паркове остават печеливши.
3. Комуникационни специалисти
Популяризирането на сектора на слънчевата енергия еволюира от нишови кампании до масови инициативи, насочени към разнообразна аудитория. Соларните компании са нови играчи на пазара, които се развиват главоломно в информационна среда, която все още има нужда да се образова за ползите от използването на възобновяеми енергийни източници като алтернатива на традиционните, като въглища и газ.
Тези професионалисти разработват кампании в цял свят, които подчертават екологичните и финансовите ползи от слънчевата енергия. Те създават съдържание за социалните мрежи, управляват усилията за връзки с обществеността и координират събития за повишаване на осведомеността относно слънчевите технологии. Специалистите по маркетинг също така работят с бизнеса и правителствата, демонстрирайки как слънчевите инсталации могат да им помогнат да постигнат целите си за устойчивост.
Преди десетилетие маркетингът в енергийния сектор беше основно ограничен до традиционните комунални услуги. Днес възходът на компании, ориентирани към крайните потребители, и нарастващият обществен интерес към зелената енергия направиха специалистите по комуникации незаменими. Тяхната работа е от съществено значение за насърчаване на приемането и културната промяна към възобновяемата енергия.
4. Юридически и регулаторни специалисти
С нарастването на соларната индустрия се увеличи и сложността на нейната регулаторна среда. Юридическите и регулаторните консултанти играят ключова роля в ориентирането в този пейзаж, като гарантират, че соларните проекти спазват местните, националните и международните закони.
Тези професионалисти се специализират в области като разрешителни, екологично съответствие и интелектуална собственост, свързана със соларните технологии. По време на строителната фаза те осигуряват необходимите одобрения и договарят договори със собственици на земя или доставчици. В оперативната фаза се занимават с въпроси като споразумения за свързване към мрежата и тарифни структури.
Необходимостта от силна и специализирана юридическа и регулаторна експертиза в слънчевия сектор е сравнително ново развитие, продиктувано от бързия растеж на индустрията и увеличаващата се сложност на енергийните пазари. Юридическите консултанти помагат на соларните компании да избегнат скъпи закъснения в изпълнението на проекти и да гарантират здравата им юридическа основа.
5. Координатори по транспорт и логистика
Строителството и поддръжката на соларни системи изискват ефективно движение на материали, оборудване и персонал понякога не просто в рамките на една държава, а на един континент, както и между континенти – сухопътно, по море, въздух и с железопътен транспорт. Координаторите по транспорт и логистика гарантират, че всичко пристига навреме и в рамките на бюджета – задача, усложнена от отдалечените и понякога доста предизвикателни локации на много слънчеви паркове.
Тези професионалисти планират и изпълняват стратегии за веригата на доставки, координират с производители и доставчици и управляват транспортните графици. Те също така работят за минимизиране на екологичния отпечатък на логистичните операции, като се съобразяват с по-широките цели за устойчивост на сектора за възобновяема енергия.
Преди десет години тази роля беше по-малко значима в енергийния сектор, тъй като традиционните електроцентрали имаха по-централизирани вериги за доставки. Днес децентрализираната природа на слънчевите инсталации и необходимостта от бърз растеж направиха координаторите по транспорт и логистика незаменими.
Предимствата и предизвикателствата на работата в соларния сектор
Работата в сектора на слънчевата енергия предлага множество възможности за личностно и професионално удовлетворение – от приноса към по-устойчиво бъдеще до ангажирането с иновативни технологии. Служителите често намират силно усещане за смисъл в работата си, знаейки, че помагат за борбата с климатичните промени и намаляването на зависимостта от изкопаемите горива.
Въпреки това индустрията има и своите предизвикателства. Бързият темп на технологичния напредък изисква непрекъснато обучение, а конкурентният пазар може да бъде изискващ. Освен това работниците трябва да се ориентират в несигурността на държавните политики и пазарната динамика, която може да засегне сроковете и рентабилността на проектите.
Въпреки тези предизвикателства секторът на соларната енергия продължава да привлича таланти от разнообразни среди, предлагайки възможности за растеж и иновации.
Тези професии, макар и традиционни, само преди десетилетие изобщо не бяха толкова съществена част от енергийния бранш. Това подчертава динамичния характер на слънчевата индустрия и нейния потенциал да стимулира икономически и екологичен напредък. Работата в слънчевата енергия е повече от просто работа – тя е шанс за заетите в нея да бъдат част от глобално движение към по-чист и зелен свят.
***
Статията е част от специална поредица публикации, съвместно със Суперпартньора на Тийноватор 7 – SUNOTEC.

Маргарита Петрунова и Ива Лаптева от IdeaDrive: Тийноватор помага на учениците да са по-гъвкави и да развият потенциала си
“Мога да направя всичко, ако се организирам по-добре.” Мит или реалност? Това е едно от твърденията, които новите Тийноватори имаха възможност да премислят и да дискутират в онлайн уъркшопа, подготвен за тях от екипа на IdeaDrive – професионалисти в бизнес сферите HR и маркетинг, отдадени на задачата да научат работодателите как да привличат, развиват и ангажират своите служители.
Ива Лаптева и Маргарита Петрунова са движещата сила зад IdeaDrive. Освен бизнес фокуса – работата с компании, двете дами имат за мисия да помагат тепърва започващите млади хора да извадят пълния си потенциал, с кариерно ориентиране. Те са познати на общността ни като ментори в Тийноватор 4. Разговаряхме с тях за кариерните предизвикателства пред днешните тийнейджъри, но и за уроците, които младежите са споделили с тях.
Стъпки по пътя към успеха
“Първото и най-ключово нещо е всеки да може да погледне към себе си – какво мога и какво искам, кой съм аз,” споделя Ива.
“Сега е времето да тестват,” допълва Маргарита. “Има безброй стажантски програми, курсове, които ще им помогнат да намерят своето и от там нататък да си гонят целите. А прекаленото обмисляне каква стъпка да направят би ги ограничило. Сега е времето.”
“Точно така, правете грешки! Това помага изключително много на младежите да се развиват личностно, кариерно и професионално,” споделя Ива.
И двете са съгласни, че най-голямото предизвикателство за младежите е да открият това, което ще ги вълнува през следващите няколко години. “На този етап, не мисля, че някой вече избира професия за цял живот,” категорична е Ива.
“В момента средата предоставя безброй много възможности и обстрелва младите хора с опции. Те трябва да се научат да анализират и да пресяват, за да подберат това, което им пасва най-добре,” допълва тя.

Някои идеи за справяне с крадците на време
Маргарита споделя, че “шумът”, пренасищането с информация, пречи не само на тийнейджърите, а и на всички останали. “Разсейващите фактори определено влияят на решенията, които правим, а в за един млад човек, който все още няма професионален опит, изборът може да се окаже по-труден,” казва тя.
Как да се справим с проблема в такъв случай? “Комуникацията е ключова,” категорична е Маргарита. “Трябва да има кой да ти подаде ръка, индивидуалният подход е изключително важен.”
“Има и още нещо – от съществено значение за тийнейджърите е да открият подходящите ролеви модели. Или хората, които са авторитети за тях, а това не е лесна задача в днешния свят, пренаситен с “инфлуенсъри”. “Но добрите ролеви модели водят до успех”, допълва Ива.

Ива и Маргарита споделиха и конкретни техники, с които е възможно ефективното управление на времето
Как менторите си “взимат” от учениците
Няма как да не си поговорим за опита им като ментори и спомените, които имат от преди четири години. Ива и Маргарита ни разказват как техният отбор е спечелил специална награда на Финалното състезание, но в никакъв случай не е било лесно… “Започнахме с дванадесет ученици, а само шест издържаха до Финала.” Работата им с Тийноватор клуба от Своге се случва през Пандемията, в режим на изолация, когато “дори Уикендът на идеите беше онлайн”, спомнят си и двете.
На въпроса какво са успели да си вземат от тийнейджърите Ива и Маргарита разпалено разказват, че са успели да ги научат как да бъдат по-гъвкави. “Опознавайки всеки един от тези ученици, разбираш, че стигмата, клишета за младото поколение не са верни… всеки е различен,” споделя Ива.
“Отново ще подчертая, но на практика индивидуалния подход наистина има значение – приложихме го и към работата ни със тях и се получи,” разказва Маргарита.
“Ние работихме целенасочено с тях – опитахме се да им покажем как да гледат от общото към частното, да вземат предвид всички гледни точни”, допълва още Ива. “Много работихме около комуникация и презентационни умения.”
Маргарита разказва как в началото учениците са били по-плахи, но след осем месеца работа, част тях са се осмелили да опрезентират пред жури от инвеститори. И двете са единодушни, че са се опитали да създадат атмосфера, по-различна от училищната, и това е проработило.
Да откриеш пълния си потенциал
И днес мисията на Маргарита и Ива е да създадат мост между поколенията към по-ефективна комуникация. В контекста на училищното образование и двете споделят, че трябва да има повече гъвкавост, за да се работи спрямо интересите на децата, а програми като Тийноватор запълват точно тази липса. И двете са съгласни, дори без правилната среда, всичко е възможно.
“По-добре е да действаш, отколкото да стоиш на едно място. Няма грешен ход, важно е просто да направиш първата крачка.”

От идея до успешна компания – лекция на Светозар Георгиев за Тийноватор
В първата лекция от допълнителната програма* на Тийноватор 6 гост лектор беше Светозар Георгиев – един от най-успешните български предприемачи и подкрепяща сила за много смислени инициативи.
Лекцията на тема От идея до успешна компания е част от подготовката на Тийноваторите за Уикенда на идеите (25 и 26 януари), когато създават презентациите на първите си бизнес начинания и ги представят през жури от компании.
В разговора с учениците Светозар сподели своя опит в бизнес предизвикателствата, появата на работещите идеи, силата на добрия екип, ролята на грешките и на постоянството.
Кой е Светозар Георгиев
Светозар Георгиев завършва ТУЕС през 1995 година и Американския университет в България – през 2000 година, със специалности Бизнес и Журналистика. След университета с още трима състуденти създават софтуерната компания Телерик, която години по-късно продават на Progress и това става най-успешната сделка за българска компания на този пазар тогава. След Телерик фокус на Светозар стават образователните инициативи Телерик Академия и Телерик академията за ученици. Съосновател е и на Campus X. Откакто Васил Терзиев се кандидатира за кмет на София, минава на негово място във фонда на Eleven Ventures. Занимава се с менторство и ангелски инвестиции в множество компании.
„От много години насам работя с удоволствие с млади хора, които създават компании. Най-много ми харесва ранната фаза на създаването на даден бизнес – когато лъкатушим – и от една груба идея стигаме до нещо работещо. После, когато трябва да се отварят офиси в чужбина и хората станат стотици, вече има други казуси, които са ми по-малко интересни“, споделя Светозар. И продължава с лекцията.
Всичко започва с идеята
Вие често ще бъдете изпратени пред въпросите: Как се заражда една идея? и Как да преценя дали една идея е добра? Всъщност идеите се раждат по различен начин, няма правилен и лош. Понякога е случайност, понякога сме потребители на нещо и си казваме, това не работи, трябва да има по-добър начин да се направи. Понякога е въпрос на страст или на специфично знание в дадена област.
Няма значение откъде ще дойде идеята, а какво се случва след това. Според мен е много важно човек да подхожда с отворен ум и да посажда сам семена за бъдещи възможности. Късметът не е случайност, той е предизвикан. За да ти се случи нещо хубаво, преди това трябва да се потрудиш. Ако седиш само вкъщи и нищо не правиш, най-вероятно нищо хубаво няма да ти се случи.
А в Тийноватор правите точно обратното – занимавате се с нещо супер интересно. Практикувате създаването на бизнес, още докато сте в училище, градите приятелства и тренирате живота в работна среда. Дори все още да не го осъзнавате, това ще ви даде грандиозно предимство впоследствие, спрямо хора, които в момента си губят времето.
Често хората на ранен етап си мислят: Идеята ми е достатъчно оригинална и уникална ли е? И ако не е, то значи няма смисъл да се занимавам с това. Всъщност не е съвсем така. Ако измислите нещо уникално, ще се появи проблем и ще трябва да направите сериозно образоване на аудиторията относно вашия продукт и какъв проблем решава той. От една страна е добре, че нямате конкуренция. От друга страна обаче самата работа да образовате аудиторията е огромно начинание, което изисква много пари и ресурси. Да стартирате в съществуващ пазар с конкуренция е абсолютно окей. Имате възможността да достигнете клиенти, които вече съществуват и стоят в дадени канали.
Условията за бизнес успех
Ключът към успеха се крие не в това да сте уникални, а да сте диференцирани – в някакъв аспект да сте по-добри от конкуренцията и да се фокусирате върху него.
Ние стартирахме Телерик в съществуващ пазар, ценовите равнища бяха горе-долу установени, имаше медии и търсене. Естествено, имахме конкуренция, затова беше важно да се диференцираме – това може да стане на много нива. Ние тогава се конкурирахме с продуктите на Майкрософт и Гугъл – те правеха същото, но го предлагаха безплатно. Това правеше работата трудна. С времето и опита осъзнахме, че ние предлагаме много по-добра техническа и клиентска поддръжка от тях. Клиентите започнаха да ни го казват – че именно там ни е конкурентното предимство. И направихме така, че компанията да достигне ниво на обслужване, което е абсолютно непостижимо за другите.
Друго, което се пропуска често е позиционирането. Това е дефиницията на вашия продукт – какво е, как го наричате, в кой пазар участва. Ако се позиционирате правилно, клиентът ще ви сравнява с правилните хора и ще очакват правилното нещо от вас.
Има много интересни примери в историята – например позиционирането на RedBull. Препоръчвам една книга – Obviously Awesome. Там има интересни истории по темата.

Книгите, които Светозар препоръча в лекцията
Най-добрият съветник: Клиентът
Често, когато имаме идея, се изкушаваме да започнем веднага работа по нея. А е много важно да се прекара много време в development и разговори с клиентите. Те могат да ни помогнат (при това доста евтино) да разберем какво да правим. Ако разчиташ само на своята нагласа за това какъв трябва да е продуктът – това ще ти даде грешна информация, особено ако не спадаш към таргет групата на продукта. Тук има още една добра книга по темата – The Mom Test.
Важно е да направиш груб прототип на база на обратната връзка, която си получил по време на валидацията. Като тестваш обаче не трябва да питаш клиента: Какво мислиш за този продукт?
Най-добре е да му го дадеш, да не му казваш нищо и да видиш той как ще реагира. С относително малко усилия и за кратко време могат да се тестват всякакви хипотези. Препоръчвам още една книга по темата: SPRINT – How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days. Това е методология, благодарение на която, в рамките на 5 дни, можеш да тестваш почти всичко, което е най-критично за продукта. В книгата дават страхотни примери.
Важно е да минеш по пътя на валидацията максимално евтино. Всякакви инвестиции в разработване на продукта всъщност са много скъпи – може накрая да се окаже, че това не е правилното нещо. Добре е да се валидира максимално дълго, преди да започнеш самата изработка.
Такъв е пътят – стартът на работата по продукта трябва да е последната стъпка, а не първата. Ако започнеш с това, докато стигнеш до края, виждаш, че 90% от идеята е грешна и трябва да се изхвърли. А това е скъпо удоволствие, когато парите и времето са лимитирани.
Започнете с по-тесен фокус
Стартирайте с по-малък мащаб – продуктът да прави по-малко неща, да се продава на по-тесен пазар, а не да прави много и да се харесва на всички. Ако подходите така, ще имате по-малко за правене и ясно дефиниран сегмент, който да търсите. Много по-лесно е да разширите продукт, отколкото да тръгнете с нещо голямо, което ще ви отнеме много време дори и за първата версия. А освен това трудно ще се позиционирате с правилните послания. Ние започнахме с един продукт, накрая имахме 70 и компанията стана доста голяма. Но в началото не тръгнахме с такава визия.
Не се обсебвайте да направите перфектния продукт
По-скоро се опитвайте максимално бързо да докарате продукта до пазара. Ако се стараете нещо да бъде перфектно, преди да го пуснете – то никога няма да е идеално, защото нямате обратна връзка от клиента. Историята показва доста често, че невинаги най-добрият продукт е най-успешният бизнес.
Да, правете добри продукти, но и мислете как да направите възможно най-добрия бизнес от него, а не просто нещо, което си остава във вашия офис и му се радват няколко души.
Бъдете бързи, смели, креативни…
Организацията на работа е ключова за успеха, особено когато екипът расте. Добре е да имате хубави системи, да си записвате нещата, които мислите, да си разпределяте отговорности, в екипа ви да има дисциплина, цели, крайни срокове и начини, по които да се измерва ефективността. Имайте професионален подход и не се плашете от грешките. Те са най-ефективният начин човек да се учи. Контролираният провал е ок – по-добре е да сбъркаш в малък мащаб и да се поправиш, отколкото да бъдеш прекалено предпазлив и това да те спира да си смел и да атакуваш агресивно. Но не може да си хаотичен, да бъркаш и да не си вадиш изводи и да нямаш цели и срокове.
Вие сте млади, но вече сте започнали да трупате фундамент от знания и поддържаща мрежа, да работите с ментори и да помагате на другите. В тази екосистема се гради и се споделя – аз също го правя. Когато ние започнахме всичко това, нямаше нищо – нямаше програми, клубове, ментори. За всичко се борехме сами – много романтично, но и трудно. Сега нямате извинение – имате страхотна инфраструктура.
Успехът е екипна игра
Много е важно да се научите да работите с хора – те ще бъдат най-различни, няма да са ваши фотокопия. Трябва да се научите да давате и приемате обратна връзка, да се борите с конфликти, да изхвърляте от екипа хора, които са неподходящи и тровят средата. И също да тренирате как да работите, когато няма пълно съгласие.
Всичко зависи от вас – действайте смело и без извинения! Фокусирайте се върху нещата, които зависят от вас. Не се отказвайте – често компаниите, които успяват са тези, които са най-издръжливи.
Когато станете успешни, помогнете на други
Това е много важно. Разчитам на вас, след време всичко, което знаете, да го предавате на други и да сте тук – на моето място. Това е начинът да сме успешни като група.
*Oсвен 28 седмични срещи на клубовете и две основни събития – Уикенд на идеите и Финално състезание, провеждаме близо 10 допълнителни лекции и уъркшопове.

Наталия и Милена от Фондация Същност: Тийноватор развива уменията на бъдещето
Наталия Николова и Милена Ненкова са психолози, фамилни терапевти и създатели на Фондация „Същност” – една от първите и най-големи организации с богат опит в сферата на личностното развитие в България. От 2004 г. досега те провеждат срещи, събития и образователни програми за възрастни и младежи, през които са преминали хилади хора от най-различни възрасти. Те са водещи на ТийнЩайн и се определят като „върли фенове на тийнейджърите”. Освен всичко друго водят и специално двудневно обучение за работа с младежи на всички ментори в Тийноватор.
Вие провеждате уникално обучение с менторите в Тийноватор. Защо според вас има нужда от него, особено когато става въпрос за работа с младежи?
Милена: Възрастните имаме нужда от мост, по който да минем, за да се свържем с младото поколение. Често чуваме и четем за тези „поколенчески пропасти,“ които е трудно да се прескочат. Това обучение ни настройва към младежката аудитория, помага ни да вибрираме по-близо до техните честоти, които са различни от нашите.
Наталия: Всеки от нас, когато започва да работи с хора, някои имат опит, други не, има определени представи и очаквания и понякога сблъсъкът на тези представи с реалността може да не е много позитивен. С подобно обучение проверяваме очакванията и настройките си. Тийнейджърите са любопитни, готови са за експерименти, но същевременно са и предизвикателни, заради самата им възраст. Това обучение помага да разберем техните трудности и вдъхновения.
От вашите наблюдения върху Тийноватор, какви качества развиват тийнейджърите в себе си благодарение на програмата и как тези умения им помагат в ежедневието и бъдещата кариера?
Наталия: Това, което Тийноватор прави е много свързано с развиване на уменията на бъдещето. Пазарът на труда се развива толкова бързо, че много трудно може да се предвиди какви ще бъдат нуждите на новите работни места и затова вече се говори повече за умения.
През тази програма на първо място младежите развиват аналитичното си мислене и иновативността си. Учат се да създават нови идеи и решения, което е едно от най-важните умения на бъдещето. Развиват още системното си мислене и уменията си за решаване на сложни проблеми. Измислянето на идея, разпределянето на задачите в екипа и довеждането на идеята до реализация изискват изключително комплексен подход, който включва гъвкаво мислене и ефективно решаване на проблеми. В същото време развиват и критично мислене, което се счита за много търсено и важно умение за бъдещето.
Милена: Ценното в Тийноватор е, че тийнейджърите могат да се учат от хора, които вече са постигнали успех; не просто от учебници, а от живи примери. Това им дава възможността да си кажат: „Ако аз имам една идея, значи наистина е възможно да я реализирам.“ Те имат шанс да видят истински пример за това, че една идея може да се осъществи, и да разберат какъв е пътят към превръщането ѝ в реалност. По този начин научават колко етапи и стъпки има в този процес и осъзнават, че е дълъг път, който изисква планиране, последователност и упоритост.
Също така, както споделят много от менторите, тийноваторите често научават повече от провалите си, отколкото от успехите. Научават се да не се страхуват от грешки, защото в училище често ни се внушава, че трябва да избягваме грешките на всяка цена, че всичко трябва да бъде направено правилно. Но всъщност грешките ни доближават повече до това, което истински искаме да постигнем и от тях можем да научим много, стига да не позволяваме те да ни обезкуражат. Може би това е едно от най-важните неща – да опитват отново и отново, да правят грешки и да учат от тях. Провалът не трябва да се приема като „Приключих, провалих се, край на всичко.“
Страхът от провал е един от най-големите страхове на тийнейджърите. Дори само това да си вземат от Тийноватор, ще има огромно влияние във всички аспекти на живота им – върху ученето, взаимоотношенията с близките, бъдещите работодатели, партньорите им.

Тийнщайн
От психологическа гледна точка, защо участието в програма като Тийноватор може да е трансформиращо за тийнейджърите?
Наталия: Първото голямо нещо, че в тази възраст те най-добре учат от връстниците си, така че добре моделираната среда с връстници им дава възможност да експериментират и да растат. Независимо от тяхното отношение към авторитетите, всеки тийнейджър има нужда от ролеви модели. Тук менторите играят тази роля.
Също така, програмата им дава възможност да се включат в практически дейности, които липсват в училище. Това да можеш да пипнеш и видиш резултатите от идеите си е изключително важно и рядко срещано в традиционната образователна система.
Милена: Като тийнейджърка преживях нещо подобно в един клуб по философия, където се подготвяхме за олимпиада. Това беше трансформиращо за мен и оказа огромно влияние върху живота ми. С група хора работихме усилено за обща цел, което създаде атмосфера на ентусиазъм и вдъхновение – усещането, че всичко е възможно и можем да постигнем много заедно. Този спомен още ми носи енергия и вяра. В тази възраст, когато идеализмът е силен, ако тийнейджърите намерят ментор, който вярва в тях и ги вдъхновява, това ще остане като безценен подарък за цялия им живот.\
Според вас днешните тийнейджъри различават ли се от тези от преди?
Наталия: И да, и не. Всяко поколение вижда нещо „различно“ в младите и малко протестира срещу техните недостатъци. Но основните неща остават – любопитството, експериментаторският дух, желанието за свобода, бунтът и още куп неща.
Разликата е, че отношението им към авторитета е променено – уважението към авторитета вече не идва естествено, те са по-критични и се чувстват равнопоставени, без значение от възрастта. И другото е, че технологиите също ги правят по-нетърпеливи – те искат нещата да се случват бързо, а резултатите да идват веднага.
Милена: Замисляйки се за разликите между тийнейджърите преди и сега, си давам сметка, че по-рано вярвахме на авторитетите повече, защото нямаше много информация, с която да проверим казаното от тях. Патриархалното мислене, в което съзнанието на нашите родители се е оформяло, поставяше авторитета на пиедестал, а отклонението от него често носеше със себе си санкции. Днес обществото се движи към повече свобода, което има както плюсове, така и минуси – понякога е ценно да можем да чуем и гласа на опита така, както е важно, особено в тийнейджърска възраст, да се експериментира и да се търси личната истина.
Съвременните тийнейджъри имат предимството, че сега се обръща като цяло повече внимание на теми като психичното здраве и емоциите. Заради дигитализирането на света техният мозък е изложен на много стимули, което може да затрудни контролирането на импулсите, но душата и сърцето им остават същите. Те копнеят да бъдат видени и приети такива, каквито са, и да имат правото на своите уникални и смели мечти.
Споменахте фокус върху емоциите и емоционалната интелигентност. Какво трябва да знаят тийнейджърите за това как емоциите влияят на поведението и решенията им?
Милена: Емоциите са нашият „лакмус“ за възприятие на света. Те влияят върху решенията много повече, отколкото си мислим. Често вярваме, че решенията ни са базирани на рационално мислене, но емоциите играят ключова роля. Важно е тийнейджърите да разберат как функционира тяхната емоционалност и какво ги провокира. Това познание за себе си е основа за по-добри, по-здрави и по-спокойни взаимоотношения.
Наталия: Може би е важно да добавя, че емоциите на тийнейджърите са все още много хаотични и импулсивни, под влияние на хормоналните промени в мозъка. Това създава объркване – те се възприемат като пораснали, защото претендират, че са такива, и в някакъв смисъл наистина са, но на друго ниво все още са млади и имат нужда да се учат как да контролират и регулират този емоционален хаос. Когато разбираме това, можем по-лесно да приемем техните реакции. От друга страна, и за тях е важно да осъзнаят, че емоциите могат да утихнат и че след това можем да ги анализираме и да използваме разума си, вместо да реагираме импулсивно – нещо, което често води до нежелани резултати.
Разкажете ни повече за вашата работа и какви отзиви получавате от тийнейджърите, които преминават през вашите обучения.
Милена: В това, което правим, наистина има обучителен елемент, свързан с начина, по който говорим за себе си и изразяваме вътрешния си свят пред другите. Нашите програми могат да се обяснят най-лесно с концепцията за „третото място“ – теория, предложена от американския социолог Рей Олденбърг.
Наталия: Според него, повечето хора прекарват времето си на две основни места – у дома и на работното място. Въпреки това, всеки от нас има нужда и от „трето място,“ където може да свали маските, които носи другаде, да бъде автентичен и да се свързва с хората на по-дълбоко ниво, придобивайки нови преживявания.
Тази идея ни даде повече яснота за това, което тийнейджърите получават при нас, в ТийнЩайн. В училище и у дома те често биват критикувани или непризнати, особено в тази възраст, когато поведението им не винаги е лесно за приемане. Много от тях преминават през периоди на ниска самооценка и се чувстват като аутсайдери. „Третото място,“ което създаваме, им позволява да изразят и покажат уязвимите си страни, като бъдат приети с тях, без да конкурира семейната среда. Тази атмосфера ги сближава изключително бързо и ги насърчава да бъдат себе си. Понякога засилва романтичността им, идеализмът им, че светът е едно много хубаво място, където те могат да бъдат себе си
Милена: Окуражаваме ги да достигнат до място в себе си и с другите, където хората си приличаме и сме подобни. Когато някой от групата сподели лична история, много други се идентифицират с нея, защото всички сме преживели болка, загуба, разочарование или пък любов, привързаност и вдъхновение за смели мечти. В този момент предразсъдъците се разпадат и откриваме, че можем да сме близки дори с хора, които иначе бихме сметнали за много различни от нас. Това е процес на отваряне на ума, преодоляване на личните бариери и намиране на общ език.
Наталия: Милена обясни процеса, а ние се стремим да включваме и обучителни елементи, свързани със саморефлексията – способността да погледнеш в себе си, да разпознаеш емоциите и поведението си и да прецениш какво ти върши работа и какво не. Всичко това се учи чрез преживяване, а тренингът обхваща теми като осъзнаване на нашите собствени убеждения, силата на дадената дума, важността на взаимоотношенията с родителите. Младежите могат да видят родителите си не като врагове, а като обикновени хора, които правят грешки, но продължават да ги обичат повече от всичко. Когато някой тийнейджър сподели, че е успял да оцени това, което има и получава от родителите си, това е изключително ценно за нас, защото често те са като две воюващи страни.
Можем да обсъдим най-честите конфликти между тийнейджъри и родители и да предложим насоки за подобряване на комуникацията.
Наталия: На повърхността конфликтите изглеждат като спорове за ограничения – телефон, вечерен час, облекло, оценки. Но в основата си те са свързани с две важни теми: желанието на тийнейджърите да бъдат зачитани като равностойни и да се самоопределят и нуждата им да се чувстват разбрани от родителите си. Те търсят ново място в света, а това често означава да „детронират“ авторитета на родителя, за да открият своята идентичност. Единият конфликт е борбата за тази нова позиция в света на големите, а другият – заради това, колко и дали някой ме разбира.
Милена: Тинейджърите не могат да станат големи хора и да пораснат, без да се бунтуват и без да нарушават правилата. А Родителите не могат да си свършат работата, без да слагат граници и ограничения. Тези две неща се срещат и сблъскват всеки ден и понякога едното ще бъде едното надделее, друг път – другото.
Наталия: За тийнейджърите е важно да осъзнаят, че родителите не са врагове, а просто хора, които също правят грешки. Работим в група и с родителите, за да ги подкрепим да останат „възрастни“ в отношенията си с децата и да реагират спокойно, без да се впускат в емоционални конфликти на нивото на тийнейджъра. Тийнейджърите се чувстват по-удобно и в безопасност, когато родителите са стабилни и удържат поставените граници.
Какво послание бихте отправили към тийнейджърите, които се чувстват неразбрани?
Милена: На всеки от тях бих казала: „Хей, ти си много стойностен човек и твоята история има значение и смисъл! И когато намериш правилните хора около теб, те ще те оценят и ще те приемат точно такъв, какъвто си. Не се отказвай!
Наталия: Бих им казала, че подкрепата може да дойде от много места и да не спират да я търсят!

Тийноватор 7 стартира с над 900 ученици от 35 града и 110 ментори
Седмото издание на националната програма за ученици в 10. и 11. клас – Тийноватор, стартира с рекордните над 900 ученици от 35 български града и над 100 ментори.
Учебната година на Тийноватор ще продължи до 31 май 2025 година, когато е Финалното състезание пред жури от инвеститори, на което три стартъпа ще получат финансиране за проектите си.

Билхен Сали

Кристина Милетиева

Анастас Пушкаров
Домакин на Откриващото събитие, което събра 40 ментори и партньори на живо, и учениците и менторите от цялата страна – онлайн, беше софийското 19. СУ „Елин Пелин“. Мажоретният състав на Първа английска езикова гимназия беше изненадата за всички.

Клуб 22 в София
В седмицата на 21 октомври стартираха срещите на 50 Тийноватор клуба*. В продължение на осем месеца клубовете, съставени от двама ментори и около 15 ученици, срещат общо 27 пъти, като всяка седмична среща е посветена на конкретни умения за работа в екип и за създаване на стартъп компания от А до Я. Тийноватор работи по уникална за България учебна рамка, валидирана от Американския университет в България.

Клуб 5 в София

Русе

Стара Загора
В рамките на Тийноватор 7 учениците и менторите ще се съберат на едно място за междинното състезание – Уикенд на идеите през януари, и за Финалното състезание – през май.

Финалът на Тийноватор 6
68 стартъпа презентираха екипите на Финала на Тийноватор 6 завърши през май 2024 година. Вижте Най-важното, което се случи в изминалото издание на програмата.
За седем години в Тийноватор събра над 3000 участници от над 40 града, с над 350 ментори, а на Финалните състезания са представени над 300 стартъп бизнеса в начален стадий.

Галин Стефанов, Varnapreneurs: Тийноватор дава достъп на младите до хора, готови да споделят своите знания и опит
Галин Стефанов е роден в Стара Загора, а от 2018 година живее в гр. Варна. Баща, предприемач с успешен exit и инвеститор. От 2023 година свързваме Галин най-вече с новата му роля на основател и организатор на Varnapreneurs – платформа за networking и ежемесечни събития, насочени към предприемаческата и бизнес общността във Варна.
Галин вярва в менторството и в смисъла да предаваш знания, опит и контакти на следващото поколение. Галин подкрепи Тийноватор 6 с финансова помощ, а от Тийноватор 7 Varnapreneurs е официален партньор на програмата. Благодарение на партньорството ни, тази година във Варна Тийноватор прави три клуба.
Какво ви вдъхнови да създадете Varnapreneurs?
Когато започнах да се занимавам с предприемачество, ми липсваха среда и хора, към които да се обърна за съвет, особено по въпроси, свързани с проблеми или ситуации, които вече са се случвали на други. Голямата част от стартирането на моите бизнеси беше на принципа „проба – грешка“, което често водеше до неоптимални резултати.
С времето разбрах, че хората са отворени да помагат, стига да имаш правилния подход към тях. Те са готови да споделят знания и контакти, защото това ги кара да се чувстват добре. Разбира се, не всички, но голяма част от тях имат тази потребност – да са полезни на останалите.
През последните 7 години във Варна срещах много хора, които са изключително активни – работят с клиенти в чужбина или правят бизнес изцяло за външния пазар. Но във Варна нямаше никой, който да организира ежемесечни събития с с цел networking. Не съществуваше място, където тези хора да се събират, да обменят опит. Така се роди Varnapreneurs – като нетуъркинг събитие и не предполагах, че ще само за година и половина ще достигне такъв мащаб. Събираме между 250 и 300 души всеки месец. В момента хората очакват срещите ни, търсят ги. Успяхме да покажем потенциала, който има Варна и региона. Събираме хора от целия регион и разбихме мита, че във Варна „нищо не се случва“. Има много хора, които правят интересни неща, но никой не знае за тях.
С какво се занимавахте преди това?
През 2012 г. завърших, учих “Компютърни науки” във Великотърновския университет. Бързо разбрах, че програмирането няма да е “моето нещо”.
Започнах с онлайн проекти като фрийлансър – занимавал съм се с оптимизация за търсещи машини (в частност Google), правех уеб сайтове и онлайн магазини за клиенти. Занимавах се и с електронна търговия, а по-късно съосновах Perfomalis – компания за дигитален маркетинг с фокус афилиейт маркетинг, която беше продадена в края на 2021 г или така наречения exit.
Организирате събития за Varnapreneurs вече една година. Кои са някои от най-изненадващите или удовлетворяващи резултати досега?
Първото събитие стартира преди почти година и половина. В момента се подготвяме за 17-то събитие. За мен това е начин да „върна обратно“ на общността. Опитвам се да споделя личния си пример, защото в програмите, в които съм участвал като ментор, не винаги имаш възможност да докоснеш достатъчно много хора. Във Varnapreneurs всеки има шанс да се свърже с други предприемачи и предприемчиви хора по органичен начин като ние само създаваме условията да се случи всеки месец.
Вярвам, че никой не стига сам до крайната си точка или успеха. Или както казва Арнолд Шварценегер: „I Am Not a Self-Made Man“. За мен основната цел не е комерсиалната страна, а по-скоро да създадем повече успешни предприемачи и да развием Варна като предприемаческа екосистема, която в момента липсва и е в своята начална точка. Резултатите идват сами, когато имаш правилната мотивация. Например, на едно от най-големите ни събития, което беше с платен вход, присъстваха 320 души. Най-голямото безплатно събитие беше през януари, когато събрахме 370 души. В момента няма друго такова събитие във Варна и региона, което да събира толкова много хора.
Основната причина за успеха е, че събитията не се правят с комерсиална цел. Целта ни е да създадем повече предприемачи и да помагаме на тези, които са на прага да стартират свои проекти. За тези, които вече са започнали, е важно да намерят съмишленици, което също успяваме да постигнем. А от другата страна имаме хора, които са ученици, студенти, служители в големи корпорации, мениджъри и други които търсят среда в която да се развиват.
Ангажиран сте с менторство и изграждането на общности. Какви според вас са ползите от участието на ученици в програмата Тийноватор? Как тя допринася за създаването на следващото поколение предприемачи във Варна?
Когато бях ученик, такива програми не съществуваха. В България тепърва започваше да се развива предприемаческата култура. През 2010 г. всичко тръгна от София, след продажбата на Telerik, когато започнаха да се създават първите venture capital фондове като Eleven и първите акселератори, инкубатори, startup събития и други. В момента има много формати, които са изключително полезни за младежите, а и не само. Виждам по-скоро проблем, че те не знаят, че съществуват и се опитваме постоянно да говорим за тях.
Тийноватор дава достъп до хора, които са готови да споделят своите знания и опит. Дори и да не се занимаваш с предприемачество, най-малко ще имаш възможността да се докоснеш до хора, които го правят. Освен това има елемент на нетуъркинг – запознаваш се с други проактивни хора.
Как виждате връзката между предприемаческите екосистеми във Варна и София? Може ли да се изгради по-силна връзка между тях?
Това е една от моите по-големи цели – да изградя мост между Варна и София. Сега, с партньорството с Тийноватор, правим малки стъпки в тази посока. На местно ниво във Варна хората не винаги са свързани с това, което се случва в София. Познавайки екосистемата там и се опитвам да свържа двата града. За да развием Варна, трябва да посещаваме събития в София и да изграждаме лични контакти. Това е ключът към изграждането на по-силна връзка между двете екосистеми.
Като член на Bulgarian Angels Club сте ангажиран с инвестиране в стартиращи компании в ранен етап. Какво обикновено търсите, когато решавате дали да инвестирате в стартираща компания?
Обикновено се търсят основатели, които са готови да работят здраво и имат експертиза в това, което правят. Идеята често се адаптира или променя, докато стартираш компания. Може да мине много време и опити, докато намериш подходящия бизнес модел или продукт, който да се купува. Ако няма кой да купи продукта, колкото и да е гениална идеята, тя не може да успее. Затова търсим хора, които са гъвкави и готови да променят посоката си, когато е необходимо.
Гледайки напред, как виждате бъдещото развитие на Varnapreneurs? Споделете за ваши вълнуващи планове или инициативи на хоризонта.
Наскоро назначихме първия човек като Event Manager. Имаме желание да създадем нови формати, тъй като сегашният събира голяма публика, но не винаги в мащаба се постига дълбочина. Искаме да създадем по-малки, по-малки формати, където хората да имат повече време да се опознаят.
Какво послание бихте искали да дадете на бъдещите участници в Тийноватор?
Най-баналният съвет е да търсят среда. Правенето на бизнес може да бъде самотно занимание, когато се спънеш и паднеш е важно кой да ти подаде ръка. Затова е важно да има хора около теб, на които можеш да разчиташ. Правенето на бизнес носи много страхове и неизвестности. Ако някой си мисли, че предприемачите знаят всичко – това далеч не е така. Най-добрият съвет е да създадете правилната среда, защото тя ще ви помогне да намалите грешките и да успеете.
Вижте историята на Цветелин Станев от Варна, участник в Тийноватор 4, тук.