Ива Василева
Варна
Разкажи ни за себе си.
Аз съм част от първия випуск „Психология“ във ВСУ и имах възможността, и щастието да се уча от едни от най-добрите преподаватели в страната в областта на психологията. След завършването ми през 2003 г. преминах две специализации една след друга – в „Семейно консултиране“ към Scuola di Psicoterapia Comparata Флоренция, Италия и „Психотерапия“ към Институт по неорайхианска аналитична психотерапия, София. През 2012 г. започнах моята индивидуална практика, открийвайки кабинет за психологическо консултиране и психотерапия „Разум и Сърце“. Фокусът ми беше работа с индивидуални клиенти и двойки, които търсеха решение на различни видове личностни проблеми и проблеми във взаимоотношенията.
От 2007 г. част от професионалния ми опит е свързан и с разработването и воденето на обучения, насочени към развиване и трениране на меки умения, предимно в корпоративната сфера. През 2017 г. прекратих психотерапевтичната ми практика и се насочих към превръщане на мое хоби в професия, а именно графичният дизайн. Аз съм дъщеря на велик печатар, отраснала сред хартии и мастила и определено съм наследила усета ми към съчетаването на цветове, форми и материали. Но когато веднъж човек се докосне до психологията, тя става част от него и фактът, че не практикувам водене на психотерапевтични сесии не означава, че тя не е част от живота ми.
В момента съчетавам двете ми най-големи страсти – психологията и графичния дизайн, обединявайки механизмите на едното с принципите на другото, за да създавам въздействащи визии и бранд послания, които директно достигат до точните клиенти.
Кое е най-голямото ти вдъхновение в бизнес начинанията ти до момента?
За мен винаги е било най-важно да последвам сърцето си и това, което ме прави истински щастлива и удовлетворена. Аз съм от хората, които могат да „работя“ и 24 часа, НО само ако правя нещо, което ме зарежда емоционално и ми дава усещането, че съм създала и сътворила нещо интересно, полезно. Нещо, от което има смисъл. Така че най-голямото вдъхновение в моите бизнес начинания е било да дам пространство на моите идеи, да ги превърна в реалност и да видя резултата от това.
Какво е необходимо за успешното реализиране на добрите бизнес идеи?
Бих разделила нещата на два аспекта. Първият е свързан с това, че, според мен, в основата си всеки предприемач следва своя страст и мечта. Вярва, че всичко е възможно и затова търси постоянно начин за осъществяването на мечтата си, на идеята си. Когато една мечта се превърне в цел, т.е. придобие реални измерения и граници, идва ред на постоянството и на нагласата никога да не се отказваме, независимо колко време и усилия ще ни коства да работим по нея.
Необходима е вътрешна мотивация и много ясен отговор на въпроса защо това е важно за мен. И на няколко други въпроса също – какво съм готов да дам, за да постигна целта си? От какво съм готов да се откажа? Освен това са необходими и чисто личностни качества и нагласа, които да бъдат като основа на развитието и реализирането на една идея. В моя опит работа директно с предприемачи и хора от бизнеса съм забелязала техни типични качества, които им помагат да бъдат успешни в осъществяването на техните идеи. Може би най-характерното за тях е, че са ПРОактивни. Това ги отличава от изпълнителите, които пък са РЕактивни. Предприемат инициатива. Опитват. Грешат. Учат се от тази грешка. Намират нов начин. Естествени лидери са и са способни емоционално да ангажират хората около тях и да ги спечелят за тяхната инициатива. Гъвкави. Адаптивни. Иноватори. Решителни. Постоянни. И това са само част от качествата им, които им помагат. Бих могла да изброявам още. Това беше емоционалният аспект.
Другият аспект бих нарекла „технически“ и той е свързан с конкретната идея и сектора, в който ще се развива. Обикновено тук фокусът е върху познаване на нишата, пазара, таргет клиентите. Добре е първоначално да се определи много ясно, точно и конкретно визията и стратегията на бизнес дейността. Да се определи бизнес модела, който ще се следва, за да има яснота в какви посоки да са съсредоточени действията и да се минимизират колкото е възможно безцелните и хаотични действия. Обикновено при разработваето на един бизнес модел става ясна информацията за всички необходими аспекти, така че се предполага, че това е една добра основа, от която да се тръгне. И накрая бих добавила 4-степенният модел на успеха от НЛП, който ми е много любим! (съвсем накратко го описвам):
1. Реши какво искаш
2. Направи нещо
3. Наблюдавай резултата
4. Промени, където е необходимо
Кое е най-важното умение, което искаш да предадеш на Тийноваторите?
Да вярват в себе си независимо от всичко и да са убедени, че всичко е възможно.
Кое умение ти се иска да се преподаваше в училище, когато беше ученичка?
Да умеем да си задаваме точните въпроси, които да ни помогнат да разберем какво наистина ни води в нашите избори и решения.
Защо избра да си ментор в Тийноватор 7?
Съвсем накратко – бих искала да предам моя опит и знания на мотивирани, любознателни млади хора и да дам на свой ред моя принос така, както на мен е било давано многократно.