Теофил Шиков
В кои сфери на бизнеса имаш най-голям опит?
Продажби и водене на екипи. Продажбите са моя страст още от 14-15 годишна възраст (че дори и от по-рано). Винаги съм обичал да убеждавам хората в моите идеи, да представям (разбирайте продавам) мечтите си и да се заобикалям с точните хора, с които да вървя по пътя си. През годините съм носил различни “шапки” и съм работил най-разнообразни неща в различни държави по света. Всичко това ме научи да разбирам хората по-добре, да осъзнавам и приемам техните нужди и да видя дали има нещо, което мога да им предложа насреща.
Коя е най-добрата ти бизнес идея до момента и как се появи?
Със сигурност това е компанията, която основах с партньори преди 5 години – Out2Bound. Появи се “случайно” – работейки като специалист продажби имаше един момент, в който 6-7 други компании се опитаха да ме привлекат в екипите си. Осъзнах, че има ниша на пазара – технологичните компании имат нужда от качествени търговци, не само от инженери. Обсъждайки това с различни основатели на тех компании, мнението ми се затвърди. Реших да адресирам този проблем и с група приятели (сега мои партньори) започнахме работа по него. И така вече 5 години, над 250 компании, с които сме работили и над 2000 основатели, които сме интервюирали.
Кой или какво те вдъхновява за бизнес начинания?
Кой – партньорите ми. С тях постоянно мислим какво повече можем да направим в текущия си бизнес и как да създаваме нови бизнес идеи. Какво – четенето на литература, която е на различна тематика и ми дава различна гледна точка за бизнес света.
Какво е необходимо за успешното реализиране на добрите бизнес идеи?
Започнете с проблема и след това се огледайте дали давате стойност на определена ниша на пазара. Ако проблемът е достатъчно наболял, а нишата е достатъчно голяма – вие имате началната си точка. Реализацията след това е въпрос на упорство, правилните хора, с които да случвате този бизнес и щипка късмет (която се обуславя от опита ви до момента).
Кое е най-важното умение, което искаш да предадеш на учениците в старт-ъп клубовете по предприемачество?
Продажби. Всичко около нас е продажби, те го правят несъзнателно всеки един ден. Искам да им дам ментални модели и практични съвети за това как да гледат на продажбите в живота и бизнеса.
Защо тази програма е важна?
Защото няма по-добро място от гимназията за стартова точка, която да ги отведе в света на предприемачеството. Колкото по-рано започнат да експериментират, толкова повече неща ще научат на тази ранна фаза от развитието си. А мрежата от ментори може да се превърне в тяхната ракетна площадка, когато след време търсят работа, финансиране на идеите си или съмишленици.