Топ съвети за презентиране пред жури
Припомнете си най-важните съвети от инвеститора Камен Банковски за презентиране, които ще ви помогнат на Финала.
- Не използвайте видео в презентацията си.
Ако качите видео, има риск от технически проблеми. Ако видеото не тръгне, това ще ви притесни допълнително. Подгответе се, така че вие да бъдете видеото – презентацията само подсилва ефекта, тя е ваш акомпанимент. Но вие сте главните герои!
- Говорете свободно, не бързайте и дишайте.
Чувствайте се максимално комфортно на сцената. Научете се да дишате, чрез диафрагмата си – така гласът звучи по-плътно и кара хората да слушат по-внимателно. Да наизустите презентацията си не е добра стратегия. Да я четете – също.
Когато имате три минути, е важно да знаете основните компоненти на презентацията, но се опитайте да усетите сцената като своя. Не залитайте и в другата крайност – прекомерното анимиране и импровизация уморява зрителя. Бъдете себе си.
Не дръжте ръцете си в джобовете, не крийте части от тялото си. Нека езикът на тялото ви показва, че сте открити, свободни и вярвате в бизнеса си.
- Не е важен само продуктът/ услугата ви.
Не прекарвайте цялото си време в презентиране на продукта/услугата. В рамките на три минути трябва да представите още – проблема, решението, пазара, конкурентни предимства, конкуренция, traction, екип и т.н. Всички те трябва да имат еднаква тежест в презентацията. Не се влюбвайте в продукта си. Обичайте идеята си, но бъдете готови да я променяте, защото пазарът често удря шамари.
- Опишете клиентите си максимално точно.
Не предлагайте червило, предназначено за 4 млрд. жени по света. Вместо това, опишете в конкретика типичния си потребител. Когато го откриете, обвържете го с конкуренцията – проучете какво предлагат те и къде се позиционирате вие. Обвържете го и със стратегията ви за излизане на пазара. Избягвайте генерализации във всяка сфера – напр. “Ще продаваме чрез дигитален маркетинг”. Това е прекалено широк термин.
- Наблегнете на силните страни на екипа ви.
Не слагайте просто снимка на красиви лица в презентацията. Обяснете защо вашият екип е толкова добре композиран и какво ви прави правилните хора. Разкажете как ще покриете всеки необходим аспект на бизнеса ви. Ако един е креативен, друг – организиран, трети – с интерес към технологиите, представете го така. Акцентирайте върху силните ви страни и ролите ви.
- Когато ви задават въпроси – не се втурвайте в панически обяснения.
Бъдете максимално кратки и ясни – straight to the point. Oставете време да ви задават повече въпроси и не акцентирайте твърде много върху това, което сте си подготвили предварително. Журито има предвид конкретни въпроси и може да направи лошо впечатление, ако не отговаряте на тях, а се движите по собствения си план.
Припомнете си и лекцията на Камен от Уикенда на идеите тази година ТУК
УСПЕХ!