Лари Бийл: Ако хората ви се доверят, ще намерят причина да правят бизнес с вас
Лари Бийл: Ако хората ви се доверят, ще намерят причина да правят бизнес с вас
Реч на Лари Бийл, основател на Българския център по предприемачество, пред участниците в Тийноватор Уикенд на идеите 2021
За мен е удоволствие да имам възможността да говоря пред толкова много предприемачи днес – млади хора заредени със страст, креативност и енергия.
Но за всичките 60 години, в които живея в Силиконовата долина – епицентърът на заредените със страст, креативен заряд и енергичност млади хора в Америка, съм научил, че за да трансформираш предприемаческия си стремеж в успешен и устойчив бизнес, се изисква много повече от онова, което може би притежавате.
Научих, че за да се превърнеш в успешен предприемач е необходимо да имаш много добре развити меки умения: осъзнатост, социални и комуникативни умения.
Моят приятел Ърни Уилсън, основател на „Third Space Thinking“, ги нарича ACE IT умения.
След като ви опиша накратко 5-те ACE IT умения на Д-р Уилсън, ще ви задам 2 въпроса за всяка от категориите умения, последвани от няколко разпознаваеми „характеристики за компетентност“, след което ще ви помоля да оцените своята компетентност за всяко от уменията по скала от 1 до 5 (1=слабо; 5=добро). ОК?
Но нека първо дефинираме кои са ACE IT уменията:
Адаптивност (А)
Адаптивността е чудесна отправна точка, защото ако нямате склонност да се адаптирате към променящите се обстоятелства, придобиването на други качества би било чисто академично занимание. Какъв е смисълът да отделяте време да се учите как да бъдете по-съпричастни или да мислите холистично, ако не възнамерявате да използвате тези компетентности в собствения си начин на мислене и поведение? Както някой беше казал веднъж „Да притежаваш волята за постигане на успех е важно, но да притежаваш волята да се подготвиш за успеха е жизненоважно.“
Културна компетентност (C)
Културата е много широкообхватно понятие – от етнически, религиозни и регионални „култури“ до вътрешно организационни „култури“. Ако вземем за пример един бизнес офис, представете си каква е културата на екипа по продажби, работещи на 5 етаж от тази на счетоводния екип, работещи на 3 етаж. Представете си културата на електроинженерите в дадена компания и тази на висшия мениджмънт. Културите са различни и е важно да ги разбираме и приемаме.
Емпатия (E)
Не е лесно да видим света през очите на другите. Всеки от нас е обусловен да вижда света през собствените си очи и собствената си перспектива. За да бъдете емпатични е необходимо да сте адаптивни. Адаптивните индивиди са способни да разбират чуждите приоритети и гледна точка, като се ангажират с „активно слушане“ и се фокусират върху рефлексивни отговори, които изясняват и засилват диалога. Трябва да можете ефективно да интерпретирате чуждата гледна точка и да интегрирате тези гледни точки в собствения си мироглед.
Интелектуално любопитство (I)
Тази способност не се ръководи от „изпитани във времето“ разсъждения за решаване на този или онзи конкретен проблем. В по-древни времена ако притежавахме интелектуално любопитство щяхме просто да вземем някой том на енциклопедията и да се заровим в него, наслаждавайки се на завоалираните детайли и разглеждайки екзотичните изображения. В дигиталната епоха може би е по-лесно човек да ангажира страстта си към интелектуално любопитство като потърси нещо в Google. Но хората с истинско интелектуално любопитство притежават глад за знания и то заради самите знания.
360-градусово мислене (T)
Трудно е да можеш да виждат цялостната картина, да свържеш точките и да знаеш как те взаимодействат в една обща мрежа. Това обаче може да ви помогне да видите различните страни и аспекти на даден проблем, които остават невидяни от другите. 360-градусовото мислене може да ви помогне да изградите решение, базирано на цялостната картина.
Нека сега направим теста! Първо ще ви „тествам“ като ви задам 2 въпроса. След това ще опиша характеристики, които някой с висока степен на компетентност би проявявал.
Адаптивност
В: Чувствате ли се комфортно с неяснотата? Можете ли да проявите гъвкавост когато сте изправени пред промени?
Ако е така: Вие сте някой, който се фокусира върху удовлетвореността на клиента! Знаете накъде се движи конкуренцията.
Културна компетентност
В: Притежавате ли междукултурна интелигентност? Умеете ли да работите с уважение и приобщаване на хората от различна културна ориентация?
Ако е така: Вие умеете да изграждате общи основополагащи ценности. Разбирате, че въпреки че 90% от населението на света прави едно и също нещо всеки ден, нещата, за които хората мислят, докато правят тези неща, са коренно различни.
Емпатия
В: Способни ли сте да разбирате и приемате приоритетите и перспективите на другите хора като се ангажирате с „активно слушане“? Умеете ли да сте рефлексивни когато отговаряте на въпроси и да интегрирате чуждата перспектива в ефективни начини за решаване на проблемите?
Ако е така: Личностните характеристики свързани с доверие и лоялност могат да бъдат спечелени, а не дарени; и те трябва да са най-желаните ви ценности. Учете се като слушате… слушайте, слушайте и след това слушайте още…
Интелектуално любопитство
В: Притежавате ли глад за знания, който захранва още по-високо ниво на учене и представяне? Емоционалната ви зрялост догонва ли интелектуалния ви апетит?
Ако е така: То би трябвало да сте любопитни, но без да забравяте за „истината“. На езика на Силиконовата долина – бихте предпочели да сте някой, който „разбърква“ нещата, а не някой, който е „разбъркан“!
360-градусово мислене
В: Умеете ли да използвате холистичен, многоизмерен и аналитичен подход за решаване на проблемите? Умеете ли да трансформирате информацията в прозрения и да свързвате „точките“ между разнородна информация, така че да се открие смисъла?
Ако е така: Вие сте някой, който се опитва да разшири хоризонтите си и спектъра на възможностите. Определяте собствената си значимост на база на адекватността си в света като цяло!
По същество, определянето на вашата компетентност по отношение на меките умения, ще ви помогне да установите кои сте, и кои са вашите основни ЦЕННОСТИ. А ценностите ви, когато бъдат приложени и засвидетелствани от бизнеса, ще помогнат на вас и вашия бизнес да успеете.
Не очаквайте обаче всеки от вас да е постигнал „5“ във всички ACE IT категории. Това е рядко срещано. Но ако сте интелигентни, ще направите така, че предприемаческият ви „екип“ да е съставен от индивиди, които когато се съберат заедно постигат най-висока степен на компетентност във всичките 5 ACE IT категории и така си гарантирате, че екипът ви притежава всичките необходими меки умения, за да сте успешни.
А ако ви липсват високи оценки в една или повече ACE IT компетентности, това ще ви покаже какъв човек да поканите в екипа си.
Казано просто, при оценка на вашия екип, ако клиентите и служителите ви чувстват, че 1) сте адаптивни към промяната, а не зацикляте в статични вярвания; 2) цените онова, което прави хората различни, както и общото между тях; 3) когато говорите с другите, слушате какво имат предвид, а не просто онова, което казват; 4) се интересувате от „защо-тата“ в света, а не само от „какво-тата“; и 5) живеете живота си, заредени с усещане за смисъл и предназначение…то вие ще спечелите тяхното доверие и уважение.
Не забравяйте, че ако хората ви се доверяват и ви уважат, то те ще намерят причина да правят бизнес с вас. Но ако не ви се доверяват и уважават, ще намерят причина да не правят бизнес с вас!
Приближавайки се към фазата на презентиране (pitch) този следобед, идентифицирайте кои са „болните теми“, които вашето начинание ще адресира, представете „стойностното предложение“, което би било най-привлекателно за инвеститорите ви, но не забравяйте също така да демонстрирате качеството и характеристиките на вашия екип и неговата ангажираност с важните ценности, които ще помогнат на бизнеса ви да процъфти.
Дерзайте смело и напред!
Лекцията на Лари Бийл е ТУК.
150 младежи от 7 града се състезаваха с 27 идеи за стартъп бизнеси в Тийноватор Уикенд на идеите 2021
Иновативни идеи за кариерно развитие, домашни животни и изкуството по време на пандемия бяха разработени от учениците и менторите в стартъп уикенда на Тийноватор
Пандемията не спря случването на Тийноватор Уикенд на идеите – годишното двудневно състезание, в което стотици младежи традиционно се състезават с бизнес идеи и презентират пред жури от инвеститори. За трета поредна година програмата за развиване на активни младежи – Тийноватор, организира стартъп състезанието между ученици в 10. и 11. клас. Тази година събитието се проведе онлайн, но емоциите не отстъпиха от тези на живо. 150 младежи от София, Варна, Враца, Бургас, Димитровград, Добрич и Панагюрище, се разделиха в 27 отбора, обединени около 27 стартъп идеи и работиха с 25 ментори от различни сфери на бизнеса и предприемачеството, които им помогнаха да развият идеите си до бизнес план, маркетингова стратегия и презентация за инвеститори.
Проект за минималистичен живот като решение срещу консумеризма; технологична идея за разчистване на космическия боклук, продуциран от неактивните сателити около Земята; рециклиране на коса от фризьорските салони; приложение за стопани на кучета; проект за кино на открито в епидемична обстановка. Това са само част от идеите, над които работиха учениците два дни и които ще развиват до финалното състезание през май месец. Водещи теми на презентациите бяха кариерното развитие, домашните животни и изкуството по време на пандемия.
“В Тийноватор Уикенд на идеите всички сте победители, защото искате да се развивате, търсите своите силни страни и изпробвате възможностите си. А това, че днес сме заедно, макар и отдалече, само показва, че именно иновациите и предприемчивите хора помагат за преодоляването на всички ограничения”,
каза Вероника Рачева, програмен директор на Тийноватор. С вдъхновяваща лекция в събитието от Силиконовата долина се включи създателят на Българския център по предприемачество – Лари Бийл.
Владимир Данаилов, директор на Фонда на фондовете, откри събитието: “Благодарение на смели и упорити иноватори светът се е придвижвал напред и е успявал да преодолява предизвикателствата. Днес основното предизвикателство, което трябва да решим, е климатичните промени, но те са и огромен потенциал за разгръщане на иновативни бизнеси.”
В журито на Тийноватор Уикенд на идеите 2021 влязоха Григори Григоров, член на Борда на директорите на Angel Club, Валя Недова, Operations Manager в LAUNCHUB Ventures, Виктория Блажева, директор Комуникации в UniCredit Bulbank, Христо Арбаджов, Employer Brand Expert в Kaufland и Христо Бояджиев, основател на сдружението Тук-там.
Благодарим на:
Български Център по предприемачество, Фондация Америка за България, UniCredit Bulbank, Kaufland Bulgaria, PhoneArena, PubGalaxy, Vivacom, Superhosting, Vitosha Venture Partners, launchlabs sofia, Фонд на фондовете.
Наградените по категории идеи:
Най-устойчив бизнес модел – Whiteroom
Най-иновативна идея – UniFruit
Най-добра презентация – Woof
Най-зелен бизнес – Pocket Paradise
Най-добра социална иновация – Спасителна лапичка
Най-щура идея – Университетът търси талант
Най-добър екип – Funnel Camp
Най-добър ИТ проект – Find Trainee
Най-добра идея – Funnel Camp
Най-добър ментор – Гергана Стоичкова
Ученици в 10. и 11. клас в цяла България могат да се запишат в Тийноватор и да създадат първия си бизнес
Тийноватор кани всички ученици в 10. и 11. клас в цяла България да се включат в третата година на програмата, независимо от училището и града. Годината за Тийноватор ще стартира през втората половина на ноември онлайн и за пръв път е отворена за тийнейджърите в цялата страна. Всеки ученик в 10. и 11. клас може да се запише чрез тази онлайн форма https://bit.ly/34g1WwV.
В Тийноватор учениците работят с ментори-предприемачи от стартиращи и развити компании и създават работещи компании, като се научават да презентират пред инвеститори, да създават бизнес и маркетинг план, да работят ефективно в екип и да печелят. Идеите им обхващат широк спектър от сфери – разрешаване на проблеми, свързани с климатичните промени, технологично обучение за деца, свързване на ученици и компании за намиране на стажове и др. В края на годината се състезават пред жури от инвеститори, а отборът победител участва в международно състезание.
В първите две години програмата беше концентрирана на територията на българските училища в София, Варна и Враца, където менторите се срещаха с учениците и заедно работеха по развиването на идеите им.
“От началото на Тийноватор в България мечтата ни е да дадем шанс на българските тийнейджъри не само в определени градове, както беше досега, а за територията на цялата страна. Един от добрите ефекти на новите условия за живот е именно този – че без да се изисква допълнителен материален ресурс, имаме възможност да създадем стартъп клубове в цяла България”, казва Светлана Савова, програмен директор на Тийноватор. “За три години събрахме невероятни истории и заедно с партньорите ни от стартъп средите, и вярваме, че много от тези младежи са бъдещето на предприемачеството в България. Колкото по-рано започнат опитите в бизнеса – провалите и успехите, толкова по-голям шанс за стабилно кариерно развитие имат младежите в живота си след училище.”
В първите две години в Тийноватор взеха участие над 300 ученици, близо 50 ментори, и 15 училища в три града. Бяха създадени над 20 стартъп компании, някои от които функционират успешно. Победителят в миналата учебна година – обучителната програма по роботика EduBots, получиха 10 000 евро инвестиция, а платформата за събития PartyMe преговарят за продажба на компанията.
Обучителна програма по роботика, екологична идея и иновативен продукт спечелиха Финалното състезание
Отборът на първо място на Финалното състезание спечели участие в Digital Innovation Hackaton, организиран от Европейската комисия.
С много емоции и на открито премина Финалното годишно състезание на програмата за насърчаване на стартъп културата в българските училища – Тийноватор. С него успешно приключи втората учебна година на програмата за 17 училища в три града. На 19 юни на Лятната сцена в Борисовата градина в София бизнес идеите си презентираха стартъп отборите с ученици в 10. и 11. клас от София, Варна и Враца. Тийнейджърите представиха идеите си за бъдещето, иновациите и предложения как да решаваме всекидневни проблеми със стартъпи.
От общо 12 представени стартъп идеи, първото място отиде при вече успешно работещия EduBots, на учениците от Софийската математическа гимназия, Немската езикова гимназия и Националната природоматематическа гимназия, който предлага комплекти и обучителни видеа по роботика. На второ място беше избран отборът на “зеления” стартъп HappyTree. Идеята на учениците от 119 СУ в София е всеки да може да “подари” на специален човек дърво, което HappyTree засаждат и изпращат видео поздрав и сертификат с него. На трето място беше избрана идеята на учениците от 19 СУ в София – Woof Ball – светеща топка за кучета, произведена от рециклирани материали, с която се решава популярен проблем на собствениците на кучета. Отборът на първо място ще участва през ноември 2020 г. в Digital Innovation Hackaton, организиран от Европейската комисия. Голямата награда е участие в преакселераторската програма XL Bootcamp на Innovation Capital в София между 13-ти и 17-юли. Тя дава възможност на учениците да спечелят финансиране от 25 000 евро.
В журито от инвеститори участваха социалният предприемач и рисков инвеститор Иван Димов, Явор Гочев от Innovation Capital, Зорница Желева от Launchub Ventures, Даниел Лорер от Brightcap Ventures и Григори Григоров, CEO на Angels Club.
“Поздравявам ви за идеите и смелостта. Именно идеите на млади хора като вас са родили някои от най-големите и успешни компании, така че вярваме във вас”, каза на откриването на състезанието зам.-кметът на София по направление “Финанси и здравеопазване“ Дончо Барбалов. На събитието присъства и д-р Ирена Димитрова, директор на дирекция „Спорт и младежки дейности“. Виктория Блажева от UniCredit Bulbank връчи наградите на победителите.
Междувременно до 10 юли тече инициативата #RUNovator, стартирана от Тийноватор съвместно с ултрамаратонеца и съосновател на Chair Up Краси Георгиев и социалния предприемач и основател на фондация Сингъл Степ Иван Димов. Виртуалният бегачески клуб в приложението Strava https://www.strava.com/clubs/runovator вече има над 300 членове, които се включиха в едномесечното приключение.
Във Facebook страницата на Тийноватор можете да гледате видеата с презентациите от деня на Финалното състезание и от награждаването.
Тийноватор се реализира с подкрепата на Българския Център по Предприемачество (BEC). Фондация Америка за България подпомага клубовете в двете училища във Враца. Партньор на Тийноватор за учебната 2019-2020 г. е и UniCredit Bulbank. Столична община е партньор на Тийноватор в мисията за насърчаване на предприемачеството сред учениците.
Включи се в #RUNovator и бягай за каузата на Teenovator
Инициативата на Краси Георгиев и Иван Димов, #RUNovator, ни предизвиква да се включим в след-карантинно раздвижване
Ултрамаратонецът и съосновател на Chair Up Краси Георгиев и социалният предприемач и основател на фондация Сингъл Степ Иван Димов обединяват за пореден път усилията си в името на кауза. Инициативата #RUNovator е посветена на програмата за насърчаване на стартъп и предприемаческата култура сред младежи в 10 и 11 клас – Тийноватор.
Краси и Иван, заедно с екипа на Тийноватор, създадоха виртуалния бегачески клуб в приложението Strava – #RUNovator тук https://www.strava.com/clubs/runovator, като предизвикват участниците в стартъп клубовете на Тийноватор, както и тийнейджъри и всички почитатели на бягането да се включат в едномесечното приключение. Двамата ще бягат по 10 километра на ден, а всеки участник може да се включи според възможностите си. Предизвикателството стартира на 10 юни и ще продължи до 15 юли.
“След дълго седене вкъщи е време да се раздвижим. С #RUNovator предизвикваме всички почитатели на бягането, и особено тийнейджърите. С виртуалния бегачески клуб ще съберем хора от цялата страна и ще направим един голям отбор за каузата, така че отправяме нашия призив да сте активни и обещаваме, че ще е забавно”, споделят Иван и Краси.
Накрая избяганите от всички участници километри ще се сборуват и компаниите партньори на инициативата и индивидуални дарители ще дарят за всеки избяган километър. Индивидуалните дарения ще се правят на DMS 17 777 с текст RUN или на https://teenovator.bg/дарения/. Фондация Америка за България е сред първите дарители за каузата, като се ангажира да удвои всеки дарен лев, до сумата от 20 000 лв.
Дарението ще бъде в полза на каузата на Тийноватор – да разпространява стартъп културата сред младежи в цялата страна, да обучава в предприемачество и да прави директна връзка между успешни представители на бизнеса и учениците.
Целта на Тийноватор е създаването на повече младежки стартъп клубове в цялата страна. За учебната 2019-2020 година се включиха 17 училища от София, Варна и Враца, а Финалното състезание между всички отбори предстои на 19 юни.
През януари 2020 г. Краси Георгиев и Иван Димов, които са отдадени почитатели на спорта, успешно мотивираха стотици участници да се включат в инициативата #Предизвикателство1000, в която всеки ден участниците изпълняваха по 1000 повторения от различни упражнения в продължение на един месец. Инициативата се радваше на огромна популярност и това мотивира двамата да продължат с предизвикателствата.
Колко са важни провалите?
Най-малкото, от което трябва да се плашите като млад стартъп, е провалът, особено ако идва след много работа.Ако сте слушали хора или ментори, които говорят за опита си като стартъпи, най-вероятно сте чували множество пъти споменаването на думата “провал”. Провалът, колкото и да боли, е много важна и нужна част от живота и от кариерата. Това е както когато бебето се учи да ходи, пада множество пъти, докато се научи, а след това дори започва да бяга.
Тук даваме примери за няколко важни неща, на които ще ви научи или ще ви даде провалът, ако той ви се случи като млади създатели на стартъп проект. Добрата новина е, че кариерният път ви предстои и колкото по-рано се случи провалът, толкова по-възможно е да вземете най-доброто от него. Така че – brace yourself, work hard and keep calm. И помнете – дори най-успешните хора в света са се проваляли по един и повече пъти.
- Първият най-важен урок е, че провалът дава опит от първа ръка, който може да обсъдите с менторите си. А опитът ни дава по-добро разбиране за живота и е повод да размишляваме върху същността на нещата и колко са важни за нас.
- Провалите ни правят по-гъвкави. За да разберем какво е истинският успех, първо трябва да разберем какво е да си гъвкав. Ако си мислим, че ще успеем още от първия път, се обричаме на болезнен провал. Гъвкавостта ни прави подготвени за възможните изходи от всяка ситуация и ни дава спокойствие при вземането на решения.
- Когато се проваляме, растем и ставаме по-мъдри, научаваме се да виждаме нещата в перспектива и да извличаме смисъл от трудните ситуации.
И тук идва въпросът как да се възстановим от провала. Кодовата дума е удоволствие и частност! Забавлявайте се с приятели, споделяйте как се чувствате от провала, говорете с менторите и съотборниците си!
И помнете, че най-важното от опита ви в Тийноватор са контактите, знанията и уменията, които ще получите тук и ще ви служат по-нататък в живота, а не толкова първото място.
Шест първи стъпки в маркетинга за стартъп компании
Краят на учебната година е далеч и все още е рано да мислиш за маркетинг стратегията на стартъпа, който отборът ти ще създаде, но ето тук идва и първото правило на маркетинга – той не трябва да идва последен. Затова е важно още отсега да започнеш да се интересуваш.
Добрата маркетинг стратегия не трябва да струва много пари и това е добра новина. Трябват ти време, креативност, иновативност и усилия. Ето няколко идеи, с които да започнеш, когато с отборът ти мислите за маркетинг плана на проекта:
- Определете крайната си цел – трябва да си зададете следните въпроси в отбора: как планирате да съберете последователи в социалните медии; как планирате да привлечете посетители на сайта си; колко последователи искате да имате след година; каква е целта, която искате да достигне стартъпът след година?
- Определете аудиторията, до която искате да достигнете – трябва да познавате добре особеностите на аудиторията, за да структурирате правилно маркетинг плана. Направете интервю с хора, които смятате за представители на аудиторията, например с вашите родители или съученици.Задайте си следните въпроси:
- Какъв пол и на каква възраст е аудиторията? В кои населени места се намира тя?
- Какви навици на потребител има аудиторията? Това ще помогне да се свържете с нея по правилните канали.
- На базата на тези данни определете основното послание на бранда си. Например, ако аудиторията са тийнейджъри като вас, трябва да им говорите на вашия език, да избирате места за промотиране на стартъпа си, които те добре познават и т.н.
- Изберете си послание на бранда, като си го представете като един човек, който говори в един тон през цялото време и има собствен характер. Това ще създаде доверие в клиентите ви и бърза разпознаваемост на бранда.
- Изберете правилната социална медия за стартъпа си. Дали това ще е Instagram или Facebook – когато проучвате аудиторията си, трябва да разберете кой канал използва тя. Ако аудиторията не ползва Twitter, можете да го изключите от каналите за промотиране.Ето няколко насоки, които ще ви помогнат да определите правилната социална медия:
- Facebook все още е най-мощната социална медия и е много вероятно тук да намерите всяка аудитория, към която сте се насочили. Но все пак е добре да знаете дали точно вашата аудитория е тук, тъй като не правите бизнес, насочен към абсолютно всички.
- Instagram разчита на качествено съдържание – красиви картинки или снимки, малко, но силен текст. Ако ползвате умно Instagram, ще си спечелите последователи, без да полагате много усилия и да плащате за реклама.
- Twitter е друга силна социална медия, с която можете да си спечелите влиятелна аудитория. Тук постоянството и говоренето в един тон са най-важни.
- Препоръчваме ви първоначално да тествате и да оцените ефекта на всяка социална медия върху вашия бранд. Можете дори да съберете малко пари за реклама и да видите как върви, и чак тогава да прецените на коя социална медия да заложите.
- Старайте се рекламата и маркетинг посланията ви да провокират емоция.
Провокирането на емоции чрез реклама влияе много на навика на пазаруване и на ползване на услуги от клиентите. Важно е да решите каква емоция искате да създава вашият бранд. Например, ако е щастие, тонът на рекламните ви послания трябва да е изцяло позитивен и да залага на много цвят. Ако пък сте си избрали кауза и искате да привлечете вниманието на обществото, може да ви е нужно да провокирате негативни емоции, като яд, за да накарате обществото да се задейства.
- Изберете си няколко инфлуенсъри от вашата аудитория – ако тя е в училище, ще е най-лесно да разберете кои да са те, и ги поканете да станат лица на вашия стартъп. Могат да вземат участие в YouTube канала ви или да ви правят компания в участията в ТВ или радио медии.
Помолете инфлуенсърите да ви споменат в техните канали, като срещу това можете да им предложите да ползват безплатно вашата услуга.
Спазвайте тези шест насоки, когато започнете да мислите за стартъпа си, още от стартъп уикенда, който идва през януари, и част от успеха ви е гарантиран.
5 навика на успешния тийнейджър
Животът на тийновете не е лесен и възрастните често не разбират това. В повечето случаи се налага един тийнейджър да лавира между училището, частните уроци, родителите, кандидатстването за университет, хобитата, мечтите, а като се намеси и гадже – става още по-сложно.
Сега прибавете към тази картинка и Тийноватор – вършиш всичко изброено и в свободното си време участваш в създаването на истинска стартъп компания. Близо 60 тийнейджъри, които минаха през първата година на Тийноватор, знаят за какво говорим. Възнаграждението разбира се е безценно – много нови знания и умения, нови приятелства, ежедневно общуване с ментори – създатели на стартъпи и компании, медийни участия, посещение на офиси, презентации и още.
Истината е, че и тийнейджърите, и възрастните, дори и Бийонсе – имат само 24 часа в денонощието. Тогава какво правим?
Сами знаете, че се налага да сте мотивирани и продуктивни през цялото време. За да можете да обхванете всички тези занимания и сфери, трябва да развиете навици, които да ви направят успешни на тази възраст.
Ето няколко навика, които могат да ви помогнат в “борбата” с тежкия 🙂 тийнейджърски живот.
Изберете си по-голям от вас човек, на когото се възхищавате, и следвайте неговия / нейния пример. Това може да е някой от вашите, сестра / брат, ментор, приятел/ка на вашите, братовчед/ка – вие решавате. Направете си списък с три качества, които харесвате в този човек и общувайте повече с него / нея, за да разберете как се е сдобил/ а с тях и как можете и вие да започнете да ги развивате.
Бъдете проактивни и правете повече неща сами. Не разчитайте само на по-възрастните. Това може да е приготвянето на обяд, плащането на сметката за телефона, самостоятелно записване на уроци, и какво ли още не. Предлагайте по-често да помагате на родителите си в ежедневието. Проактивните хора осъзнават по-лесно, че са отговорни за своето щастие и не винят другите за начина, по който се чувстват и нещата, които им се случват.
Ако ви е трудно да се ориентирате какво ви се прави след като завършите училище – дали ви се влиза в университет, или ви се работи, и какво точно – поискайте от вашия ментор, родител или сестра / брат да ви помогнат да си напишете “мисия” – как си се представяте след пет години. След това заедно начертайте пътя към тази мечта. На този етап дори не се иска от вас да знаете всичко в конкретика – детайлите ще дойдат сами, след като имате голямата картина.
Приоритизирайте. В началото на всеки ден решавайте какви са ви целите за деня – на кои уроци точно искате да наблегнете, с кои приятели искате да се видите, кой филм искате да гледате, какво ще направите за екипа си в Тийноватор. Придържайте се към приоритетите си и не се отклонявайте с примамливи предложения за други начини на прекарване на времето от предварително начертаните. Това възпитава дисциплина и никой около вас няма да е разочарован.
Спортувайте – ако не всеки ден, то поне три пъти в седмицата. Най-добре – с приятели. Така ще се грижите за доброто си настроение, връзката с приятелите си, свежия си мозък и здравото си тяло. А тези неща са предпоставка за успеха.
Йей!
За буктрейлърите с любов – „Трейлъратура“
Трейлъратура? Точно така! Тази дума описва най-опростено с какво сме се захванали ние. Българският литературен свят е изпълнен с богатството на човешките мисли, съдбоносни решения и преплитащи истории. От прелистването на една българска класика можем да влезнем в онзи далечен свят, който не е толкова далеч от нас, и да пътуваме из времето. Онова българско време, в което можеш да помиришеш изсушения тютюн, да усетиш майчината болка, която тежи в сърцето, защото и тя не знае дали рожбата й ще се върне от войната, та чак до любимите седенки на младите момци и девойки…
Ние сме група ентусиасти и обичаме литературата. Чрез света на киното ще възвърнем всички онези стари и любими чувства от миналото. Идеята ни е чрез кратки филмови трейлъри да разкажем за всеки един от авторите, които се изучават в 12. клас. Целта ни е да улесним подготовката за матурите и да направим лесна и достъпна историята на великите ни поети.
Как започна всичко?
Аз съм Михаела Иванова, ученичка от 105. СУ „Атанас Далчев“, гр. София. Идеята за подобни видеа се зароди още в началото на тази година и бе един от вариантите, които исках да представя в клуба по предприемачество Tийноватор. Тази учебна година ми предстои да съм 12-ти клас, следователно започнах да се замислям за подготовката си. Обмислях методите на много четене и писане, но самата аз тайно търсех начин да го направя филмово, защото това е моята мечта- да бъда режисьор. Тогава изведнъж лампичката светна! Запитах се защо да не го направя чрез кратки видеа, които ще въвеждат в биографията и творчеството на всеки автор. След това да създам Youtube канал, където да споделям и с мои приятели. Споделих идеята си с моите ментори и благодарение на тях изчистихме много от концепцията, както и въведохме много въпроси, чиито отговори трябваше да разбера. Не след дълго открих страхотни приятели както от клуба, така и извън него, с които успяхме да сътворим чудесен отбор.
А, кои сме ние ли?
Михаела Иванова– инициатор на проекта; режисьор
Борис Борисов – оператор
Мартин Гвоздев – човекът, който внимателно следи за детайлите в кадър
Руфина Калоянова– сценарист
Калина Содева– дизайнер
Разбира се, това е само част от екипа ни, тъй като си търсим още допълнения към него.
Нашите пътувания нямаше да бъдат толкова забавни и приятни без подкрепата на БДЖ, които ни дават възможността да се докоснем до родните места на всеки един от авторите. За което искрено благодарим.
За да се насладим на красивите български произведения, ни бяха дадени щедро книги от издателство ,,Труд“, които винаги се стараят в естетическата красота на кориците, както и откъм правилното и точно съдържание на книгите.
И не на последно място, невероятният екип на Тийноватор. Вие ни дадохте началото да мислим глобално, да мечтаем смело и един от най-важните уроци в изпълняването на мечтите, а именно -,,когато имаш нужда от помощ, винаги попитай. Ще я получиш!“
Можете да откриете повече информация на една от нашите странички- НЕОГРАНИЧЕНИ ВЪЗМОЖНОСТИ.
..и не забравяйте- ТРЕЙЛЪРАТУРА си търси креативен човек като теб! Включи се в екипа!