Шест първи стъпки в маркетинга за стартъп компании
Краят на учебната година е далеч и все още е рано да мислиш за маркетинг стратегията на стартъпа, който отборът ти ще създаде, но ето тук идва и първото правило на маркетинга – той не трябва да идва последен. Затова е важно още отсега да започнеш да се интересуваш.
Добрата маркетинг стратегия не трябва да струва много пари и това е добра новина. Трябват ти време, креативност, иновативност и усилия. Ето няколко идеи, с които да започнеш, когато с отборът ти мислите за маркетинг плана на проекта:
- Определете крайната си цел – трябва да си зададете следните въпроси в отбора: как планирате да съберете последователи в социалните медии; как планирате да привлечете посетители на сайта си; колко последователи искате да имате след година; каква е целта, която искате да достигне стартъпът след година?
- Определете аудиторията, до която искате да достигнете – трябва да познавате добре особеностите на аудиторията, за да структурирате правилно маркетинг плана. Направете интервю с хора, които смятате за представители на аудиторията, например с вашите родители или съученици.Задайте си следните въпроси:
- Какъв пол и на каква възраст е аудиторията? В кои населени места се намира тя?
- Какви навици на потребител има аудиторията? Това ще помогне да се свържете с нея по правилните канали.
- На базата на тези данни определете основното послание на бранда си. Например, ако аудиторията са тийнейджъри като вас, трябва да им говорите на вашия език, да избирате места за промотиране на стартъпа си, които те добре познават и т.н.
- Изберете си послание на бранда, като си го представете като един човек, който говори в един тон през цялото време и има собствен характер. Това ще създаде доверие в клиентите ви и бърза разпознаваемост на бранда.
- Изберете правилната социална медия за стартъпа си. Дали това ще е Instagram или Facebook – когато проучвате аудиторията си, трябва да разберете кой канал използва тя. Ако аудиторията не ползва Twitter, можете да го изключите от каналите за промотиране.Ето няколко насоки, които ще ви помогнат да определите правилната социална медия:
- Facebook все още е най-мощната социална медия и е много вероятно тук да намерите всяка аудитория, към която сте се насочили. Но все пак е добре да знаете дали точно вашата аудитория е тук, тъй като не правите бизнес, насочен към абсолютно всички.
- Instagram разчита на качествено съдържание – красиви картинки или снимки, малко, но силен текст. Ако ползвате умно Instagram, ще си спечелите последователи, без да полагате много усилия и да плащате за реклама.
- Twitter е друга силна социална медия, с която можете да си спечелите влиятелна аудитория. Тук постоянството и говоренето в един тон са най-важни.
- Препоръчваме ви първоначално да тествате и да оцените ефекта на всяка социална медия върху вашия бранд. Можете дори да съберете малко пари за реклама и да видите как върви, и чак тогава да прецените на коя социална медия да заложите.
- Старайте се рекламата и маркетинг посланията ви да провокират емоция.
Провокирането на емоции чрез реклама влияе много на навика на пазаруване и на ползване на услуги от клиентите. Важно е да решите каква емоция искате да създава вашият бранд. Например, ако е щастие, тонът на рекламните ви послания трябва да е изцяло позитивен и да залага на много цвят. Ако пък сте си избрали кауза и искате да привлечете вниманието на обществото, може да ви е нужно да провокирате негативни емоции, като яд, за да накарате обществото да се задейства.
- Изберете си няколко инфлуенсъри от вашата аудитория – ако тя е в училище, ще е най-лесно да разберете кои да са те, и ги поканете да станат лица на вашия стартъп. Могат да вземат участие в YouTube канала ви или да ви правят компания в участията в ТВ или радио медии.
Помолете инфлуенсърите да ви споменат в техните канали, като срещу това можете да им предложите да ползват безплатно вашата услуга.
Спазвайте тези шест насоки, когато започнете да мислите за стартъпа си, още от стартъп уикенда, който идва през януари, и част от успеха ви е гарантиран.