От идея до реалност: Историите на победителите в Тийноватор 7
6 август 2025
Предприемачеството не се учи само от книги – то се преживява. Именно това доказаха победителите на Финала на Тийноватор 7 – Smartify на първо място, CashWise на второ място и Solen на трето място. Всяка тяхна идея започна от нужда, премина през трудности, през изпитанието за екипния дух – Уикенд на идеите, през преосмисляне и вдъхновение, и завърши с признание, вълнение и ясно заявено желание за бъдещо развитие. Представяме ви техните истории – за пътя, през който преминаха, подкрепата на менторите, финалните емоции и амбициите, които надхвърлят рамките на състезанието.
Запиши се за Тийноватор 8 ТУК.
Smartify – когато ученето става по-умно
Първо място
Първото място на Финала на Тийноватор 7 спечели Smartify – мобилно приложение, което превръща всеки учебник по български език и литература в интерактивно преживяване. Чрез сканиране на страница учениците получават достъп до видео обяснения, аудио уроци, обобщения, речници и тестове. Идеята е разработена от ученици от Националната търговско-банкова гимназия, които споделят, че са създали решението заради трудностите на техни съученици да разберат сложните текстове и анализи в клас. Името не е случайно – то отразява мисията на екипа: да „умножат“ ученето чрез иновативни технологични решения.
“Започнахме от проблем, който виждаме всеки ден – учене по литература, без да разбираш какво точно четеш. Smartify прави материала жив и достъпен.”
Родени от реални предизвикателства в училище – липса на време, обемни уроци и стрес от изпити – учениците създават концепция, която да облекчи процеса на усвояване на знания. Идеята се развива постепенно през цялата учебна година, а финалната ѝ реализация впечатлява журито с потенциала си за реален ефект в образователната система.
На сцената в София Тех Парк екипът е уверен: „Бяхме стегнати, но не твърде притеснени.“ Когато чуват името си като победители, ги залива еуфория и удовлетворение от месеци усилена работа.
Ефектът Тийноватор за екипа се събира в изречението: „Научихме се да бъдем отговорни, да рискуваме, да си разпределяме времето и да работим в екип.“
Менторите им – Диана Димова и Мартин Гиков – играят ключова роля: „Бяха неотлъчно до нас, предаваха ни своя опит и ни мотивираха.“
В момента екипът търси програмисти и спонсори, за да реализира проекта на практика.
CashWise – от идея за личностно развитие до приложение, което учи младите да управляват парите си разумно
Второ място
Когато се събират за първи път като екип, участниците от CashWise не си представят, че ще създадат приложение за финансова грамотност. „Първоначалната ни идея беше коренно различна – искахме платформа за личностно развитие с ментори, събития и активно общество, нещо като Discord, но структурирано и фокусирано“, разказват те. Но бързо разбират, че са се впуснали в твърде амбициозен „сандвич“ от идеи без ясен фокус. Именно тогава менторите им – Елена Иванова и Илиан Коджахристов, ги предизвикват да потърсят конкретен, реален проблем, който ги вълнува.
Така се ражда идеята за CashWise – мобилно приложение, което цели да направи финансовата грамотност достъпна и разбираема за младите. „Липсата на знания за личните финанси е нещо, което виждахме около себе си постоянно. А когато си тийнейджър, няма къде да го научиш – в училище не се говори за това.“
Изборът на име също не е случаен. След дълго лутане сред десетки комбинации, екипът се спира на CashWise. „Искахме нещо оригинално и ясно. Това име предава идеята – да си умен и разумен с парите.“
До Финала на Тийноватор изминават дълъг път. Сблъсъци, съмнения и критики бележат процеса, но точно те ги заздравяват като екип. „Имахме дори напрежение в Уикенда на идеите – конфликти, съмнения, беше на косъм да се откажем. Но решихме да останем верни на себе си и на идеята. Това беше преломният момент.“
Финалното представяне на сцената пред 700 човека е момент, който никога няма да забравят. „Казахме си – дори и да не спечелим, вече сме герои, защото сме тук. Когато казаха името ни… всичко избухна – радост, сълзи, прегръдки. Това не беше просто победа. Беше доказателство, че трудът ни си е струвал.“
Изключително важна роля в развитието на CashWise имат техните ментори Илиян и Ели. „Те не ни даваха готови отговори, а ни учеха да мислим самостоятелно. Отговаряха на съобщенията ни дори в 11 вечерта. Понякога бяха нашият спасителен пояс.“
След края на програмата екипът не спира. CashWise вече е достъпно в Google Play, а версията за App Store е в процес на одобрение. „За нас това не беше просто идея за състезание. Искаме да го развием като реален образователен инструмент. Работим по партньорства с училища и учители.“
От участието в Тийноватор те излизат не само с приложение, но и с ново усещане за възможностите си. „Научихме как се изгражда идея, как се води екип, как се слуша, как се действа. Научихме какво значи да си предприемач – не по учебник, а на практика.“
Най-ценното? „Станахме повече от екип. Станахме приятели, които вярват в обща мисия – да направим нещо смислено за своето поколение.“
Solen – солената алтернатива, която липсваше
Трето място
Третото място на Тийноватор 7 заслужено отиде при екипа зад Solen – иновативна храна за активно ежедневие. Идеята за продукта се ражда след Уикенда на идеите, когато екипът получава ключова обратна връзка за първоначалната си концепция и решава смело да смени посоката. Така се стига до Solen – решение на проблем, който самите те изпитват всеки ден: липсата на солени, здравословни и засищащи протеинови продукти.
„Като млади и активни хора, осъзнахме, че има ниша – и решихме да я запълним,“ споделят от екипа. През месеците работата им преминава през редица модификации, докато създадат реален прототип, който представят (и продават!) на самия Финал.
За тях финалът започва още предния ден, с приготвянето на продукта. Представянето им е заредено с напрежение, но и с ентусиазъм. „След презентацията бяхме удовлетворени, очаквахме резултатите с нетърпение. Когато чухме, че печелим – заедно с менторите ни се почувствахме въодушевени и справедливо оценени.“
Менторите Калоян Радулов, Елица Петрова и Михаела Михайлова играят ключова роля в развитието на проекта – от първоначалната идея до крайния продукт. „Бяха до нас във всеки момент, когато имахме нужда от експертно мнение. Когато трябваше – бяха и реалистичната критична гледна точка, която ни държеше здраво стъпили на земята.“
Амбициите за Solen не приключват с програмата. След победата, екипът е още по-решен да влезе в производство и да направи продукта достъпен в магазините. Предстои финална разработка на рецептата и пазарна реализация.
„Тийноватор беше ключов момент за нас – научихме как се изгражда бранд, как се мисли бизнес стратегия и как да вярваме в идеята си. Срещите с ментори и предприемачи ни показаха, че успехът е възможен, когато си отдаден. А най-ценното – създадохме начин на мислене, който ще ни води цял живот.“
Вдъхновението продължава
Историите на Smartify, Solen и CashWise показват, че когато младите хора получат възможност, подкрепа и пространство да мислят смело – резултатите са впечатляващи. Тийноватор е не просто програма – той е трамплин за ново поколение иноватори, които вече променят света.
Запиши се за Тийноватор 8 ТУК.