Всеки иска да бъде интересен, но е важно да бъдете заинтересовани

Всеки иска да бъде интересен, но е важно да бъдете заинтересовани
Реч на Лари Бийл, създател на Българския център по предприемачество, по повод Тийноватор Уикенд на идеите 2022.
Известен френски писател веднъж беше казал: „Има хора, чийто часовник спира в даден момент от живота им, но за да избегнете часовникът ви да спре, независимо на каква възраст сте, останете заинтересовани, заинтересовани в това да останете живи“.
Всеки иска да бъде интересен, но онова, което ви държи живи и будни, е да бъдете заинтересовани, да съхраните любопитството си, способността си да се учудвате. Да откривате нови неща. Да ви е грижа. Да рискувате. Да протягате ръка и правейки всичко това, да изградите смисъл в живота си!
Можем да създадем смисъл в живота си като се посветим на нещата, които са истински важни за нас – на любимите си хора, на работата, която ни пали, на етичния ред и на нашите съмишленици. Нещата на които сме се посветили, ще ни тласнат да направим преоценка на ценностите си, да запалим отново искрата на страстта и да развием убеждения. А чрез убежденията си ние дефинираме своята идентичност.
Процесът, благодарение на който изграждаме истинската си идентичност е трансформиращ, често е свързан с най-неутъпканите пътища, както ни напомня поетът Робърт Фрост, или както аз често казвам – това е пътят, който ни отвежда от успеха към значимостта.
И така, кой искаш да бъдеш?
За да започнете да разбирате и приемате истинската си същност, ви моля да отговорите на следните въпроси:
1. Кои ценности са най-важни за вас – уважение, доверие, ефективност (всички те изграждат стабилна самооценка)?
A. Синхронизирането на ценностите се превърна във важна стратегия в развитието на бизнеса, не само за привличане на клиенти, но и на служители.
B. Популярността на рейтинга на ЕСК (екологично, социално и корпоративно управление), измерителите за КСО (корпоративна социална отговорност) и това да отдаваш обратно на общността, която те подкрепя, превръщат бизнес ценностите в нещо важно.
2. Какво наистина пали интереса ви, кое привлича вниманието ви и кое разпалва страстта ви?
A. Каквото и да е то, то трябва да стимулира любопитството ви, да бъде въздействащо и да ви кара да искате всяка сутрин да ставате от леглото и да посрещате новия ден.
B. Повечето от нас искат да оставят своя отпечатък в света, така че от какво светът най-много се нуждае?
2. На кого се възхищавате и защо? (Кои са вашите ролеви модели?)
A. Повечето хора, на които съм се възхищавал са хора, които са успявали да преодолеят провалите – такъв човек например е корабният магнат Ралф К. Дейвис, който на 60-годишна възраст фалира, след което успява да стане най-богатият и най-филантропски насочен човек в Сан Франциско, преди да си отиде на 74-годишна възраст. Той става най-известен с начина, по който харчел парите си – правейки добро за общността, а не с начина, по който ги е изкарвал.
B. Дали се възхищавате на „какво“ е постигнал човек, „защо“ го е постигнал или „как“? Кое е онова, което буди възхищението ви – дали самият процес или крайният резултат?
3. Какви умения и таланти притежавате? Какви ви липсват?
A. Най-често ни учат на когнитивни умения. Но както добре знаете, след още няколко години роботите ще могат да правят всичко онова, което изисква когнитивни умения, оставяйки ни много малко неща, които да можем да вършим.
B. Уменията за общуване – познати още като меки умения, уменията като съпричастност, културна компетентност, емпатия и адаптивност, ще ви подготвят много по-добре да можете да се справяте в постоянно променящия се свят.
4. Какво ще трябва да промените в живота си, за да се превърнете в човека, който бихте искали да бъдете – целите си, отношението и нагласата си, представата за себе си, увереността в себе си, разбирането на „полето на възможностите“?
A. Научете се да обичате себе си, да цените и да се възхищавате на онова, което можете да си представите и да направите; обръщайте внимание на потребностите си, направете се достойни за обичане!
B. Научете се първо да бъдете егоисти, за да можете в даден момент да бъдете „безкористни“. Ако съсредоточите цялото си внимание към това да направите другите щастливи и не задоволите собствените си потребности първо, в хода на нещата ще започнете да негодувате срещу хората, на които толкова сте се опитвали да угодите поставяйки себе си в по-нисша позиция.
Осъзнайте, че времето е най-оскъдният ви ресурс, така че не го пилейте. Ако е възможно, избягвайте (или наемете други, които да вършат) работа, която трябва да се свърши, но нямате желанието или не умеете да вършите добре. Потърсете си „ментор“ – човек, който би ви мотивирал, напътствал и би се застъпвал за вас (например някой, с когото бихте могли да си сверявате часовника и на когото се доверявате).
Създайте си лична „философия“ – идентифицирайте какво е необходимо да направите, за да можете да бъдете онова, към което се стремите, реализирани и способни да обичате себе си.
Приоритизирайте стъпките, необходими за постигане на целите, които сте си начертали. Съсредоточете времето и енергията си върху „процеса на реализация“ (стъпките в процеса, а не само крайният резултат).
Осъзнайте, че успехът често е субективен – лично постижение, като спечелването на игра например, докато значимостта е обективна – нещо, което би оказало въздействие на света! Определете как животът ви ще бъде измерен обективно, докато напредвате по пътя му.
Ангажиментите, които поемате свързани с ценности отвъд „аз-а“ се проявяват по различни начини – в семейството и в общността, в начина по който се отнасяте към всяко отделно човешко същество, в целите и стандартите, които си поставяте. Не забравяйте, че има мъже и жени, които правят света по-добър, просто бъдейки самите себе си.
Тези хора притежават дара на добротата или куража, или лоялността, или интегритета. Наистина няма никакво значение дали тези хора се намират зад волана нa товарен автомобил, дали управляват бизнес или отглеждат семейство. Те ни учат на истината, просто живеейки я!
Вижте цялата реч тук.

Иновативни решения за социалната изолация, климатичните промени и образованието на Уикенд на идеите
На 22 и 23 януари се проведе четвъртото издание на Тийноватор Уикенд на идеите – двудневно състезание, в което ученици в 10 и 11 клас търсят иновативни решения на социални, климатични, културни образователни и други теми. Сред идеите се отличаваха и няколко, които залагат на българското културно наследство и природа.
Уикендът на идеите се провежда в рамките на целогодишната програма за насърчаване на предприемачеството, бизнес мисленето и стартъп културата сред младежите в България – Тийноватор.
Близо 400 ученици от 30 града, сред които София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Карнобат, Добрич, Своге, Русе, Плевен, Враца и др., работиха два дни в отбори на живо и онлайн по общо 76 стартъп идеи, които презентираха, в три панела пред 9-членно жури.
“Искрено се надявам, че програми като Тийноватор могат да разпространят този дух и у нас, защото вие сте надеждата за всички нови, умни и хубави бизнеси, които ще се родят у нас”, каза на официалното откриване на събитието Министърът на Иновациите и растежа Даниел Лорер (линк към цялата реч). “Изключително много подкрепям Тийноватор, радвам ви се, давайте така смело напред, и не давайте на никого да ви казва, че нещо няма да стане”, допълни той.
В Тийноватор Уикенд на идеите всеки екип ученици работи в продължение на ден и половина върху своя първи бизнес проект с помощта на 60-те ментори в програмата – представители на предприемаческите среди в България.
Сред идеите, които В категория Най-зелен бизнес беше отличен проектът Крайпътни вятърни турбини, чиято идея е колите, движещи се по магистралите, да произвеждат електричество. Отличената в категория Най-добър IT проект е ClothesFit – приложение, което улеснява онлайн пазаруването на дрехи, вземайки мерките на човек и напасвайки го във виртуален образ. Друг пример от наградените от журито идеи е (UN)USABLE – бранд за справяне с негативните ефекти на бързата мода върху природата. Отличените идеи в деветте категории можете да намерите по-долу в текста.
Целта на събитието беше да даде възможност на учениците да приложат и надградят уменията, които развиват в своите стартъп клубове от началото на учебната година – умения за работа в екип, презентиране и аргументиране на бизнес идея, иновативен подход в решаване на проблеми и др.
“Тийноватор ви запознава с неограничените възможности, достъпни чрез предприемачеството и упоритата работа”, каза Нанси Шилър, Президент на Фондация “Америка за България”. “Това е възможно благодарение на усилията на екипа на Тийноватор и 60-те ментори. Вдъхновена съм и съм благодарна на тези хора, които правят България по-добро място, като посвещават времето и таланта си на бъдещото поколение.”
След Уикенда на идеите учениците продължават да работят по идеите си, за да ги презентират като работещи бизнеси на Финалното състезание през май месец, пред жури, съставено изцяло от инвеститори”.
Отличени идеи на Тийноватор Уикенд на идеите 2022
Най-устойчив бизнес модел: Fin X – Финансов аналитичен софтуер
Най-зелен бизнес: Крайпътни вятърни турбини – Създаване на вятърни турбини по магистралите, които генерират електричество от вятъра, създаден от движещите се превозни средства.
Най-щура идея: Квасно слово – Идеята на създателите на „Квасно слово“ е да месят хляб с квас и заедно с него да доставят напечатани творби на млади местни автори.
Най-иновативна идея: SeduBG – Платформа за видео уроци с илюстрации на материала – от ученици за ученици
Най-добра социална иновация: Impact – Приложение с 3 части (игра, социална мрежа, секция за доброволци) – всяка с различна функция, но заедно допринасящи за повече емпатия у хората.
Най-добър проект в областта на културата и изкуствата: (UN)USABLE – Бранд за преработване на дрехи втора употреба, който решава проблема с “бързата мода” и замърсяването на планетата от нея.
Най-добра презентация: GetGud – Сайт, с чиято помощ клиентът ще стане добър на видеоигра, използвайки видеа.
Най-добър екип: Розета – Уебсайт, където малките български производители ще могат да се позиционират, а купувачите да откриват лесно и бързо желаните продукти.
Най-добър IT проект: ClothesFit – Приложение,което улеснява онлайн пазаруването на дрехи, вземайки мерките на човек и напасвайки го във виртуален образ.
Най-добър ментор: Слави Михов, Добрич
Тийноватор се реализира с финансовата подкрепа на Фондация “Америка за България” и с подкрепата на Българския център по предприемачество. Спонсори на Тийноватор са UniCredit Bulbank и Kaufland България.
Снимки: Илиян Ружин

На вашето внимание: журито в Уикенд на идеите 2022
Дългоочакваният Уикенд на идеите в четвъртата година на Тийноватор е тук!
Близо 400 ученици в десети и единадесети клас от 30 града ще работят в екипи по общо 75 стартъп идеи. Официалното откриване и награждаването ще се излъчват на живо във Facebook страницата на Teenovator ТУК.
Участниците ще презентират пред три журита и ще бъдат отличени в общо девет категории. Представяме членовете на журито.
Жури 1 е оценява в категориите Най-устойчив бизнес модел, Най-зелен бизнес, Най-щура идея.
Анна Кастрева е създател на компанията за стратегически комуникации Tipping Point Strategies. Преди това е управлявала отдела за устойчиво развитие и комуникации на Kaufland и комуникационния екип на bTV Media Group. Била е журналист в Дневник и ПР мениджър в агенциите New Moment и Active Group.
Анна вярва, че добрата комуникация стимулира иновации, развива таланти, открива тенденции и превръща идеите в работещи решения.
Опитът й минава през различни сфери: от управление на корпоративна репутация и брандове, през политически и кризисни комуникации до проекти за устойчиво развитие и интегрирането им в бизнес процеса на големи организации.
Григорий Григоров е професионален C-Level мениджър, управлявал над 15 години активи на големи частни инвестиционни фондове в областта на телекомуникациите в Източна европа и Азия. Основател и член е на борда на CEO Angels club. Управляващ партньор на Sofia Angels Ventures, фонд за инвестиции във високотехнологични компании в начален стадий на растеж, подкрепен от EIF.
След като математиката го отказва от детската му мечта да стане архитект, Мартин Георгиев завършва „Журналистика“ в Американския университет в България през 2016 г. От тогава се занимава с рекламните кампании, визуалната идентичност и цялостната комуникационна стратегия на университета. Обича да гледа и оценява неща направени с желание, разбиране и смисъл.
Жури 2 ще оценява в категориите Най-иновативна идея, Най-добра социална иновация, Най-добър проект в областта на културата и изкуствата.
Елена Иванова е редактор в екипа на медийната платформа The Recursive, където разказва историите на предприемачи и иноватори от региона на Югоизточна Европа. Завършила е Американския университет в България със специалности Бизнес Администрация и Политика и Международни отношения. Била е вицепрезидент на клуба за предприемачество StartUP@Blagoevrad и до скоро самата тя участва в акселератор за развиване на бизнес идеи. Доброволства като скаут в немски фонд за стартъпи в начален етап на развитие.
Васил Калудов e Експерт в екип Обучение и развитие в Kaufland България и се занимавам предимно с подготвянето и провеждането на обучения, свързани с развитието на личностни умения, т.нар. soft skills. „Вдъхновява ме възможността да обменям опит, знания и идеи с другите и да допринасям за тяхното развитие в личен и професионален план“.
Пламена Димитрова е Мениджър „Социални медии“ в Reach for Change – международна фондация, с мисията да отключи силата на предприемачеството и иновациите, за да създаде по-добър свят за децата. Преди да се присъедини към глобалния екип на фондацията, Пламена отговаря за комуникациите и развитието на общността от социални предприемачи на българския й клон. Организирала е разнообразни комуникационни кампании и събития, както и обучения и консултации за над 100 социални предприемачи. Завършила е „Културология“ в СУ „Св. Климент Охридски“.
Жури 3 ще оценява в категории Най-добра презентация, Най-добър екип и Най-добър IT проект.
Виктория В. Блажева е първи вицепрезидент, директор „Стратегия и бизнес“ на УниКредит Булбанк, като отговаря и за координацията в прилагането на ESG стратегията като част от бизнеса и дейността на банката. Създател е на подкаста ESGpresso за устойчиво развитие на хора, организации и бизнеси. Тя активно подкрепя гражданския сектор като член на Съвета на директорите на Trust for Social Achievement, член на Съвета на жените в бизнеса в България, в борда е на Harvard Club of Bulgaria и др. Виктория има MBA от Warwick Business School. В момента прави и магистратура по отговорно и устойчиво управление в Софийския университет.
Валя Надова е част от стартъп средата в България от 2013г. След завършването си в Американския университет в България, тя започва работа в Eleven Ventures. За кратко е част от екипа на CoKitchen, финансиран стартъп, който се занимава с хубава храна. През 2018 тя става част от LAUNCHub Ventures, фонд фокусиран в така наречените Seed and Series A рундове на финансиране. Освен това Валя е основател на Българския център по предприемачество, неправителствена организация, целяща да подпомага предприемачеството в страната.
Габриела Беличовска е редактор в новинарския сайт на списание „Мениджър“. Преминала е през множество стажове и обучения в комуникационната сфера, а основният ѝ опит е свързан с генериране и координиране на онлайн съдържание, обработка на видеа и визуализация на данни. Предстои да се дипломира като бакалавър по Връзки с обществеността от Факултета по журналистика и масова комуникация към Софийския университет. В духа на участието си в Тийноватор споделя, че трите ИТ теми, които обезателно следи през 2022 г., са развитието на метавселената, на NFT, както и на космическите мисии за високоскоростен спътников интернет.
Пожелаваме полезен и забавен уикенд на всички участници, ментори и жури!

75 идеи и 400 ученици ще се състезават на Тийноватор Уикенд на идеите
Министърът на иновациите и развитието Даниел Лорер ще открие четвъртото издание на Тийноватор Уикенд на идеите, който започва на 22 януари, събота, в 9:30 часа. Двудневното събитие се провежда в рамките на целогодишната програма за насърчаване на предприемачеството, бизнес мисленето и стартъп културата сред младежите в България – Тийноватор. Близо 400 ученици в десети и единадесети клас от 30 града ще работят в екипи по общо 75 стартъп идеи. Официалното откриване и награждаването ще се излъчват на живо във Facebook страницата на Teenovator ТУК.
В Тийноватор Уикенд на идеите всеки екип ще работи в продължение на ден и половина (22 и 23 януари) върху своя първи бизнес проект с помощта на менторите в програмата – партньори, представители на различни професионални сфери и инвеститори.
Целта на събитието е да даде възможност на учениците да приложат и надградят уменията, които развиват в своите стартъп клубове от началото на учебната година – умения за работа в екип, презентиране и аргументиране на бизнес идея, иновативен подход в решаване на проблеми и др. Събитието ще се проведе в хибридна форма – отделните клубове ще се съберат с менторите си на живо и ще се включат в общо Zoom събитие.
В края на Уикенда на идеите всеки от отборите ще представи своя проект пред избран панел жури в рамките на 3 минути. Събитието ще завърши с награждаване на отличилите се в следните категории:
- Най-устойчив бизнес модел
- Най-зелен бизнес
- Най-щура идея
- Най-иновативна идея
- Най-добра социална иновация
- Най-добър проект в областта на културата и изкуствата
- Най-добра презентация
- Най-добър екип
- Най-добър IT проект
В началото на учебната 2021-2022 година се включиха близо три пъти повече ученици в сравнение с предходната година. Общо 60 ментори работят с тях на базата на седмични срещи, в които се усвояват умения за работа в екип, презентиране, дизайн мислене, развиване на бизнес модел и маркетинг стратегия и др., тоест учат как се прави компания от А до Я, вземайки за пример опита на успешни световни и български компании.
“Тийноватор дава шанс на младите хора да получат по-ясен хоризонт за бъдещето, да направят по-осъзнат избор за професията, в която искат да се развиват, и да се запознаят с едни от най-успелите хора в България. Това, че програмата продължава през цялата учебна година, я отличава и помага на учениците да натрупат знания и умения”, каза ръководителят на програмата Вероника Рачева. “Уикендът на идеите е прелюдия към финалното състезание през май месец, в което учениците ще презентират на живо вече разработените си компании пред жури, съставено изцяло от инвеститори”.
За Тийноватор
Тийноватор се реализира пилотно в България от началото на учебната 2018-2019, когато в програмата участваха 4 столични училища. До момента са се включили над 1000 ученици и около 100 ментори.
Проектът е фокусиран върху стимулиране на креативното мислене на учениците и върху развиване на предприемаческите им умения. Ментори предприемачи от стартиращи и развити компании в България и с опит в различни сфери, помагат на ученици в 10. и 11. клас да открият страстта си и да я превърнат в печеливш стартъп проект. Методиката на обучение на Тийноватор е разработена на базата на успешни практики от Станфордския университет.
Тийноватор се реализира с финансовата подкрепа на Фондация “Америка за България” и с подкрепата на Българския център по предприемачество. Спонсори на Тийноватор са UniCredit Bulbank и Kaufland България. Партньори на събитието са Streamer.bg, The Steps, Tech Park Sofia.

FUNnel Camp – забавлението и работата не спират
Представяме ви лагера за ученици FUNnel Camp, където се срещат ученето, работата и забавлението. Проектът е един от участниците във Финалното състезание на Тийноватор за учебната 2020-2021 година, заедно с още над 20 идеи на над 100 ученици, които през изминалата година работиха заедно с менторите си за представянето им пред жури от инвеститори.
FUNnel Camp е предприемачески летен лагер на морето за ученици между 14 и 19 години, създаден от ученици за ученици. Той е един от проектите, продължили работа след Финала на Тийноватор, с което екипът ни се гордее.
„Във FUNnel Camp ще научите предприемачески умения като продажби, преговори и генериране на идеи, бизнес познания свързани с маркетинг, лични финанси и реклама. Лагерът включва спортни активности, работилници и работа по казуси и залага на преживяванията с цел създаване на спомени, емоции и нови възможности“, казват неговите създатели от 19 СУ „Елин Пелин“ в София с ментор Калин Радулов.
Първият FUNnel Camp се случи през лятото на 2021 г. и ето какво разказват учениците за него:
„Лагерът започна със среднощно и вълнуващо пътуване във влака
. След пристигането на локацията лагерниците имаха време да си починат, а вечерта разрешиха първия си казус .
Сутрините започваха с тонизираща физзаряда
, последвана от закуска
. След което настъпваше времето за провеждане на лекции
, преминаващи в интересни задачи
за изпълнение. Предпоследния ден лагерниците представиха идеите си
и най-успешните от тях спечелиха
.
Седмицата завърши с много усмивки , нови знания и незабравими спомени. Лагерниците се сдобиха и с нови приятели , което допълни атмосферата на самия лагер и остави трайна следа у всеки от тях.
FUNnel Camp допринесе за незабравимото лято на участниците и успя да събуди жаждата им за знания. Мотото “От ученици за ученици” остава наш приоритет, затова ни очаквайте и през следващото лято все толкова усмихнати и надъхани за още повече учене и приключения ЗАЕДНО.“
Екипът на FUNnel Camp включва:
Калин Радулов – ръководител на учебна компания
Неда Германова – Маркетинг и социални мрежи
Александра Димитрова – Редактор и сайт
Демира Шопова – Съдържание сайт
Владислав Петков – Връзки с партньори
Ивайло Илиев – Акаунт мениджър
Едис – Дизайнер
Очакваме следващото издание на лагера!

ГЛАСУВАЙТЕ ЗА ТИЙНОВАТОР В ПРОМЯНАТА 2021
ТИЙНОВАТОР Е ФИНАЛИСТ В ПРОМЯНАТА 2021. ГЛАСУВАЙТЕ, ЗА ДА СТИГНЕМ ДО ПОВЕЧЕ АКТИВНИ И БУДНИ МЛАДЕЖИ В БЪЛГАРИЯ.
ГЛАСУВАЙТЕ ТУК.

420 ученици от 30 града стартираха в четвъртата година на Тийноватор
В началото на ноември в 30 града в България стартира четвъртото поредно издание на Тийноватор – програмата за насърчаване на бизнес мисленето и стартъп културата у активните младежи от 16 до 18 години. Тази година участниците са близо три пъти повече спрямо миналата учебна година – общо 420. Учениците ще работят с 60 ментори от цялата страна – активни хора, опитни предприемачи от различни сфери на бизнеса, някои от които със солиден опит в чужбина.
Тийноватор 4 има стартъп клубове в София, Варна, Пловдив, Стара Загора, Враца, Своге, Карнобат, Добрич, Русе, Плевен,, както и отделни участници от Бургас, Елена, Ямбол, Троян, Харманли, Благоевград, Сливница, Кюстендил, Монтана, Чирпан, Златоград, Разград, Якоруда и др., групирани в смесени онлайн отбори.
Срещите между менторите и учениците са ежеседмични, в продължение на една учебна година, и се движат по специално разработена програма от теми, благодарение на която учениците да се научат как се прави бизнес от “А до Я”, как се работи в екип и как се презентира пред инвеститори. Тийноватор помага на учениците да открият страстта си и да я превърнат в бизнес, като отключат креативното си мислене и развият редица ценни умения. Програмата залага на ученето през практика и през опита на менторите.
“Четвъртата година на Тийноватор започна с невероятен успех на кампанията ни за набиране на ученици и ментори. Изключително щастливи сме от това, че все повече ученици от по-малки градове влизат в програмата, защото мисията на Тийноватор е да дава равен старт за всеки младеж в предприемачеството”, казва Вероника Рачева, програмен директор на Тийноватор. “Колкото по-рано започнат опитите на тийнейджърите в бизнеса, толкова по-готови ще са за живота след училище. Тийноватор дава хоризонт за бъдещето, а предприемачеството е в основата на успешната икономика”.
“В бъдещите ви тийноваторски часове, с насоките, помощта и експертизата на вашите ментори, ще научите, че „иновативността“ не е нещо, с което се раждате, а е умение, което можете да „усвоите“. Да станеш „иноватор“ те учи как да фокусираш интелектуалното си любопитство, как да проявяваш съчувствие към нуждите и желанията на другите, как да си креативен, да мислиш извън кутията и да разбираш „болните точки“ на хората”, каза на откриването в живо включване от Калифорния основателят на Българския център по предприемачество Лари Бийл.
В края на миналата учебна година тийнейджърите участници в третото издание на Тийноватор презентираха на Финалното състезание 20 стартъп идеи за по-добър живот и за разрешаване на обществени проблеми.
Тийноватор се реализира с подкрепата на Българския Център по Предприемачество (BEC) и Фондация Америка за България. Основни партньори на Тийноватор 4 са UniCredit Bulbank и Kaufland България. За първа година си партнираме с Американския университет в България.
Можете да гледате откриващото събитие тук.

Лари Бийл: Тийноватори, добрият късмет вече е изгрял над вас
Реч за откриването на Тийноватор 4 от Лари Бийл / Larry Biehl, основател на Българския център по предприемачество
23 октомври, 2021 г.
Ето ни отново тук…
Добре дошли на началото на още едно Тийноваторско преживяване. Българският център по предприемачество се гордее с възможността да бъде спонсор на Тийноватор – програма, която тази година ще приветства над 400 ученици от 30 града от цяла България.
Последните 2 години ни научиха, че новите „предизвикателства“, пред които се изправихме, ни предоставиха множество „възможности“ да станем „иноватори“, да открием нови начини за справяне с житейските предизвикателства, които преди пандемията дори не биха ни хрумнали.
Виртуално учене, онлайн пазаруване, доставки вкъщи, zoom срещи… всичко това са нови навици, които придобихме с помощта на адаптивност, иновативност и решителност.
В бъдещите ви тийноваторски часове, с насоките, помощта и експертизата на вашите ментори, ще научите, че „иновативността“ не е нещо, с което се раждате, а е умение, което можете да „усвоите“. Да станеш „иноватор“ те учи как да фокусираш интелектуалното си любопитство, как да проявяваш съчувствие към нуждите и желанията на другите, как да си креативен, да мислиш извън кутията и да разбираш „болните точки“ на хората.
Усвояването на умения за иновативност може да ви отведе по пътя на предприемачеството, както се случи с мен преди 50 години, когато…
се изправих лице в лице с трансформиращо за мен решение.
След безброй интервюта, докато все още бях в училище и си търсех работа, която да ми е интересна, открих че поемането по кариерен път, с ясно начертан път на развитие, такъв който да следвам от начало до пенсионна възраст – с редица предварително начертани основни етапи по пътя – щеше да бъде прекалено скучен… прекалено предсказуем, сякаш трябваше да следвам нечии чужди стъпки. И в онзи момент реших за себе си, че след като завърша училище искам животът ми да бъде интересен, дори вълнуващ, а не обикновена права линия. Исках да „рикоширам“ през живота, да не се страхувам от неизвестното, да поемам рискове и да се осмеля да бъда велик! Исках да го ЖИВЕЯ живота, а не просто да оцелявам.
Какво да правя тогава?
Тъй като сумарно житейският ми опит до този момент беше фокусиран върху придобиването на образование, усетих, че развиването на кариера, евентуално на бизнес, които да стъпят на нещата които вече знаех от личен опит би било добра отправна точка по пътя.
От какво образование се нуждаят хората?
Ето защо си зададох въпроса „Какво биха искали хората да учат, което понастоящем не се преподава?“ Проучвайки потенциалните отговори на този въпрос открих, че хората се интересуват да научат как по-добре да управляват парите си, да получат съвет за това как да ги харчат, как да ги защитят от непредвидими обстоятелства, как да ги инвестират така че да се разраснат достатъчно, за да могат да си купят дом или да се пенсионират, а не да трябва да работят до края на дните си, за да оцеляват.
Но освен нещата, които ме палеха, какви умения притежавах?
За щастие бях достатъчно умен, за да знам, кои са нещата които не знам, а именно по отношение на стартирането и разрастването на успешен бизнес. Знаех, че ще имам нужда от партньори и ето как се свързах с двама съученици, всеки от тях с различни умения, а ние всички заедно с общ интерес – да създадем собствените си житейски пътища, да работим за себе си, не за някой друг.
Как започна всичко?
На първо място, тримата трябваше да постигнем съгласие за целта и да разработим план, за постигането ѝ. След като открихме, че има нужда от развиване на умения за управление на парите решихме, предвид наученото от собственото ни образование, че ще учим хората на нещата, които е необходимо да знаят, за да могат успешно да управляват финансите си. Това щеше да бъде нашата цел!
Планът беше да се върнем в училищната библиотека и да прекараме 3 месеца изучавайки всичко, което можехме да намерим за финансовите умения, което да можем да преподаваме. В резултат на това разработихме учебна програма за курс на тема управление на личните средства и решихме да напишем книга, в която да изложим учебния процес и по този начин да изградим някакво ниво на лична „достоверност“ в съзнанието на нашите клиенти.
Резултатите често са въпрос на късмет… добър или лош!
За мен и партньорите ми, започването на изцяло нов бизнес без да имаме бизнес опит, да продаваме нещо в което нямахме предишен опит на пазар, който е с 2 до 3 пъти по-възрастен от нас, всичко това изискваше голям късмет…МНОГО КЪСМЕТ!
Дали фактът, че Силиконовата долина току-що се зараждаше, беше започнала да създава успешни технологични бизнеси и в резултат на това беше започнала да прави основателите и служителите на тези компании много богати; или фактът, че нито един от тези успешни основатели и служители никога не са били богати преди и следователно бяха неопитни в управлението на пари; или фактът, че синът на най-голямото издателство на учебници, който всъщност се записа в един от нашите курсове каза на баща си добри думи за книгата ни, което доведе до това компанията на баща му да публикува книгата и да я разпространи в университети и колежи в цялата страна, превръщайки я в най-продаваното ръководство за управление на личните финанси в страната – трудно е да припишем успеха си само на една частица късмет, когато имаше толкова много!
Трябва да признаем, че късметът ни не винаги беше на наша страна, но на лошия късмет когато си предприемач се гледа като на „спънка по пътя“, а не като на стена; на добрия късмет от друга страна се гледа като на възможност да достигнеш звездите!
Добрият късмет вече е изгрял над вас…
Бизнесът, който започнах през 1969 г. с двамата ми партньори продължава да процъфтява и да се развива и до ден днешен, въпреки че „рикоширах“ от него преди 30 години, за да посветя времето си да упражнявам филантропия.
Докато стоя тук и говоря с вас днес, надявам се че осъзнавате, че добрият късмет – записването ви в Тийноватор тази година – вече ви е сполетял. Другата ми надежда за вас е да живеете живот, който ВИЕ СТЕ СИ ИЗБРАЛИ. И ако го направите, надявам се, че ще се въоръжите с уменията, на които ще бъдете научени в Тийноватор и ще се насладите на творческото преживяване което ви предстои… колкото и самият аз.
НА ДОБЪР ЧАС!

100 ученици от 6 града се състезаваха с 20 стартъп идеи на Финалното състезание на Тийноватор
Годината на Тийноватор завърши с емоционално Финално състезание на 11 юни. На две локации с жива връзка – във Варна и в Sofia Tech Park, тийнейджърите презентираха 20 стартъп идеи за по-добър живот и за разрешаване на всекидневни проблеми. В журито се включиха Марин Илиев от Vitosha Venture Partners, Петър Цачев от LAUNCHub Ventures и Даниел Лорер от Brightcap Ventures.
До Финала стигнаха 100 ученици от София, Варна, Бургас, Враца, Панагюрище и Добрич, разделени на отбори, които в продължение на цялата учебна година работиха с общо 30 ментори – предприемачи и представители на стартъп екосистемата в България. Повечето идеи бяха генерирани на Уикенда на идеите през февруари 2021 година, когато за пръв път се сформираха и отборите, стигнали до Финала.
Първото място отиде при стартъпа ICEPRO – иноватовен сладолед с протеини и без захар, таргетиран към любителите на фитнеса и тренировките. Второто място взе Safe Peak – приложение за бърза локализация на изгубените в планината. Приложението изпраща на планинските туристи нотификации за екстремни ситуации, за условията на времето, съдържа карта с класифицирани по трудност маршрути и при необходимост изпраща местонахождението на човек в опасност директно до ПСС. С награда за трето си тръгна идеята на ученици от Варна Find Trainee – сайт, който помага на младежите да намерят мечтаната работа и ги свързва с компании, които предоставят стажове. Сайтът улеснява и процесът с попълване на документация за кандидатстването.
Сред останалите представени идеи бяха поливна система за цветя вкъщи, когато собствениците на дома отсъстват; идея за онлайн галерия за презентиране на изкуството на български артисти, разширение към браузъра, което автоматично проверява за грешки при писане на български език; платформа, която предлага освобождаване на дома от излишни вещи и размяна на вещи с цел да получат нов живот.
“Учениците в Тийноватор притежават много кураж, иновативно мислене извън рамката, с отправен поглед напред в бъдещето. Щастливи сме, че програмата събира този потенциал на едно място, защото това е част от пътя на промяната към по-добро за цялото ни общество”, каза Вероника Рачева, директор на Тийноватор 2020/2021. Събитието откри кметът на Община Слатина – Георги Илиев, който насърчи учениците да вярват в бъдещето на България.
През есента на 2021 година стартира четвъртото издание на Тийноватор, като целта е да се удвои броят на учениците и градовете.
Тийноватор се реализира с подкрепата на Българския Център по Предприемачество (BEC) и Фондация Америка за България. Супер партньори на Тийноватор са UniCredit Bulbank и Kaufland. Партньори на събитието са PhoneArena, Ardes.bg, Sofia Tech Park, Domino’s Pizza, Vitosha Venture Partners, LAUNCHub Ventures, Brightcap Ventures, Business Event Aids, Naicoms Ltd.
За Тийноватор
Тийноватор се реализира пилотно в България от началото на учебната 2018-2019, когато в програмата участваха 4 столични училища. За 2019-2020 Тийноватор обхвана 17 училища в три града – София, Варна и Враца, а през настоящата учебна година участват ученици от седем града. Проектът е фокусиран върху стимулиране на креативното мислене на учениците и върху развиване на предприемаческите им умения. Ментори предприемачи от стартиращи и развити компании в България и с опит в различни сфери, помагат на ученици в 10. и 11. клас да открият страстта си и да я превърнат в печеливш стартъп проект. За тази учебна година в програмата са включени близо 30 ментори. Методиката на обучение на Тийноватор е разработена на базата на успешни практики от Станфордския университет. Програмата се прилага в девет държави на три континента, а България е част от нея от учебната 2018-2019 г.
За повече информация:
Зорница Миткова
+359 884 511 612
zornitsamitkova@gmail.com