Победителят sEDU.bg: Тийноватор ни учи да намираме решение на проблемите
Образователна онлайн платформа с леснодостъпно, интересно и цветно съдържание – от ученици за ученици. Това е sEDUbg.com или проектът, който донесе на създателите си първо място на Финалното състезание на Тийноватор 4 през май, 2022 г. Жури от инвеститори отличи авторската идея на Йоана Щинова, Мартин Божилов и Калоян Дойчинов след завършването на 9-месечната програма по бизнес и предприемачество, в която се включиха над 400 ученици от 30 града в България.
В навечерието на новата учебна година и на петата година на Тийноватор (запишете се ТУК, ако сте в 10. или 11. клас), точно четири месеца след финала, се свързахме с Йоана Щинова – ученичка в столичното 35 СЕУ “Добри Войников”, за да ни разкаже какво се случи с проекта през лятото. Хващаме я в неудобен момент: когато звъним, се оказва, че работи върху дизайна на продукта, който грабва първото място на състезанието на Тийноватор III през 2021 г. – високопротеиновия сладолед без захар за почитателите на спорта и здравословното хранене – ICEPRO. Йоана споделя, че е близка приятелка със създателя на стартъпа – Алекс, и са в постоянен обмен на идеи за бизнесите си.
Здравей, Йоана. Благодаря, че се съгласи да ни разкажеш повече за развитието на проекта. Какво се случи през изминалите 4 месеца – след големия финал на Тийноватор 4?
През лятната ваканция използвахме цялото си време да изградим нов софтуер. Вече е по-иновативен – има възможност, освен авторите да печелят пари от нас, и да продават своите материали в платформата. Двете момчета – Марти и Калата – работят върху сайта, за да е на по-добро ниво за началото на годината, докато аз създавам материали. Присъединиха се още няколко човека в екипа, които ни помагат.
Срещнахме се с Vitosha Venture Partners – дадоха ни много добра обратна връзка за това кое си струва да развиваме и кое – не. Също посещаваме лекции при бащата на Марти, който работи в тази сфера. За момента не развиваме Instagram профила ни, но от началото на учебната година ще го засилим.
Говорихме и с Вероника Рачева, която преподава педагогика в СУ и също е в основата на създаването на Тийноватор. Скоро ще имаме среща с нея, за да видим как можем да си бъдем взаимно полезни. Това се случи през лятото – сега имаме един доста добър сайт и голяма база от материали за почти всички класове, като наблягаме на матурата по литература в 7. клас и на тези в 10. клас.
Как изглежда sEDUbg.com в очите ти днес? Промени ли се нещо от началото?
В началото бях много несигурна в идеята, тя дойде спонтанно. Мишо и Гери (бел. Михаил Баликов и Гергана Стоичкова – ментори в програмата) ни казаха: “Търсете проблеми около вас, които искате да решите и създайте продукт”. Тогава имах контролно по история, а господинът е много стриктен. Той иска лично отношение, а аз изобщо не съм “на ти” с историята. Беше ми много трудно, но харесвам господина и не исках да го разочаровам.
И така се събрахме пет-шест момичета и всяка имаше да подготви по два урока, като добавяше лична информация, обобщаваше най-важното и го оцветяваше. Принтирахме всичко и го раздадохме на останалите. Когато информацията беше сортирана, си научихме толкова добре уроците, че всички имахме шестици накрая. Тогава си казах, че това е страшно добра идея. В началото си мислех само ние да правим материали – аз и избрани хора от екипа. Обаче това нямаше да сработи – ако по цял ден пишем планове, в един момент ще се изчерпим. Тогава решихме да го направим като социална мрежа, в която учениците да разпространяват информацията, независимо дали са планове, картинки, анимации, презентации, идеи за проекти или др. Всичко, сортирано по сектори, за да бъде лесно за всеки ученик.
Така се разви идеята и тогава започнах да виждам, че има бъдеще. След това започнахме много да работим. Имах момент, в който бях несигурна, но след като спечелихме Тийноватор, получихме много подкрепа – от Vitosha Venture Partners, от Мишо и Гери – те повярваха в идеята, преди ние да повярваме, Зори (бел. Зорница Миткова, управляващ директор на Тийноватор) – също. Всички бяха толкова ентусиазирани в това да ни помогнат, че в момента вече съм сигурна, че ще успеем. Продължаваме, това са страшно много възможности. Тази година отново ще участвам в програмата.
Получихте ли обратна връзка през това време и каква беше тя? Каза, че до голяма степен е била положителна, а имаше ли критики?
Градивна критика имахме много от Vitosha Venture Partners (фондът беше и част от журито на Финала, бел. ред.) специално – казаха ни сериозно да поработим върху бизнес плана си. Досега сме градили идеята – как да социализираме продукта, да съберем таргет група, да развием социалните мрежи, да направим идеята по-иновативна, да направим по-добър софтуер, да имаме повече и по-качествени материали. Така бизнес планът и прогнозите за бъдещето останаха някъде назад.
Хубаво е да имаме стриктен план, прогнози и минимум, който трябва да изпълним за дадено време. Не се бяхме замисляли как ще представим проекта пред инвеститори. Засега средствата са достатъчни, защото идеята не изисква много начален капитал, но все пак трябва да работим за бъдещето на проекта.
Какви са плановете за sEDU през започващата учебна година?
Забелязах, че когато излезе sEDU, нямаше толкова интерес до момента, в който матурите на 10. и на 7. клас не почукаха на вратата. Тогава рязко се вдигна потреблението и от 20-30 човека, станаха 120-130.
Със сигурност за тази година искаме да подготвим учениците за входните и изходните нива, за тестовете и най-вече за матурите. Миналата година нямахме достатъчно планове, но сега сме намерили база от ученици, които да ни изпращат разнообразни задълбочени материали. Аз – по математика, имам приятелки с биология, с история. Така освен че помагаме на учениците, които имат затруднения с дадени предмети, тези, които качват материали, получават и средства за труда си.
А на какъв етап е сайтът в момента? Как върви разработката?
Новият сайт се подготвя, в момента е наличен старият модел. Но докато не е напълно готов новият, ние не можем да го пуснем. Почти сме на финала и ще предлагаме много нови възможности, напр. вече има бланка, в която учениците споделят кои са им любимите предмети, по кои срещат трудности, за кои биха качвали или получавали материали. И така началната страница показва персонализирани опции. Целим новият сайт да е по-бърз, по-хубав и да отговаря по-точно на нуждите ни.
Как възприемат проекта съучениците ти – готови ли са да се включат като създатели на съдържание или потребители?
Много съм щастлива – точно преди финала имахме много свободни часове. Беше краят на годината и вместо да сме навън или да ядем, 10-15 човека се събирахме и работехме заедно. Аз правех брошурата, двама души ми помагаха, още двама проверяваха материали, за да сме сигурни, че нямат грешки. Всички работехме заедно. Много хора ме подкрепиха и се регистрираха.
В момента познатите ми се включват с правенето на планове, защото всички ние имаме различен начин да учим. Аз уча чрез рисуване, други хора обичат таблици, трети учат с флаш карти. Съответно колкото повече хора качват в сайта и колкото повече хора вземат участие, толкова повече можем да достигаме до учениците. Аз много се консултирам с хората около мен и се старая винаги да чувам обратната връзка.
След участието ти в Тийноватор промени ли се погледът ти върху света? Виждаш ли повече проблеми около теб или пък повече решения?
В момента имам чувството, че се развивам страшно бързо – след Тийноватор. Преди това нямах представа какво искам от живота си. Бях склонна да запиша биология и химия като профил, независимо, че биологията ми е трудна, само и само да стана лекар, защото е сигурна професия. В момента, в който влязох в Тийноватор, аз открих умението си да говоря, да представям продукт, също да рисувам и да създавам дизайни. Не съм объркана, какво искам от всеки ден, знам как да планирам времето си и бъдещето си. Чета литература, строго свързана с бизнес мениджмънт и психология, упражнявам и рисуването си. Погледът ми се изчисти със сигурност, всичко стана доста по-бистро след Тийноватор. Започнах също да ценя повече хората, които са до мен и ми помагат. Аз съм много емоционална личност, но след Тийноватор успявам да контролирам емоциите си. Тийноватор може би не е толкова бизнес училище, а е повече начин да откриеш с какво си различен. Ние през цялото време говорехме за бизнес, но и решавахме проблеми от ежедневието ни. Вече няма ден, в който да си кажа “днес нищо няма да правя, цял ден ще лежа и ще гледам ТикТок”, защото това, нито е почивка, нито е работа. А всеки ден има някакъв смисъл. Това започнах да го осъзнавам още в началото на Тийноватор.
Поддържаш ли все още връзка с менторите си?
Дори преди няколко дни се видяхме. Още ни помагат, дори и за личните проблеми. Много си говорим и се смеем. Освен това почти целият наш клуб работим заедно в едно джелато – постоянно сме заедно. А с тези, с които не работим, се чуваме често, защото групата на клуба продължава да си работи и си пишем всеки ден. Помагаме си. Днес например Алекс не знаеше как да си направи опаковка за продукта. Дойде вкъщи и я оправихме. През това цялото време в групата ни помагаха останалите – заедно създаваме. Като едно семейство, в което Мишо и Гери са родителите, а всички останали просто градим нагоре с тях, независимо с какво ще се захванем.
Виждаш ли себе си в ролята на ментор за в бъдеще?
Много ще се радвам. Със сигурност до този момент не съм постигнала това, което са постигнали Мишо и Гери, но ако в един момент се чувствам сигурна в съветите, които мога да дам, с радост, защото много харесвам платформата Тийноватор. Говоря за нея на всичките ми приятели, особено на тези, които са много объркани.
Ние сме 11. клас и вече сме записали профил. Но някои нямат представа как да се реализират с този профил. И аз на всички им казвам: “Вижте Тийноватор!”. Разказвам им какво правим и какво не правим там. Страшно съм вдъхновена от Тийноватор и със сигурност, ако имам възможност да го продължа по някакъв начин, бих.
Какво би казала на младежите, които сега навлизат в програмата или се колебаят дали да го направят?
Това е програма, която те учи не само как да правиш бизнес. Учи те да намираш решение на проблемите ти и да създаваш лесно добър контакт с хората. sEDU никога нямаше да е на това ниво, ако аз не се бях запознала с Марти и Калата, които направиха сайта, и с Мишо и Гери, които ни помогнаха да го развием. Запознахме се със страшно много хора с различна история. Запознахме се със Спас, който 3D-принтира човешки органи. Срещнахме се с хора, които наистина са постигнали нещо и само докато разказват за идеята си, те мотивират. Тук се учиш да планираш времето си, да приемаш отказа нормално, да представяш себе си, да говориш пред голяма публика. Въобще е един много добър старт в живота. Дава ти страшно много опит и те развива на първо място като човек.