Маргарита Петрунова и Ива Лаптева от IdeaDrive: Тийноватор помага на учениците да са по-гъвкави и да развият потенциала си
“Мога да направя всичко, ако се организирам по-добре.” Мит или реалност? Това е едно от твърденията, които новите Тийноватори имаха възможност да премислят и да дискутират в онлайн уъркшопа, подготвен за тях от екипа на IdeaDrive – професионалисти в бизнес сферите HR и маркетинг, отдадени на задачата да научат работодателите как да привличат, развиват и ангажират своите служители.
Ива Лаптева и Маргарита Петрунова са движещата сила зад IdeaDrive. Освен бизнес фокуса – работата с компании, двете дами имат за мисия да помагат тепърва започващите млади хора да извадят пълния си потенциал, с кариерно ориентиране. Те са познати на общността ни като ментори в Тийноватор 4. Разговаряхме с тях за кариерните предизвикателства пред днешните тийнейджъри, но и за уроците, които младежите са споделили с тях.
Стъпки по пътя към успеха
“Първото и най-ключово нещо е всеки да може да погледне към себе си – какво мога и какво искам, кой съм аз,” споделя Ива.
“Сега е времето да тестват,” допълва Маргарита. “Има безброй стажантски програми, курсове, които ще им помогнат да намерят своето и от там нататък да си гонят целите. А прекаленото обмисляне каква стъпка да направят би ги ограничило. Сега е времето.”
“Точно така, правете грешки! Това помага изключително много на младежите да се развиват личностно, кариерно и професионално,” споделя Ива.
И двете са съгласни, че най-голямото предизвикателство за младежите е да открият това, което ще ги вълнува през следващите няколко години. “На този етап, не мисля, че някой вече избира професия за цял живот,” категорична е Ива.
“В момента средата предоставя безброй много възможности и обстрелва младите хора с опции. Те трябва да се научат да анализират и да пресяват, за да подберат това, което им пасва най-добре,” допълва тя.
Маргарита споделя, че “шумът”, пренасищането с информация, пречи не само на тийнейджърите, а и на всички останали. “Разсейващите фактори определено влияят на решенията, които правим, а в за един млад човек, който все още няма професионален опит, изборът може да се окаже по-труден,” казва тя.
Как да се справим с проблема в такъв случай? “Комуникацията е ключова,” категорична е Маргарита. “Трябва да има кой да ти подаде ръка, индивидуалният подход е изключително важен.”
“Има и още нещо – от съществено значение за тийнейджърите е да открият подходящите ролеви модели. Или хората, които са авторитети за тях, а това не е лесна задача в днешния свят, пренаситен с “инфлуенсъри”. “Но добрите ролеви модели водят до успех”, допълва Ива.
Как менторите си “взимат” от учениците
Няма как да не си поговорим за опита им като ментори и спомените, които имат от преди четири години. Ива и Маргарита ни разказват как техният отбор е спечелил специална награда на Финалното състезание, но в никакъв случай не е било лесно… “Започнахме с дванадесет ученици, а само шест издържаха до Финала.” Работата им с Тийноватор клуба от Своге се случва през Пандемията, в режим на изолация, когато “дори Уикендът на идеите беше онлайн”, спомнят си и двете.
На въпроса какво са успели да си вземат от тийнейджърите Ива и Маргарита разпалено разказват, че са успели да ги научат как да бъдат по-гъвкави. “Опознавайки всеки един от тези ученици, разбираш, че стигмата, клишета за младото поколение не са верни… всеки е различен,” споделя Ива.
“Отново ще подчертая, но на практика индивидуалния подход наистина има значение – приложихме го и към работата ни със тях и се получи,” разказва Маргарита.
“Ние работихме целенасочено с тях – опитахме се да им покажем как да гледат от общото към частното, да вземат предвид всички гледни точни”, допълва още Ива. “Много работихме около комуникация и презентационни умения.”
Маргарита разказва как в началото учениците са били по-плахи, но след осем месеца работа, част тях са се осмелили да опрезентират пред жури от инвеститори. И двете са единодушни, че са се опитали да създадат атмосфера, по-различна от училищната, и това е проработило.
Да откриеш пълния си потенциал
И днес мисията на Маргарита и Ива е да създадат мост между поколенията към по-ефективна комуникация. В контекста на училищното образование и двете споделят, че трябва да има повече гъвкавост, за да се работи спрямо интересите на децата, а програми като Тийноватор запълват точно тази липса. И двете са съгласни, дори без правилната среда, всичко е възможно.
“По-добре е да действаш, отколкото да стоиш на едно място. Няма грешен ход, важно е просто да направиш първата крачка.”