истории

Ефектът Тийноватор: Ключови моменти от изследването на въздействието на програмата от 2018 до 2023 година
8 юли 2024

Ефектът Тийноватор: Ключови моменти от изследването на въздействието на програмата от 2018 до 2023 година

Пет години след първото издание на Тийноватор проведохме външно проучване сред ученици и ментори, минали през програмата, с анкети, интервюта и фокус групи (бел. ред. проучването е направено преди старта на шестата година на Тийноватор – учебната 2023-2024). 

Проверихме въздействието на програмата и затвърдихме успеха й, затова нарекохме изследването Ефектът Тийноватор. Намеренията, с които стартирахме програмата през 2018 година, са надминати – тя изгражда мост между училищното обучение и професионалните търсения на учениците; между идеите и реализацията им; между учениците и професионалистите в бизнеса. И всичко това, подкрепено с данни в доклад от над 50 страници, които обобщаваме тук, затова – останете с нас.  

Нека ви разкажем една история. Една история, която води нишката на много други… Алекс Паунов е млад предприемач, представител на поколението Z. Наскоро завършва Немската гимназия, но не заминава за Германия. Въпреки първоначалните си планове,  остава в България. Тук развива бранда си, IcePro, работи със съмишленици и напредва с бизнеса си. 

Един добър пример, но сред много други български тийнейджъри стои въпросът за емиграцията…

Алекс успява да завърти колелото на бизнеса си благодарение на Тийноватор, програмата за създаване на стартъп клубове в българските училища. За пет години програмата расте с повече от 10 пъти, като от 2018 до 2023 година, са регистрирани близо 1 600 участия на ученици в 10-ти и 11-ти клас, а около 20% от тях минават програмата по два или повече пъти. След Тийноватор близо една четвърт от анкетираните твърдят, че участват в развиването на бизнес, а този тренд расте след всяко следващо издание. 

Тийноватор е базиран на учене през практика и е фокусиран върху стимулиране на креативното мислене на учениците, на решаването на проблеми чрез предприемачески инициативи. Част от темите в учебната рамка включват изграждане на екип, излизане от зоната на комфорта, справяне с провала, създаване на бизнес, презентиране пред инвеститори и други.

Проучването Ефектът Тийноватор проследява въздействието на програмата върху участниците, местната общност и българската стартъп екосистема и разкрива любопитни резултати. След програмата над 78% от навършилите 19 години анкетирани са останали в България, а повече от половината работят или стажуват. 

Александър е победител във финалното състезание на Тийноватор 3 със своята идея за сладолед за активно спортуващи. Оттук започва и неговото предприемаческо приключение. 

За да намери екип и да доразвие бизнеса си, Александър влиза и в Тийноватор 4 и в края на учебната година презентира отново пред жури от инвеститори. Там успява да си подсигури подкрепата на бизнес ангели. Освен това, екипът от съученици, които привлича на своя страна, му помагат да задейства и следващите стъпки. На по-късен етап минава през акселератора на Vitosha Venture Partners и печели опитен партньор в бизнеса, с когото през 2023 година откриват щанд в Paradise Mall, София. Продуктът му се продава на различни локации в София, а той продължава делото на иноватор… Как? Включва се като помощник-ментор в Тийноватор клуб в София.

Александър Паунов и неговият бизнес – IcePro

Но Алекс не е единичен случай. Проучването показва, че близо 90% от анкетираните ученици, завършили програмата, отбелязват значителен напредък в познанията си за създаване, развиване и управление на бизнес. Тийноваторите от поколението Z показват и високо владеене на специфични бизнес познания, сред които създаване на продукт или услуга, бизнес модели, маркетингово и финансово планиране.

Мисия Предай нататък: Сътрудничеството между ученици и ментори

Като всяка стартъп екосистема, така и тази на Тийноватор се развива по подобен начин. Ключова роля във формирането и развиването на всеки отбор имат менторите. Тийнейджърите споделят, че общуването с тях заема специално място, а йерархията е не по вертикала, напротив – всички са част от екипа и работят за общата цел. Ивайло, бивш участник в програмата осъзнава предимствата, които менторите си взимат, благодарение на Тийноватор, и споделя, че “това е най-големият хак, който може да направиш в живота си, особено когато си млад.” Тийнейджърите се възхищават на професионалистите с опит, от които се учат, но също им дават – обменът е ключово правило за успеха. 

Гледната точна на менторите го потвърждава. В повече от половината интервюта, те споменават нетуъркинга като основно преимущество за участие в програмата – и с ученици, и с други съмишленици. Някой от тях споделят, че благодарение на общуването си с  поколението Z, те успяват да са в крак с тенденциите. 

Един от варненските клубове в Тийноватор 5

Тийноватор обхваща ученици и ментори от над 30 български града. Във всеки стартъп клуб участват 10-15 ученици и двама ментори – предприемачи от всички сфери на бизнеса. За осемте месеца на работа с учениците менторите разполагат със специално разработена учебна програма от 28 сесии. Темите съдържат малко теория, повече екипни упражнения и примери от реалния бизнес. Акцентът е върху меките умения и практическите познания, за това как се изгражда един стартъп от А до Я. 

Освен сесиите, учениците могат да участват и в допълнителна програма от 10 лекции и работилници, организирани съвместно с партньори на програмата, като например UniCredit Bulbank, Kaufland, A Data Pro и други.

Устойчивата мрежа, която се създава, благодарение на връзката ментори-ученици, спомага и за развитието на стартъп екосистемата; чрез развиване на нови таланти расте потенциалът на общността. Емил Стойновски наема на работа като програмист един от участниците в програмата, Йосиф Хамед от ТУЕС. Пример, който безспорно ще бъде последван от други – всички ментори посочват в интервютата си, че са обмисляли да поканят участник на работа и стаж при тях. 

Емил Стойновски (в средата) с клуба си на Тийноватор 5 – Уикенд на идеите

“Менторите бяха моите пътеводители във всеки един момент и макар трудностите, никога не се отказаха от мен, а напротив – бутаха ме смело напред”, споделя участник в програмата.

Мартин, който е ментор в четвъртото и петото издание на Тийноватор, от своя страна, допълва: “Самите ученици, с които се срещаме, са изключително умни, целеустремени и ни карат да даваме най-доброто от себе си, за да ги научим”.

Ана-Мария ни разказва за доброто си сътрудничество с ментор, което ѝ помага да избере накъде да се насочи след завършване на училище. Преди програмата тя споделя, че се е чувствала „в дупка“ – мислела е, че щом няма да става лекар или адвокат, няма да стане нищо от нея. Нещата се обръщат още в първите дни на Тийноватор и Ана-Мария разбира как може да съчетае интересите си в екологията с бизнеса. И да допринесе с идеи за устойчиво развитие. Разбрала е, че може да бъде и лидер, а преди не е вярвала, че е за нея: „Страхувах от грешките. Но научих, че ако работиш с екип, и те ще те подкрепят.“

Ана-Мария (третата от ляво надясно), заедно с отбора си

Къде се крие успехът на Тийноватор?

В синхрон с концепцията на програмата, проучването показва, че Тийноватор развива учениците в две основни посоки – меки умения и предприемачески умения. Стефан, участник в едно от изданията, споделя че това, което се учи училище, няма нищо общо с обучението за бизнес. “В училище не ни учат на работа в екип. Учат ни как да седим и да си правим тестовете сами – без да комуникираме с хора. А в бизнеса е съвсем различно”, разказва той. Шест от седем от анкетираните са убедени, че програмата дава умения и знания, които не придобиват в училище.

Очакванията да се научат как да създават бизнес са оправдани за 77% от завършилите петото издание. Също толкова потвърждават, че са успели да изпробват възможностите си. “Разбрах какво мога и какво мога да подобря”, казва Карина.

Петко, друг участник от Тийноватор, споделя още: “Винаги мога да се обърна към физиката и там да си уча, уча, уча… И да развивам само една страна. Докато предприемачеството включва много на брой страни на развитие, много умения се изискват. Аз търсех нещо, което да ме обогати.”

Създаването на навик за работа в екип е още една стъпка по пътя към личния успех на всеки участник. Когато учениците получават достъп до работа със специалисти от всички сфери на бизнеса и излизат от училищната среда, те променят и своите нагласи за съвместната работа по проекти и идеи. Докато преди началото на Тийноватор една трета биха работили по проекти сами и не биха споделили идеите си, след Тийноватор делът спада до 25%. 

Петко, участник в Тийноватор 5

Ползите, свързани с изграждането на контакти, са част от движещата сила, която продължава да вдъхновява и участници, и ментори. Преди дни ви разказахме историята на Петър и Кадер, които споделиха как продължават да се срещат със своите съмишленици и ментори от програмата, и да си говорят за идеи. 

“Толкова много запознанства съм направил с хората в Тийноватор и менторите, че на мен това ми върши перфектна работа. Ако реша например да си сменя работата, винаги знам, че мога да пиша на 5-6-10 различни човека, които да ми дадат идея”, признава Мартин, който е участник в четвъртото и петото издание.

Ефектът на програмата е видим и при изграждането на увереност, а най-осезаема е промяната при оценка на бизнес идея. Докато преди Тийноватор под половината се чувстват уверени да преценят дали една идея е стойностна, или не, след програмата процентът се вдига до 84%.

“Преди предприемачеството ми беше много чужда дума, но Тийноватор наистина ми показа, че това е нещо достъпно и за мен, не само за гурута в Интернет”, споделя Тиана на 17 години. 

Над 70% от участвалите в Тийноватор искат да се занимават с бизнес след завършването на програмата. Повече от половината анкетирани продължават да развиват идеята си от Тийноватор, но и не само. 65% от тях споделят, че се чувстват по-отговорни към обществото след участието си.

За мнозинството участници Тийноватор е общност и те се чувстват част от нея.

Станете и вие част от общността като се запишете за ментор или участник (ако сте в 10. или 11. клас) – в Тийноватор 7. Започваме през октомври 2024 година.

Разгледайте пълното проучване за Ефектът Тийноватор тук.

станете ментор

Менторите в Tийноватор са предприемачи и стартъп лидери с начинания в различни бизнес сфери. Задачата им е да вдъхновяват учениците чрез личен пример и да споделят професионален опит, с който екипите да стартират бизнес. Срещите между учениците и менторите се провеждат веднъж седмично в онлайн среда или на живо. Един Тийноватор стартъп клуб се състои от двама ментори и 10 ученици. Програмата предоставя разработена учебна програма, базирана на практически упражнения и примери от бизнеса.

стани тийноватор

 

Здравей! Тийноватор 7 започва в средата на октомври 2024 година. За да се включиш, трябва само да попълниш формата. Участието е напълно безплатно. Молим те да имаш предвид, че за да участваш, трябва да си в 10. или в 11. клас през учебната година 2024-2025. Ще получиш мейл с инструкции. Записвай се смело!
 
* Viber е основният канал за комуникация в Тийноватор. Важно е да го имаш инсталиран на телефона си.
Молим те да посочиш активен имейл адрес, който проверяваш често и чрез който можем да комуникираме с теб.
* Провери дали си попълнил/а всички данни коректно, преди да завършиш формата за записване в Тийноватор 6.

станете училище-партньор