Ефектът Тийноватор: Ключови моменти от изследването на въздействието на програмата от 2018 до 2023 година
Пет години след първото издание на Тийноватор проведохме външно проучване сред ученици и ментори, минали през програмата, с анкети, интервюта и фокус групи (бел. ред. проучването е направено преди старта на шестата година на Тийноватор – учебната 2023-2024).
Проверихме въздействието на програмата и затвърдихме успеха й, затова нарекохме изследването Ефектът Тийноватор. Намеренията, с които стартирахме програмата през 2018 година, са надминати – тя изгражда мост между училищното обучение и професионалните търсения на учениците; между идеите и реализацията им; между учениците и професионалистите в бизнеса. Всичко това, подкрепено с данни в доклад от над 50 страници, които обобщаваме тук.
Нека ви разкажем една история. Тя води нишката на много други… Алекс Паунов е млад предприемач, представител на поколението Z. Наскоро завършва Немската гимназия, но не заминава за Германия. Въпреки първоначалните си планове, остава в България. Тук развива собствен бранд за протеинов сладолед IcePro, работи със съмишленици и напредва.
Добър пример, но за много други български тийнейджъри въпросът за емиграция стои…
Алекс успява да завърти колелото на бизнеса си благодарение на Тийноватор – програмата за създаване на стартъп клубове в българските училища. За пет години програмата расте над 10 пъти: за периода 2018 – 2023 година са регистрирани близо 1600 участия на ученици в 10-ти и 11-ти клас, а около 20% от тях минават обучението по два или повече пъти. След Тийноватор близо една четвърт от анкетираните твърдят, че участват в развиването на бизнес, а този тренд расте след всяко следващо издание.
Тийноватор е базиран на учене през практика, стимулира креативното мислене и се фокусира върху решаването на проблеми чрез предприемачески инициативи. Част от темите в учебната рамка включват изграждане на екип, излизане от зоната на комфорт, справяне с провала, създаване на бизнес, презентиране пред инвеститори и други.
Проучването Ефектът Тийноватор проследява въздействието на програмата върху участниците, местната общност и българската стартъп екосистема и разкрива любопитни резултати. След програмата над 78% от навършилите 19 години анкетирани са останали в България, а повече от половината работят или стажуват.
Александър е победител във финалното състезание на Тийноватор 3 със своята идея за сладолед за активно спортуващи. Оттук започва и неговото предприемаческо приключение.
За да намери екип и да доразвие бизнеса си, Александър се включва в Тийноватор 4 и в края на учебната година презентира отново пред жури от инвеститори. Там успява да си подсигури подкрепата на бизнес ангели. Освен това, екипът от съученици, които привлича на своя страна, му помагат да задейства и следващите стъпки. На по-късен етап минава през акселератора на Vitosha Venture Partners и печели опитен партньор в бизнеса, с когото през 2023 година откриват щанд в Paradise Mall, София. Продуктът му се продава на различни локации в София, а той продължава да пише вдъхновяващата си лична история… Как? Включва се като помощник-ментор в Тийноватор клуб в София.
Алекс не е единичен случай. Проучването показва, че близо 90% от анкетираните ученици, завършили програмата, отбелязват значителен напредък в познанията си за създаване, развиване и управление на бизнес. Тийноваторите от поколението Z показват и високо владеене на специфични бизнес познания, сред които създаване на продукт или услуга, бизнес модели, маркетингово и финансово планиране.
Мисия Предай нататък: Сътрудничеството между ученици и ментори
Като всяка стартъп екосистема, така и тази на Тийноватор се развива по подобен начин. Ключова роля във формирането и развиването на всеки отбор имат менторите. Тийнейджърите споделят, че общуването с тях заема специално място, а йерархията е не по вертикала, напротив – всички са част от екипа и работят за общата цел. Ивайло, бивш участник в програмата, споделя, че “това е най-големият хак, който може да направиш в живота си, особено когато си млад”. Тийнейджърите се възхищават на професионалистите с опит, от които се учат, но също им дават – обменът е предпоставка за успех.
Гледната точна на менторите го потвърждава. В повече от половината интервюта, те споменават нетуъркинга като основно преимущество за участие в програмата – и с ученици, и с други съмишленици. Някой от тях споделят, че благодарение на общуването си с поколението Z, успяват да са в крак с тенденциите.
Тийноватор обхваща ученици и ментори от над 30 български града. Във всеки стартъп клуб участват 10-15 ученици и двама ментори – предприемачи от всички сфери на бизнеса. За осемте месеца на работа с учениците менторите разполагат със специално разработена учебна програма от 28 сесии. Темите съдържат малко теория, повече екипни упражнения и примери от реалния бизнес. Акцентът е върху меките умения и практическите познания за това как се изгражда един стартъп от А до Я.
Освен в сесиите, учениците могат да участват в допълнителна програма от 10 лекции и работилници, организирани съвместно с партньори като UniCredit Bulbank, Kaufland, A Data Pro и други.
Устойчивата мрежа, която се гради благодарение на връзката ментори-ученици, спомага и за развитието на стартъп екосистемата; чрез развиване на нови таланти расте потенциалът на общността. Емил Стойновски наема на работа като програмист един от участниците в програмата – Йосиф Хамед от ТУЕС. Пример, който безспорно ще бъде последван от други – всички ментори посочват в интервютата си, че са обмисляли да поканят участник на работа и стаж при тях.
“Менторите бяха моите пътеводители във всеки един момент и макар трудностите, никога не се отказаха от мен, а напротив – бутаха ме смело напред”, споделя участник в програмата.
Мартин – ментор в четвъртото и петото издание на Тийноватор, казва от своя страна: “Самите ученици, с които се срещаме, са изключително умни, целеустремени и ни карат да даваме най-доброто от себе си, за да ги научим”.
Ана-Мария ни разказва за доброто си сътрудничество с ментор, което ѝ помага да избере накъде да се насочи след завършване на училище. Преди програмата тя споделя, че се е чувствала “в дупка” – мислела е, че щом няма да става лекар или адвокат, няма да стане нищо от нея. Нещата се обръщат още в първите дни на Тийноватор Ана-Мария разбира как може да съчетае интересите си в екологията с бизнеса. И да допринесе с идеи за устойчиво развитие. Разбрала е, че може да бъде лидер, а преди не е вярвала, че е за нея: „Страхувах от грешките. Но научих, че ако работиш с екип, те ще те подкрепят.“
Къде се крие успехът на Тийноватор?
В синхрон с концепцията на програмата, проучването показва, че Тийноватор развива учениците в две основни посоки – меки умения и предприемачески умения. Стефан, участник в едно от изданията, споделя, че това, което се преподава в училище, няма нищо общо с обучението за бизнес. “В училище не ни учат на работа в екип. Учат ни как да седим и да си правим тестовете сами – без да комуникираме с хора. А в бизнеса е съвсем различно”, разказва той. Шест от седем от анкетираните са убедени, че програмата дава умения и знания, които не се придобиват в училище.
Очакванията да се научат как да създават бизнес са оправдани за 77% от завършилите петото издание. Също толкова потвърждават, че са успели да изпробват възможностите си. “Разбрах какво мога и какво мога да подобря”, казва Карина.
Петко, друг участник, споделя: “Винаги мога да се обърна към физиката и там да си уча, уча, уча… И да развивам само една страна. Докато предприемачеството включва много на брой страни на развитие, много умения се изискват. Аз търсех нещо, което да ме обогати.”
Създаването на навик за работа в екип е още една стъпка по пътя към личния успех на всеки участник. Когато учениците получават достъп до работа със специалисти от всички сфери на бизнеса и излизат от училищната среда, те променят и своите нагласи за съвместната работа по проекти и идеи. Докато преди началото на Тийноватор, една трета биха работили по проекти сами и не биха споделили идеите си, след Тийноватор делът спада до 25%.
Ползите, свързани с изграждането на контакти, са вдъхновение и за участниците, и за менторите. Преди дни ви разказахме историята на Петър и Кадер, които споделиха как продължават да се срещат със своите съмишленици и ментори от програмата и си говорят за идеи.
“Толкова много запознанства съм направил с хората в Тийноватор и менторите, че на мен това ми върши перфектна работа. Ако реша например да си сменя работата, знам, че мога да пиша на 5-6-10 различни човека, които да ми дадат идея”, признава Мартин, който е участник в четвъртото и петото издание.
Ефектът на програмата е видим и при изграждането на увереност, а най-осезаема е промяната при оценка на бизнес идея. Докато преди Тийноватор под половината се чувстват уверени да преценят дали една идея е стойностна или не, след програмата процентът се вдига до 84%.
“Преди предприемачеството ми беше много чужда дума, но Тийноватор наистина ми показа, че това е нещо достъпно и за мен, не само за гурута в Интернет”, споделя Тиана на 17 години.
Над 70% от участвалите в Тийноватор искат да се занимават с бизнес след завършването на програмата. Повече от половината анкетирани продължават да развиват идеята си от Тийноватор, а 65% споделят, че се чувстват по-отговорни към обществото след участието си.
За мнозинството участници Тийноватор е общност и те се чувстват част от нея.
Станете и вие част от общността като се запишете за ментор или участник (ако сте в 10. или 11. клас) – в Тийноватор 7. Започваме през октомври 2024 година.
Разгледайте пълното проучване за Ефектът Тийноватор тук.