Тийноватор Уикенд на идеите е едно от двете основни събития в учебната година на Тийноватор, а другото е Финалното състезание, което тази година е на 20 май. И двете събития срещат на едно място Тийноваторите от цялата страна и техните ментори, и са своеобразен празник на креативността, предприемаческото мислене и екипния дух. През останалата част от деветте месеца на програмата учениците се срещат всяка седмица със своите двама ментори в т.нар. Тийноватор Стартъп клубове – в цялата страна.
По време на Уикенд на идеите 2023 на 28 и 29 януари учениците разработиха първите си идеи на ниво презентация, а 12-членно жури, разпределено в четири екипа, оценява по около 20 проекта. В поредица от блог статии разказваме повече за преживяването от първо лице на отличените отбори – вижте тук и тук.
По-голямата част от всичките 86 екипа, които се явиха на Уикенда на идеите, продължават да развиват идеите си до 20 май, когато ще ги представят пред жури от инвеститори, а три от тях ще получат и финансиране.
Един от екипите жури – в състав Николета Лазарова от Ocean Investments, Надя Захариева, програмен директор на Америка за България, Виктория Иванова, експерт “Работодателска марка”в Kaufland и Енея Георгиева, редактор на FORBES Bulgaria, оценява 20 екипа и избра три в категориите Най-добра идея в областта на изкуството и културата, Най-иновативна идея и Най-обещаващ екип.
Николета Лазарова разказа за своето преживяване по време на Уикенда на идеите: „Отдавна не бях попадала на такъв заряд от талант, амбиция, знание и емоции. Ама много Емоции! Зареждащо е да видиш, колко зряло и предприемчиво подхождат тийнейджърите, избирайки и презентирайки идеите си. Поставени бяха в стресова ситуация, недоспали, притеснени от сцената и журито, но търсещи и искащи да докажат, че могат. Какво по-близко до истинската бизнес среда, в която някои от тях ще се потопят съвсем скоро?!“
Наградата за Най-добра идея в областта на Изкуството и културата отиде при идеята BoBo, на един от отборите в двата Тийноватор клуба в Благоевград. Участници: Изабела, Вили, Ния, Вася. Ментори: Милка Стойчева, Емануил Мавродиев, Георги Георгиев
Какво е BoBo?
BoBo е идея за играчки, които са направени от изцяло рециклирани материали и са на достъпни цени. В днешно време fast fashion индустрията замърсява много и използва огромни количества вода и енергия, за да се произведат дрехи и играчки. Това наистина се превръща в голям проблем и ние се спряхме на него.
Какво ви мотивира да работите по тази идея?
Децата не са запознати с рециклирането и по този начин, чрез правене на играчки, ние ги запознаваме с проблема.
Как разпределихте ролите си в екипа?
При нас всеки помагаше на всеки. Няколко души работихме по презентацията, правехме и прототипа, който представихме на журито.
Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?
Вася: Идеята беше моя. В нашия екип първоначално имаше много различни мнения за идеите. Бяхме два екипа и трябваше да се обединим в един. На последната среща, преди Уикенда на идеите, имахме много трудности и различия в гледните точки. Тогава ми хрумна тази идея, казах я на момичетата след срещата. И на Уикенда я разработихме. Установихме, че в тази идея има повече потенциал отколкото в останалите, които имахме.
Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?
Вили: На мен лично Уикендът много ми хареса. Харесва ми това, че направих нови приятелства и може би това, което най-много допринесе за нас като екип, бяха менторите.
Вася: Успяхме да поговорим и с менторите, които даваха консултации. Аз лично останах много удовлетворена. Те бяха страшно полезни. И целият Уикенд беше страхотен. И аз успях да направя нови приятелства и да се запозная със страхотни хора.
Изабела: Всъщност преди Уикенда на идеите бяхме много демотивирани и като видяхме толкова много хора, които работят, разгледахме самите идеи и там започнахме да се мотивираме да си разработим нашата, така се случиха нещата. Преди изобщо не се познавахме и може да се каже, че се опознахме и се сближихме именно там.
Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала?
Изабела: Мислим да направим сайт, но преди това трябва да сме изработили продуктите – самите играчки, за да има какво да продаваме в сайта.
Вася: Планираме да влезем в производство, за да излезем на пазара и до Финала да видим дали ще се хареса на аудиторията и какво може да подобрим.
Ако нещата тръгнат добре и продажбите вървят нагоре, определено бихме го развивали като бизнес и след Финала. Много се надяваме да го продължим като екип.
А вие, менторите, как се чувствахте в процеса?
Емануил: За мен беше много интересно. Доста се чудехме, относно идеята – дали продължаваме със старата или с новата, че радвам, че в крайна сметка успяха да се обединят. Вложиха много усилия и видяха резултат. За мен най-впечатляващото от целия Уикенд е колко много могат да постигнат учениците за по-малко от два дни.
Работиха много и се консултираха с външни ментори, хора с богат опит. Така от една начална точка, в която имаха просто идея, стигнаха до прототип и план за излизане на пазара, което е страхотно. Ние го видяхме в техния отбор много силно – тръгнаха от едно състояние, в което нямаха ясна идея и стигнаха до победителите. Беше голямо вдъхновение за нас.
Милка: Да, за мен също беше предизвикателно в началото, тъй като и ние съпреживявахме несигурността в това дали идеята става, или не. Аз лично много оцених ролята на Уикенда на идеите във формирането и заздравяването на екипите и мисля, че учениците го преживяха много силно. Тръгнаха от позиция на доста разединени и несигурни, но видяха, че те наистина могат да постигнат нещо заедно. И ние бяхме до тях в това. Затова казвам, че за мен беше предизвикателно, но и в същото време накрая насърчително, когато видях прогреса.
Бихте ли искали да разкажете още нещо?
Вася: Имахме една странна случка с един от менторите. Той видя, че дълбаем на едно място и ни каза: “Добре, вие хубаво развивате идеята, мислите, правите презентация. Ама хайде сега кажете ми по 3 неща за всяка от вас.”
Тогава осъзнахме, че всъщност сме забравили да се опознаем като хора – не само като участници в екипа. Затова съветвам всички, които могат и се срещат на живо да се опознават и като хора, не просто като част от екипа, защото след това нещата тръгват много по-лесно.
Наградата за Най-иновативна идея отиде при идеята WorkForce, на смесен клуб от София – с ученици от 22. СЕУ Георги Раковскии, 91. НЕГ Проф. Константин Гълъбов и НПМГ.
Участници: Божидар, Тиана, Александър, Дария, Анастасия, Кийра, Ангел. Ментори: Емил Стойновски и Силияна Панова.
Пълното интервю с екипа можете да прочете тук.
Отличието за Най-обещаващ екип грабна отборът зад Захир – идея на смесен онлайн отбор с ученички от Хасково и Своге. Участници: Христина Паталова, Кимбърли Тодорова и Ивайла Ценова. Ментори: Юлиан Аспарухов и Михалина Георгиева
Какво е Захир?
Захир е бранд за продукти за устни с изцяло натурални български продукти. Смятаме да започнем с производство на балсами за устни, като след това разширим продукцията с олиа за устни, гланцове и скрабове. Много важен детайл е, че опаковките, които ще използваме, ще бъдат 100% биоразградими. Няма да тестваме и върху животни. Всичко това ще ни отличава от много брандове. Вярваме, че в България има много ценни суровини за козметика.
Какво ви мотивира да работите по тази идея?
Ние самите не сме намерили продукт, който да отговаря на нуждите ни и затова решихме да го създадем. Мотивира ни това, че живеем във време, в което хората забравят да проверяват качеството на продуктите. Със Захир знаем, че ще има нещо качествено на пазара.
Как разпределихте ролите си в екипа?
Ивайла: Хриси се занимаваше с техническата част, а Ким търсеше информация. Аз уча програми като Photoshop и Illustrator, затова се занимавах с логото.
Как избрахте името?
Кимбърли: Захир е една много красива дума, любимата на Христина всъщност. Избрахме я заради значението ѝ – на арабски означава ясен, явен, набиващ се на очи. Това е точна препратка към нашия бранд и това как ще изглеждат устните, след употребата на продукта. Смятаме, че това е най-подходящото име.
Христина: След като произвеждаме продукт за красота, трябваше и името да бъде звучи красиво. Цялата концепция на това, което искаме да направим, се запечатва в името много добре.
Юлиан (ментор): Момичетата създадоха най-добрата комбинацията между име, лого, цвят, презентация и таргет група. На мен като мъж тези неща не ми правят впечатление, но сега ги оцених. В опита си съм виждал над 1000 pitch deck-a, те се класират в първите 20% от гледна точка на симбиозата, която успя да създадe екипът на Захир за толкова кратко време.
Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?
Христина: Инициатор на идеята съм аз. На Ким и Ивайла от самото начало идеята им допадна и така решихме, че ще работим заедно, въпреки че Ивайла е от различен град. Имаме много подобни виждания за нещата, което ни помага. Изглежда това си е проличало, защото за това взехме награда за най-обещаващ екип.
Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието? Как ви помогна в изграждането на екипа?
Кимбърли: На нас страшно много ни хареса – беше едно незабравимо преживяване. Научихме много за бизнес сферата и освен това успяхме да се съберем отново с отбора, тъй като само онлайн клуб и това рядко се случва. Сближихме се още повече, работихме заедно, помагахме си. Много хубави моменти прекарахме заедно и много се смяхме. Запознахме се с хора от други градове. Help Team-ът и екипът на Тийноватор са изключително позитивни хора. Във всеки момент имаше някой, който да помогне или да отговори на въпросите ни.
Христина: Страхотни късметлии сме да имаме за ментори Юли и Миша.
Михалина (ментор): Още от първата среща ми направи впечатление, че Хриси, Ким и Ивайла нямат никакъв страх да коментират идеята си и с изключително голямо желание го правят – без притеснения, че могат да се провалят или да кажат нещо неправилно. Имат духа на предприемачи. Усеща се тяхната готовност да дерзаят, без да се чудят много-много. А това са страхотни качества.
Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала?
До Финала искаме да сме създали мостри, които да раздадем на менторите ни, на журито и на екипа на Тийноватор. Трябва да намерим от кого ще изкупуваме суровините и сме в процес на преговори. Трябва също да създадем окончателна формула за създаването на самия балсам и трябва също да изградим стратегия за излизане на пазара.
А след Финала – какви са амбициите ви?
Амбициите ни са доста високи – да излезем на пазара наистина с качествен продукт, който да се познава, да бъдем забележими, а и се да изградим една постоянна аудитория от клиенти, които да ни търсят. С производството на нашите продукти ще популяризираме и богатствата на България.